گفت وگوی جی پلاس با عباس آقا کوچکی؛

کارشناس بسکتبال: باخت به پورتوریکو ضربه روحی بزرگی به ایران زد/ باید به فکر پشتوانه سازی باشیم

کارشناس بسکتبال گفت:ما باید به پشتوانه سازی اهمیت بیشتری بدهیم و جایگزین هایی را برای بازیکنانی چون حدادی و نیکخواه بهرامی پیدا کنیم. چین الگوی خوبی برای ایران است و می توانیم با استفاده از همین پشتوانه سازی تیم را احیا کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، تیم ملی بسکتبال ایران با تحمل دومین شکست خود در جام جهانی 2019 چین از صعود به مرحله بعد بازماند.

عباس آقاکوچکی کارشناس و مربی بسکتبال در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس، درباره دومین شکست تیم ملی در جام جهانی برابر تونس اظهار کرد: با توجه به شرایط تیم ملی حضور یک روانشناس در تیم اضطراری بود و می توانست تاثیر زیادی داشته باشد. تیم ایران با شکست برابر پورتوریکو ضربه روحی بسیار بدی خورد. برابر پورتوریکو بازی را خیلی خوب شروع کردیم و برعکس حریف نتوانست شروع خوبی داشته باشد. اختلاف امتیازی که اوایل بازی ایجاد شد فاصله اصلی سطح بسکتبال دو تیم نبود. ما باید واقع بین باشیم و پورتوریکو تیمی نبود که سه کوارتر پشت سرهم ببازد.

آقا کوچکی ادامه داد: اختلاف امتیازی که ایران با حریف داشت یک برداشت کاذب در تیم ایجاد کرد که ما می توانیم به راحتی برنده بازی باشیم. در حالی که پورتوریکو در رنکینگ جهانی شرایط بهتری نسبت به ما دارد و تیم قدرتمندی است. آن ها آمریکایی بازی می کنند و در ادامه بازی برابر ایران توانستند خودشان را پیدا کنند. بنابراین برای شکست برابر تونس باید درباره بازی مقابل پورتوریکو صحبت کنیم که لطمه روحی بسیاری بزرگی به تیم زد.

کارشناس بسکتبال با بیان اینکه بازگشت روحیه تیم در این شرایط کار سختی است گفت: همان طور که گفتم نبود روانشناس هم باعث شد نتوانیم تیم را جمع کنیم. وقتی روانشناس نباشد این وظیفه بردوش سرمربی تیم قرار می گیرد و به نظرم نمی توان در یک روز مسائل فنی را تغییر داد و فقط باید به شرایط روحی تیم پرداخته می شد. در دوره ای که من درتیم ملی بودم در روز اول مسابقه ها به اردن باختیم اما خیلی خوب تیم را جمع کردیم و در بازی بعد کره جنوبی را شکست دادیم اما متاسفانه این بار تیم به شرایط روحی خوب برنگشت.

او با تاکید براینکه نوع باخت ایران برابر پورتوریکو یکی از بدترین باخت های ورزشی است، اظهار کرد: از نظر روانی باخت ایران برابر پورتوریکو بدترین باخت ممکن است . باخت ثانیه آخر خیلی به تیم ضربه روحی بدی می زند. اگر اختلاف امتیاز زیاد نبود و بازنده می شدیم این ضربه روحی را نمی خوردیم. شاید در ادبیات گفته شود که تیم جمع شده و بازیکنان روحیه خود را دوباره به دست آوردند اما این باخت در ناخودآکاه تمام بازیکنان در بازی برابر تونس وجود داشت.

آقا کوچکی در ادامه صحبت های خود درباره تیم ملی بسکتبال ایران گفت: بردو باخت در ورزش وجود دارد و هیچ کسی هم نمی خواهد بازنده باشد. ما در برابر تونس شاهد این بودیم که تیم روحیه شادابی نداشت و روی مسائل فنی هم تاثیرگذاشته بود. یک تیم را باید از سه زاویه مورد بررسی قرار داد: 1- روحی و روانی 2- فنی و 3-بدنسازی. این سه مورد لازم است تا یک تیم نمایش ایده آلی داشته باشد. ما بازی های تدارکاتی خوبی هم داشتیم اما شرایطمان در بازی برابر تونس به شکلی بود که از نظر فنی هم نتوانستیم خیلی خوب باشیم. البته تیم تونس هم روز خوبش بود و بیشتر پرتاب های سه امتیازی این تیم هم موفق بود.

کارشناس بسکتبال در پاسخ به این سوال که آیا نبود باور برد برابر پورتوریکو و مدیریت نکردن تیم از سوی کادرفنی تاثیری در شکست روز اول ایران داشت یا نه، تصریح کرد: همان طور که گفتم اختلاف ایران و پورتوریکو آن امتیازهایی نبود که ایران در ابتدای بازی پیش افتاد اما مطمئن هستم سرمربی تیم ملی به بازیکنان گفته که اختلاف امتیاز را فراموش کنند. بازیکنانی نظیر حدادی و نیکخواه بهرامی تجربه لازم را در این موارد دارند اما بالاخره ذهنیت روی بازی تاثیر گذاشت و به نظرم تقصیر مربی نیست.  زمانی که در 4 ثانیه پایانی بازیکن حریف به راحتی توپش را پرتاب می کند و از شانس بد ما دقیقا هم وارد سبد می شود دیگر نمی توان فقط مربی را مقصر دانست.  بازهم می گویم شاید اگر بازی روز اول روند منطقی تری داشت و ما می باختیم اینطور نمی شد.

عباس آقا کوچکی درباره رقابت ایران برای کسب سهمیه المپیک در مسابقه های انتخابی بین قاره ای گفت: مطمئن هستم بعد از این رقابت ها سرمربی تیم ملی تغییراتی را در تیم ایجاد می کند . این نتایج حداکثر پتانسیل تیم بود. اگر ما باخت برابر پورتوریکو را متحمل نمی شدیم شاید ضعف هایمان پنهان می ماند اما حالا می دانیم که چه مشکلاتی داریم و برای رقابت های بعد باید برطرف کنیم.

او در ادامه صحبت های خود گفت: در سال 2009 یائومین از تیم ملی چین رفت و این تیم زمین خورد اما آن ها کار کردند و توانستند با استفاده از بازیکنان جدید به موفقیت برسند. در سال 2012 در مسابقه های نوجوانان من به آقای مشحون گفتم که چین در آینده تیم خوبی را روانه رقابت ها می کند چرا که پشتوانه سازی خوبی انجام داده است. ما باید به پشتوانه سازی اهمیت بیشتری بدهیم و جایگزین هایی را برای بازیکنانی چون حدادی و نیکخواه بهرامی پیدا کنیم. چین الگوی خوبی برای ایران است و می توانیم با استفاده از همین پشتوانه سازی تیم را احیا کنیم.

آقا کوچکی در پایان صحبت های خود اظهار کرد: برای تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران ما کار بلند مدت انجام دادیم و حالا نتیجه اش را دیدیم که تیم ایران تبدیل به یک قدرت شده است. همه بازیکنان باتجربه ما برای تیم زحمت کشیده اند و باید از آن ها تشکر کرد اما پشتوانه سازی بسیار واجب است و کار ارزشمندی است که می توان انجام داد.

 

کارشناس بسکتبال: باخت به پورتوریکو ضربه روحی بزرگی به ایران زد/ باید به فکر پشتوانه سازی باشیم

ناکامی ذهن های کوچک در بسکتبال ایران!

رامین طباطبایی:هیچ چیز از ارزش بازیکنان ما کم نشد/ اکثر تیم های آسیایی در جام جهانی موفق به صعود نمی شوند!

محمد جمشیدی: برابر تونس با چیزهای عجیبی روبه رو شدیم/ همه غمگین هستیم

شاهین طبع:بازی اول تاثیر زیادی روی ما گذاشت/امیدوار بودیم راهی مرحله بعد شویم

تیم ملی بسکتبال ایران چگونه سهمیه المپیک می گیرد؟

امید به سهمیه المپیک کمرنگ تر از همیشه!/ ناکامی در صعود با شکست مقابل تونس+عکس و فیلم

شاهین طبع: عملکرد داور چینی برای من جای سوال دارد/ برابر تونس به تمرکز نیاز داریم

حامد حدادی: حسرت باخت برابر پورتوریکو را چند سال بعد می خوریم/ باید امیدوار باشیم

کارشناس بسکتبال: ایران برابر تیم ضعیفی شکست نخورد/ محکوم به برد تونس هستیم

شاهین طبع:هنوز شانس صعود داریم

حامد حدادی: باید این بازی را فراموش کنیم/باخت در ۴۰ ثانیه پایانی بسیار تلخ بود

باخت در آستانه پیروزی!/ شکست بسکتبالیست های ایران برابر پورتوریکو در ثانیه های پایانی+ عکس و فیلم

کارشناس بسکتبال: بازی با پورتوریکو نقطه پرش ما خواهد بود/ اولین بازی همیشه سخت است

آغاز ماراتن المپیکی شدن در جام جهانی/ رقابت بسکتبال ایران درچین برای رسیدن به توکیو +معرفی تیم ها و برنامه

کارشناس بسکتبال: شانس موفقیت تیم ملی در جام جهانی زیاد است/ باید به همه حریفان جدی نگاه کنیم

کارشناس بسکتبال: شانس المپیکی شدن ایران بیشتر از چین است/ می توانیم به عنوان تیم دوم صعود کنیم

برنامه و نتایج کامل رقابت های بسکتبال جام جهانی 2019 چین +جدول

کارشناس بسکتبال: ما به اندازه رقبا کار نکردیم/ جای ارسلان در تیم ملی خالی است

دیدگاه تان را بنویسید