گفت وگوی جی پلاس با کاظم مَحنایی؛

کارشناس بسکتبال: ما به اندازه رقبا کار نکردیم/ جای ارسلان در تیم ملی خالی است

کارشناس بسکتبال ایران گفت:نتایج نشان دهنده این است که نمی‌توان درباره بازی‌ها نظر قطعی داد. تیم‌ها کار کرده‌اند و من فکر می‌کنم ما به اندازه رقبا کار نکرده‌ایم. کار سختی داریم و باید همه تیم‌ها را رقیب قدرتمندی بدانیم.

لینک کوتاه کپی شد

کاظم مَحنایی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی‌پلاس، درباره شرایط تیم ملی بسکتبال ایران برای حضور در رقابت‌های جام‌جهانی 2019 چین،‌ توضیح داد: تیم ملی در تورنمنت‌های خوبی حاضر شد و عملکرد خوبی هم در این مسابقات تدارکاتی داشت. شاید تیم ما کامل نیست و یکسری از بازیکنان از ترکیب اعزامی جا مانده‌اند، اما این نظر سرمربی تیم ملی بود و باید احترام گذشت. در کل تیم خوبی داریم و شخصا امیدوارم نتیجه خوبی در این میدان بزرگ بگیریم.

او ادامه داد: تیم ما در مراحل آماده سازی به خوبی کار کرده و نفرات حاضر در ترکیب هم شرایط آرمانی دارند. البته باید بدانیم که تیم‌های دیگر نیز با فشار زیاد کار کرده‌اند تا در جام‌جهانی بهترین نتیجه را کسب کنند. جام‌جهانی جای بهترین‌ها است و همه تیم‌ها برای گرفتن حق خود از این میدان بزرگ عازم چین می‌شوند.

کارشناس بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال، با توجه به شرایط تیم ملی ایران و شرایط تیم‌های حاضر در گروه ‌C، می‌توان به صعود ایران از گروه امیدوار بود؟ اظهار کرد: ورزش‌ چیزی نیست که بتوان آن را پیش بینی کرد، در رشته‌های انفرای این موضوع امکان پذیر است که در آن‌ها هم نمی‌توان صد در صد حرف زد. برای تیم ملی بسکتبال ایران نیز این امیدواری وجود دارد که از گروه صعود کند چون بازیکنان و کادرفنی تلاش بسیار زیادی کرده‌اند و این امکان وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال که آماده بودن نفراتی چون حامد و صمد تا چه حد می‌توان به تیم ملی ایران کمک کند؟ اظهار کرد: هر کدام از این نفرات بازیکنان شناخته شده‌ای نه تنها در سطح آسیا، بلکه در سطح جهانی هستند. حامد فردی است که در NBA دست به توپ شده است. در این میان جای ارسلان کاظمی خالی است که من فکر می‌کنم حضور او در کنار صمد و حامد می‌توانست مثلث فوق‌العاده‌ای را در ترکیب ایران، هم در حمله و هم در دفاع ایجاد کند.

مَحنایی ادامه داد: ارسلان، شخصی است که در پنجره‌های مختلف مسابقات انتخابی تلاش زیادی کرد تا ایران به جام جهانی صعود کند. از نظر من حق ارسلان این بود که در ترکیب تیم ملی باشد، اما تصمیم نهایی را سرمربی به عنوان اولین فرد تیم می‌گیرد و باید به نظرات او احترام گذاشت. در صورت بروز هر نتیجه‌ای هم آقای شاهین‌طبع باید پاسخگو باشند، شاید او فکر می‌کند بازیکنان دو رگه می‌توانند جای ارسلان کاظمی را پر کنند!

این کارشناس بسکتبال در پاسخ به این سوال، پس با این اوصاف شما فکر می‌کنید کسی (بازیکنان دو رگه) نمی‌تواند جای ارسلان را در تیم ملی پر کند؟ گفت: من بعید می‌دانم که این اتفاق بیافتد. وقتی فدراسیون بسکتبال آسیا با تصمیم کارشناسانش دو سال متوالی ارسلان کاظمی را در بین تیم برتر آسیا قرار داده و او را بهترین ریباندر معرفی می‌کند، قطعا ویژگی خاصی دارد. حالا چرا برای ترکیب تیم ملی ایران انتخاب نشد نمی‌دانم. در جایگاه سرمربی نیستم که نظر بدهم، باید دید چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود.

مربی سابق تیم ملی بسکتبال جوانان در مورد شانس ایران برای کسب سهمیه المپیک از این رقابت‌ها نیز گفت: ان‌شاءالله که این اتفاق بیافتد و ما خوشحال شویم، اما هیچ چیز را نمی‌توان مطلق گفت. رخ دادن این اتفاق به شرایط بازیکنان در روز مسابقه بستگی دارد. اگر ملی‌پوشان در شرایط ایده‌آل باشند و احساسی بازی نکنند، این امر برای ما محقق می‌شود. بازیکنان ایران همدل شده‌اند که از گروه صعود کنند و من نیز امیدوارم با عملکرد خوب ملی‌پوشان به این هدف بزرگ برسیم.

او در پاسخ به این سوال که اگر بازی با اسپانیا را کنار بگذاریم، دیدار با تونس سخت‌تر است یا بازی با پورتوریکو؟ گفت: از نظر من بازی مقابل این دو تیم، از دیدار برابر اسپانیا سخت‌تر است. همانطور که دیدید ژاپن تیم ملی آلمان را برد و تونس تیم ژاپن را شکست داد. ما در دو بازی رفت و برگشت انتخابی جام‌جهانی به ژاپن باختیم، در حالی که در بازی برگشت حتی هاشیمورا NBA پلیر خود را هم در اختیار نداشت. تیم سوم استرالیا را در تهران بردیم، اما استرالیا در بازی تدارکاتی چند روز پیش آمریکا را شکست داد. همه این نتایج نشان دهنده این است که نمی‌توان درباره بازی‌ها نظر قطعی داد. تیم‌ها کار کرده‌اند و من فکر می‌کنم ما به اندازه رقبا کار نکرده‌ایم. کار سختی داریم و باید همه تیم‌ها را رقیب قدرتمندی بدانیم.

مَحنایی افزود: 7 بازیکن تیم ملی ژاپن که الان در ترکیب اصلی این تیم حضور درند، در سال 2016 برابر تیم جوانان ما که بنده سرمربی بودم بازی کردند. در فینال قهرمانی آسیای آن سال ژاپن را شکست داده و قهرمان شدیم، اما همان بازیکنان ژاپن حفظ شدند و حالا فیکس تیم ملی این کشور هستند. دو بازیکن از آن تیم ژاپن نیز الان در NBA بازی می‌کنند، در حالی که متاسفانه هیچ خبری از بازیکنان آن تیم جوانان ایران در تیم ملی بزرگسالان امسال نیست! چرا ما نباید مثل ژاپن کار کنیم؟ چه زمانی می‌خواهیم جایگزین‌های حامد حدادی، صمد نیکخواه بهرامی، ‌ارسلان کاظمی، مهدی کامرانی و... را کشف کنیم؟ این‌ها همه ضعف کمیته استعدادیابی فدراسیون بسکتبال ایران در این سال‌ها است.

کارشناس بسکتبال درباره سومی تیم ملی بانوان در غرب آسیا گفت : تیم ملی بانوان ما الآن در میان 4 تیم رتبه سوم را کسب کرده و همه به‌به چه‌چه می‌کنند و تبریک می‌گویند! همه این نتیجه را به نام خود ثبت می‌کنند، آیا این نتیجه جای تبریک دارد؟ این تبریک گفتن‌های بی مورد و بزرگ کردن نتایج کوچک عواقب بدی دارد. الآن باید به این نتیجه برسیم که چرا بسکتبال بانوان ما با این پتانسیل بالا در کشور، همچنان در سید A نیست! دختر 17 ساله بسکتبال ایران با دو متر قد به عنوان یک استعداد ناب، دور از ترکیب تیم ملی است و ما الآن بازیکن 47 ساله در ترکیب تیم ملی داریم!‌ این اتفاقات یک فاجعه برای بسکتبال ایران است. ار نظر من هر روز در حال عقب افتادن از بسکتبال آسیا هستیم و باید یک کمیته کارشناسی تشکیل دهیم تا به این مشکلات رسیدگی کنیم.

او در پایان گفت: من تنها امیدوارم تیم ملی بسکتبال ایران در جام‌جهانی 2019 چین بهترین عملکرد را داشته و به هدف خود برسد. هیچ چیز برای بسکتبالیست‌های ایران دور از دسترس نیست و باید به این تیم امیدوار بود، اما هیچ چیز هم قطعی نیست.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید