محمد امید عصر شنبه در همایش فعالان گردشگری روستایی استان یزد با بیان اینکه از کل این مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه بوده افزود: پرداخت این تسهیلات در سال جاری نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تسهیلاتی که در دولت تدبیر و امید برای اشتغال روستاییان تخصیص داده شد، شاهد مهاجرت معکوس در سال‌های جاری از شهر به روستا هستیم. 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در ابتدای انقلاب بیش از ۶۵ درصد جمعیت کشور در روستاها بودند که این آمار هم اکنون به ۲۶ درصد رسیده که نشان از مهاجرت تعداد زیادی از افراد از روستا به شهر بوده است که خوشبختانه در سال‌های اخیر این روند معکوس شده و شاهد مهاجرت از شهر به روستا هستیم.

امید افزود: فعالیت‌های بسیار خوبی در روستاها انجام شده و در حال حاضر ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۶۰ هزار آبادی در کشور داریم و بیش از ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور در روستاها سکونت دارند. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر تمام روستاهای کشور برق دار  هستند و همچنین بیش از ۹۳ درصد دارای آب آشامیدنی و ۸۶ درصد گاز رسانی شده که قبل از دولت تدبیر و امید ۱۵ درصد بود و در حال حاضر بالای ۸۶ درصد روستاها گازدار شده‌اند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری یادآور شد: همه روستاها مراکز آموزشی دارند و مرکز بهداشت در صددرصد روستاها وجود دارد و بالای ۹۰ درصد راه‌های روستایی هم ایجاد شده اما علی رغم همه این توجهات متاسفانه جمعیت روستاها تخلیه می‌شد و در حال مهاجرت به شهرها بودند. 

وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید و با تسهیلاتی که برای اشتغال روستاییان داده شد، این روند معکوس شد و در سال ۹۶ سهم روستاها از اشتغال کشور ۵ درصد بود و در سال ۹۷ به ۲۳ درصد رسید و این یعنی منابع اشتغال روستاییان در جای خود هزینه شده و بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان ویژه توسعه گردشگری روستایی هرینه شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: از این مبلغ بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان آن سهم استان یزد بوده و این استان در جذب منابع از استان‌های خوب کشور است و در بخش گردشگری نیز در ردیف استان‌های نخست کشور قرار دارد و از منابع متمرکز کمک خواهیم گرفت  و تخصیص پیدا می‌کند تا واحدهای گردشگری استان یزد که قصد افزایش ظرفیت و یا ایجاد امکانات جدید دارند بتوانند از این منابع جدید استفاده کنند.

امید اضافه کرد: استان یزد علاوه بر گردشگران داخلی توانسته گردشگران خارجی را نیز جذب کند که نشان از پتانسیل خوب این استان است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۲۰ واحد بومگردی در استان یزد وجود دارد و همین تعداد نیز در دست اقدام و احداث است لذا استان یزد خاستگاه بومگردی کشور است و همراه شدن این تعداد بومگردی با مهمان نوازی، برخورد خوب و مهربانی مردم یزد با گردشگران باعث شده موفقیت‌های بسیار خوبی بدست آورند.

استاندار یزد هم در این همایش گفت: گردشگری پاسخ مناسبی برای اشتغال زایی استان مخصوصا در حوزه اشتغال تحصیل کردگان است لذا هم در فعالیت‌های کوتاه مدت و هم در برنامه آمایش استان به این سمت حرکت کرده و حمایت ویژه‌ای از بخش گردشگری خواهیم داشت و در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.

محمدعلی طالبی افزود: استان یزد دارای استعدادهای زیادی است و در زمینه گردشگری مورد توجه بخش زیادی از گردشگران داخلی و خارحی قرار گرفته بویژه آنکه در روستاها نیز شاهد ایجاد اقامتگاه‌ها و بومگردی‌ها هستیم و حتی باعث مهاجرت معکوس شده و از شهر به روستا مهاجرت کرده‌اند و این فرصت باید به صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرد. 

وی ادامه داد: از مسئولان کشور نیز تقاضا داریم نگاه ویژه‌ای در زمینه اختصاص منابع ملی به استان یزد داشته باشند و کانون گردشگری استان یزد در حال حاضر مورد توجه واقع شده و افراد زیادی در این زمینه فعالیت دارند و در صورت حمایت شاهد موفقیت‌های بسیاری در این بخش خواهیم بود و البته گردشگری در هم تنیده شده با بخش‌های دیگر و اگر مورد حمایت قرار گیرد شاهد رشد و جهش دیگر زمینه‌های استان خواهیم بود .

 استاندار یزد اظهار داشت: در این استان شاهد همه نوع آب و هوایی هستیم بویژه اینکه در چهار فصل سال زمینه گردشگری و اکوتوریسم وجود دارد و این شرایط در معدود نقاط جهان وجود دارد لذا با توجهی که به بخش گردشگری بویژه گردشگری روستایی شده شاهد رشد این بخش در استان یزد خواهیم بود و البته نقش مهمی در کاهش آمار بیکاران و اشتغال زایی جدید خواهد داشت.

در پایان این همایش از پیشکسوتان و برترین‌های گردشگری استان یزد تجلیل شد.

۷۵۳۷/ ۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.