گفت وگوی جی پلاس با عنایت آتشی؛

کارشناس بسکتبال: شانس موفقیت تیم ملی در جام جهانی زیاد است/ باید به همه حریفان جدی نگاه کنیم

کارشناس بسکتبال گفت: شانس ایران برای موفقیت در جام‌جهانی بیشتر از دو دوره گذشته است و اگر نفراتی چون حامد در بهترین شرایط خود دست به توپ شوند، قطعا می‌توانیم امیدوارانه به مسابقات نگاه کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

عنایت آتشی کارشناس بسکتبال در گفت وگو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، درباره حضور ایران در جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۹ - چین که رقابت برای کسب سهمیه المپیک نیز هست، اظهار کرد: هدف از حضور در جام جهانی این است که بتوانیم یک ارائه خوب از شرایط فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خود را به نمایش بگذاریم و در مقابل بتوانیم دستاوردهای دیگر کشورها را فرا گرفته و در فرهنگ و ورزش خود برای چهار سال آینده استفاده کنیم. تیم ملی ایران سومین دوره است که این رقابت‌ها را تجربه می‌کند و دو دوره گذشته رتبه‌های ۱۹ و ۲۰ را به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ کسب کرده است که امیدوارم در این دوره نیز مثل دوره‌های قبل عملکرد خوبی داشته باشیم.

او افزود: ما در دو دوره گذشته ۲۰۱۰ ترکیه و ۲۰۱۴ اسپانیا بازی‌های خوبی را از خود به نمایش گذاشتیم و در این دوره نیز این موضوع دور از دسترس نیست. امیدوارم نمایش خوبی از دستاوردهای خود در همه زمینه‌ها از بحث مسائل تکنیکی گرفته تا کارهای گروهی به نمایش بگذاریم. جام جهانی محلی برای فراگیری دستاوردهای کشورهای مختلف است تا آن‌ دستاوردها را در چهار سال پس از جام‌جهانی مورد استفاده قرار دهیم.

این پیشکسوت بسکتبال در پاسخ به این سوال که نتیجه خوب برای ایران چه عملکردی می‌تواند باشد؟ گفت: همانطور که که گفتم جام جهانی یک رویداد چند وجهی است و تنها بحث نتیجه در آن مطرح نیست، خصوصا برای تیم‌هایی مثل ایران که حقیقتا فاصله قابل توجهی با تیم‌های سطح اول داریم. به همین منظور ما اگر بتوانیم برابر تونس و پورتوریکو به برتری برسیم، به نظرم باید در مرحله دوم آن قدر چشم نواز بازی کنیم که بالاتر از سایر تیم‌های آسیایی قرار بگیریم، حتی اگر چین نیز به مرحله دوم رسیده باشد. در این صورت جواز المپیک را کسب می‌کنیم که با این شرایط فرصت ارتباط بیشتر با تیم‌های سطح اول جهان را داریم.

او با بیان اینکه جام‌جهانی میدان دشواری است، توضیح داد: همانطور که می‌دانید ما تیم‌هایی مثل تونس را در دوره‌های قبل شکست داده‌ایم، اما الان همه این تیم‌ها آمده‌اند تا خود را اثبات کنند. در این دوره آسیا و اقیانوسیه ادغام شده‌اند و تعداد تیم‌ها از ۲۴ به ۳۲ تیم افزایش یافته است که فرصت خوبی به تیم‌ها می‌دهد. امیدوارم ما نیز بازی‌های خوبی را در این دوره ارائه دهیم، باید از توانایی‌های خود استفاده کنیم و در حال حاضر هم شرایط روحی ملی‌پوشان خوب است.

آتشی در پاسخ به این سوال که آیا روند اردوهای تیم ملی برای آماده شدن ملی‌پوشان مناسب بود؟ گفت: اردوهای تدارکاتی خوبی برگزار کردیم. تیم ملی ایران از تیم‌های ضعیف به تیم‌های قوی رسید؛ هر چند که باخت، اما به آمادگی لازم رسید. در تورنمنت پیک نیز بازی‌های سنگینی برگزار شد که مفید بود. تیم‌هایی مثل لهستان و مونته‌نگرو از ما قوی‌تر هستند که در تورنمنت پیک با آن‌ها به خوبی بازی کردیم. بنده امیدوار هستم، اگر بازی‌های خود برابر روسیه و مونته‌نگرو را تکرار کنیم، قطعا بردن پورتوریکو دور از دسترس نیست حتی اگر آن‌ها رنک ۱۶ جهان باشند و ما رنک ۲۷ جهان.

او در ادامه صحبت های خود درباره حریفان ایران گفت: درست است که پورتوریکو ۹ بار المپیک و۱۴ بار جام‌جهانی را تجربه کرده و به دلیل نزدیک بودن به آمریکا در به کارگیری یار تمرینی برای بازیکنانش مشکلی ندارد، اما ایران هم تیم خوبی است که می‌تواند با عملکرد خوب خود به برتری برسد.

این کارشناس بسکتبال در پاسخ به این سوال که احتمال برد ایران برابر کدام یک از دو تیم تونس و پورتوریکو بیشتر است؟ تصریح کرد: نباید هیچ حریفی را ساده فرض کنیم، اگر با این دید پیش برویم قطعا فرصت را از دست می‌دهیم و بازیکنان باید به طور کلی این موضوع را فراموش کنند. اگر تونس را با نتیجه ۷۱-۵۸ در جام‌جهانی ۲۰۱۹ ترکیه برده‌ایم باید فراموش کنیم، چون این رقابت‌ها یک بازی نو هستند. ما مصر را هم برده‌ایم اما قطعا آن‌ها آمده‌اند در جام‌جهانی چین شانس خود را آزمایش کنند، باید به همه حریفان جدی نگاه کنیم.

او در ادامه صحبت های خود گفت: الان شانس ایران برای موفقیت در جام‌جهانی بیشتر از دو دوره گذشته است و اگر نفراتی چون حامد در بهترین شرایط خود دست به توپ شوند، قطعا می‌توانیم امیدوارانه به مسابقات نگاه کنیم. هر کدام از تیم‌های تونس و پورتوریکو یک NBA پلیر دارند که ما هم حدادی را داریم، ضمن اینکه بازیکنان ما در پست‌های متعدد نیز جزو بهترین‌های دنیا به شمار می‌روند.

آتشی در پاسخ به این سوال، برای کسب پیروزی مقابل تونس و پورتوریکو از نظر فنی چگونه باید بازی کنیم؟ گفت: تیم و بازیکنان ما باید آگاهی کامل از موقعیت جغرافیایی زمین داشته باشند. نباید تنها به زیر سبد و حامد حدادی متکی باشیم. باید بازی پیرامونی خوبی ارائه کنیم، به عمق بزنیم، با حامد بازی کنیم و در نهایت هم با توجه به حضور بازیکنان شوت زنی مثل صمد، مشایخی، یخچالی و جمشیدی پرتاب‌های از راه دور خوبی انجام دهیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید