معرفی مختصر آثار امام خمینی (س) به همراه لینک خرید اینترنتی کتب.

 

شرح چهل حدیث

پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «هرکس برای امت من چهل حدیث از آنچه مردم در امر دینشان به آن نیاز دارند حفظ کند، خداوند در روز قیامت او را فقیه دانشمند برمی‎انگیزد»

در عمل به این فرمایش پیامبر(ص) در طول تاریخ اسلام کتابهای بسیاری با عنوان «چهل حدیث» به قلم عالمان دین نگارش یافته که یکی از بهترین و جامعترین آنها «شرح چهل حدیث امام خمینی(ره)» است. سی و سه حدیث این کتاب شریف مربوط به موضوعات و مسائل اخلاقی مانند توکل و رضا، توبه، غیبت، جهاد با نفس، ذکر خدا، شکر و ... اختصاص دارد و هفت حدیث انتهای کتاب در مسائل اعتقادی و کلامی مانند جبر و تفویض، ذات و اسماءالهی و صفات حق‎تعالی است.

حضرت امام خمینی(ره)، این کتاب شریف را در سال 1317 هـ.ش نوشته‎اندکه نسخه اصلی آن که دست خط خود ایشان است، در حملة مأموران ساواک رژیم پهلوی به منزل حضرت امام(ره) در قم در سال 1342 مفقود شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با راهنمایی خود امام خمینی(ره) یک نسخة رونوشت شدة آن در کتابخانة آیت الله ملاعلی معصومی همدانی پیدا شد که مبنای چاپ فعلی قرارگرفت.

خرید اینترنتی کتاب  شرح چهل حدیث

 

کتاب شرح جنود عقل و جهل / امام خمینی

شرح جنود عقل و جهل

سربازان عقل و سربازان جهل، عنوان حدیثی طولانی و معتبر در کتاب شریف «اصول کافی» است. در این حدیث نورانی امام صادق علیه‎السلام پس از بیان چگونگی خلقت عقل و کرامت انسان به سبب آن، به معرفی نیروهای عقل مانند ایمان، عدل، رضا، شکر، توکل، نیکی به والدین، انصاف، استغفار، نشاط و کارایی و ... و نیروهای جهل مانند کفر، ناامیدی، ناسپاسی، حرص، آزار والدین، حماقت، تنبلی و... می‎پردازند. امام خمینی(ره) در این اثر مهم، تعدادی از این نیروهای عقل و جهل را در بیان امام صادق علیه‎السلام، شرح و تفسیر کرده‎اند.

خرید اینترنتی کتاب شرح جنود عقل و جهل

 

کتاب جهاد اکبر / امام خمینی         

جهاد اکبر یا مبارزه با نفس

پیامبر(ص) به رزمندگانی که از جبهه جنگ برگشته بودند فرمودند: مرحبا به قومی که جهاد اصغر(کوچک) را انجام دادند و جهاد اکبر(بزرگتر) آنها باقی مانده است. با تعجب پرسیدند یا رسول الله جهاد اکبر کدامست؟ فرمودند: جهاد با نفس

هرچند روی سخن امام خمینی(ره) در این کتاب با روحانیون و طلاب حوزه‎های علمیه است و آنها را سفارش به خودسازی و مبارزه با نفس سرکش که فرمان به بدی و نافرمانی حضرت حق می‎دهد؛ می‎کند، اما در واقع مطالب این کتابِ خواندنی و اثرگذار برای همه مخاطبان از هر قشر و گروهی مفید و سازنده است زیرا گوینده خود عامل به آنچه گفته و نوشته می‎باشد، امام(ره) عالمی با عمل بود.

خرید اینترنتی کتاب جهاد اکبر یا مبارزه با نفس

 

کتاب تفسیر سوره حمد / امام خمینی

تفسیر سوره حمد

در اهمیت سورة حمد همین بس که خداوند این سوره را برابر و همانند کل قرآن معرفی کرده است و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در ارزش و امتیازات قرائت این سوره و درک معانی آن سفارش‎های بسیار کرده‎اند. این کتاب مجموعه‎ای است از چهار بخش؛ بخش اول تفسیر سورة حمد از کتاب «سرالصلوه» امام خمینی(ره) است که بطور اجمال به برخی از اسرار و نکات عرفانی در تفسیر این سوره می‎پردازد. بخش دوم، تفسیر سورة حمد از کتاب «آداب نماز» امام (ره) است که به تفصیل نکات تفسیری عرفانی در سورة حمد را بیان می‎کند. بخش سوم، درس‎های تفسیر سوره حمد است که در سال 1358 هـ.ش طی پنج جلسه از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و بخش چهارم، اشارت‎های تفسیری دربارة سورة حمد است که از آثار گوناگون حضرت امام(ره) گردآوری شده است.

خرید اینترنتی کتاب تفسیر سوره حمد

 

کتاب سرالصلواة / امام خمینی          

سرّالصلوه

امام خمینی(ره) : «طریقت و حقیقت جزا از راه شریعت حاصل نخواهد شد زیرا ظاهر راه باطن است .... کسی که چنین می‎بیند که با انجام تکالیف‎های الهی باطن او حاصل نشد، بداند که ظاهر را درست انجام نداده و کسی که بخواهد به باطن برسد بدون راه ظاهر، مانند برخی صوفیان عوام، او هیچ دلیلی از طرف خداوند ندارد.»

در این اثر معرفتی جذاب، امام خمینی(ره) اسرار الهی نماز را برای مخاطبان فرهیخته و عالم بیان کرده است و از آنجا که مطالب این کتاب سنگین است برای عموم مردم قابل استفاده نیست، ایشان کتاب دیگری به زبان و بیان ساده‎تر در همین موضوع به نام «آداب‎الصلوه» (آداب نماز) نگاشته‎اند.

امام خمینی(ره) در سال 1318هـ.ش این کتاب ارزشمند را در یک مقدمه که خود دارای 6 فصل است در مقامات و مدارج انسان و وصف نماز و صُوَر مُلکی و ملکوتی نماز و حضور قلب و مراتب و کیفیت حصول آن و اموری که به کسب حضور قلب کمک می‎کند و دو مقاله؛ که مقاله اول در 10 فصل و در مقدمات نماز شامل طهارت و مراتب آن و طهارت ظاهری و باطنی و مکان نمازگزار و مکان و اسرار وقت نماز و سر استقبال به کعبه و مقالة دوم در 12 فصل و در اسرار اذان و اقامه، قیام، نیت، بلند کردن دست هنگام تکبیر و تکبیرات هفت‎گانه در هنگام شروع نماز، و اسرار قرائت و تفسیر اجمالی سورة حمد و سر رکوع و سجود و تشهد و سلام، تدوین و تألیف کرده‎اند.

خرید اینترنتی کتاب سرّالصلوة

 

کتاب آداب نماز / امام خمینی

آداب نماز

نماز، نورچشم پیامبر و اولیای الهی و ستون دین و معراج مؤمنین است. این هدیة والای خداوند آداب و رموزی داردکه در قرآن و سخنان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) گرامیشان به آنها اشاره شده است و عالمان بزرگ نیز همواره در طول تاریخ به این امر مهم توجه ویژه داشته‎اند و کتابهای متعددی با همین عنوان «اسرارالصلوه و آداب الصلوه» ]اسرار و آداب نماز[ نگاشته‎اند که از جمله بهترین و زیباترین این کتابها، کتاب حاضر است که به قلم عالم ربّانی و احیاگر اسلام ناب محمدی، امام خمینی(ره) نگارش یافته است.

این کتاب که با لحنی خطابی و ارشادی و با نثری شیوا، مسجّع و آمیخته با آیات قرآن و احادیث و ادعیه اهل بیت(ع) نوشته شده در سه مقاله و یک خاتمه تنظیم و تدوین شده است. مقالة اول به آداب عمومی نماز مانند خشوع، طمأنینه، حفظ عبادت از تصرفات شیطانی پرداخته و مقالة دوم به آداب باطنی نماز و شرایط و مقدمات آن مانند طهارت و مکان نمازگزار و لباس او پرداخته و مقاله سوم به صورت تفصیلی به آداب قلبی افعال و اذکار نماز اختصاص یافته است و حضرت امام(ره) در خاتمه آداب باطنی تسبیحات اربعه، قنوت و تعقیبات نماز را شرح داده‎اند.

خرید اینترنتی کتاب آداب نماز

 

کتاب ولایت فقیه / امام خمینی /

ولایت فقیه

مسأله «ولایت فقیه» و لزوم حکومت ولی فقیه و وجوب رجوع مردم به او، در روایات پیامبر(ص) و امامان(ع) به روشنی و صراحت آمده است. امام خمینی(ره) که انقلاب اسلامی را براساس این حکم الهی ـ ولایت فقیه ـ بنیانگذاری کردند، در سال 1348 هـ.ش بحث ولایت فقیه را به صورت مستقل و مفصل در حوزه مطرح کردند و مجموعه درسهای ایشان با عنوان «ولایت فقیه، حکومت اسلامی»نگارش یافت.

خرید اینترنتی کتاب ولایت فقیه

 

کتاب دیوان امام / امام خمینی

دیوان امام(ره)

حضرت امام خمینی(ره) هرگز سودای شعر و شاعری در سر نداشتند اما آن عاشق صادق هرگاه از وظیفه سنگین رسالت الهی مبارزه با ظلم و جور و گسترش اسلام ناب محمدی(ص) فراغتی می‎یافت در خلوت خود با زبان شعر حدیث درد فراق را با دلدار یگانه باز می‎گفت و شرح مهجوری را در قالب ابیات زیبای عرفانی می‎سرود. شعر او جلوه‎ای از روح بلند و متعالی او بود.

حضرت امام(ره) این شعرها را در طول سالیان متمادی از جوانی تا سالهای مبارزه و پس از انقلاب به مناسبتهای مختلف سروده‎اند و چند شعر پایانی این دیوان را نیز به تقاضای خانم دکتر فاطمه طباطبایی عروسشان و همسر مرحوم سید احمد خمینی سروده‎اند.

خرید اینترنتی کتاب دیوان امام(ره)

 

کتاب شرح دعای سحر / امام خمینی

ترجمه شرح دعای سحر

دعای سحر یادگار امام رضا علیهالسلام است که از جدشان امام باقر علیهالسلام نقل کرده‎اند. امام پنجم حضرت باقر علیهالسلام فرمودند: «این دعا از مکنون علم حق تعالی است و اسم اعظم خداوند در این دعا وجود دارد و درخواست‌های بزرگ با این دعا به سرعت به اجابت می‎رسد.»

این دعای مهم را که بیشتر شیعیان در سحرهای ماه مبارک رمضان می‎خوانند حاوی معارف بلند الهی و عرفانی است که نیازمند شرح و تفسیر بوسیله اهل آن است. امام خمینی(ره) که خود عارفی الهی و عالمی عامل است برخی از معارف بلند این دعای عظیم‎الشأن را شرح و تفسیر کرده‎اند و جان شیفتگان معارف اهل بیت علیهالسلام را از آبشخور این چشمة جوشان معرفت الهی سیراب کرده‎اند.

خرید اینترنتی کتاب ترجمه شرح دعای سحر

 

کتاب منشور روحانیت / امام خمینی

منشور روحانیت

امام خمینی(ره) در سوم اسفند سال 1367هـ.ش پیام مهمی برای روحانیون و مراجع و مدرسین و طلاب حوزه‎های علمیه صادر کردند که در آن به شرح وظایف روحانیون در حفظ و پیشبرد انقلاب و هشدار به آنها در مورد تفرقة میان خودشان و صفوف مردم و نیز نقد عملکرد لیبرال‎ها در ابتدای انقلاب و پرهیز دادن مسؤولین از سپردن پست‎های کلیدی انقلاب به لیبرالها و مسائل مهم دیگری که برای حفظ انقلاب ضرروی بود، پرداخته‎اند.

حضرت امام(ره) در این پیام به مطالب مهمی چون اهمیت حوزه‎های علمیه در حفظ اسلام و تشیع، احساس مسؤولیت روحانیت در برابر توده‎های مردم، القای شعار جدایی دین از سیاست، خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان در حوزه‎های علمیه، قطع نفوذ بیگانگان در روحانیت، لزوم حفظ الفت و وحدت طلاب و علمای دین، وظایف متقابل مدرسین و طلاب، زمان و مکان در اجتهاد، ترس استکبار از فقه و اجتهاد، کینة غرب با جهان اسلام، لزوم تحقق فقه عملی اسلام و اهمیت حضور روحانیون و علما در امور حکومتی؛ پرداخته‎اند.

خرید اینترنتی کتاب منشور روحانیت

 

کتاب توضیح المسائل / امام خمینی

رساله توضیح المسائل

«رسالة توضیح‎المسائل» مجموعة فتاوای فقهی حضرت امام خمینی(ره) است که برای مقلدان خود به زبان فارسی ساده و روان نگارش کرده‎اند. مباحث احکام از تقلید تا تشریح و پیوند اعضا و مسائل متفرقه و برخی مسائل مستحدثه(مسائل روز) از موضوعات این رساله می‎باشد.

اعضای دفتر استفتائات حضرت امام(ره) که این رساله را مورد بررسی دقیق قرار داده‎اند، به صحّت آن شهادت داده‎اند و طی نامه‎ای به محضر امام خمینی(ره)  موافقت ایشان را در تطابق این رساله با فتاوای ایشان کسب کرده‎اند.

این رساله در طول سالهای متمادی ـ قبل و بعد از انقلاب اسلامی ـ به جهت تقاضای فراوان مقلّدان امام(ره)  بارها به چاپ رسیده است.

خرید اینترنتی کتاب رساله توضیح المسائل

 

کتاب مصباح الهدایة / امام خمینی

مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایة

تاکنون کتابهای عرفانی فراوانی در موضوع انسان کامل و ولایت او نوشته شده است، امّا به جرأت می‎توان گفت هیچکدام نتوانسته‎اند حقیقت خلافت و ولایت را که از مشکل‎ترین و مهمترین مسائل عرفانی است، به خوبی تحلیل و تفسیر نماید. حضرت امام(ره) در این کتاب حقیقت خلافت و ولایت را با ذوقی عرفانی چنان بیان کرده که با آیات و روایات و برهان‎های فلسفی کاملاً هماهنگ است. «مصباح‎الهدایه» دارای دو مشکات است؛ مشکات اول آن دارای 56 مصباح و مشکات دوم آن سه مصباح دارد که هر کدام چند فصل دارند. این کتاب ارزشمند عرفانی را امام خمینی در سال 1349هـ.ق مطابق با 1307 هـ.ش نوشته‎اند.

خرید اینترنتی کتاب مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایة

 

کتاب تحریر الوسیله / امام خمینی

ترجمه تحریرالوسیله

«تحریرالوسیله» کتابی فقهی، فتوایی و عملی است که امام خمینی آن را به عنوان حاشیه و تکمله‎ای بر کتاب فقهی «وسیله‎النجاة» مرجع بزرگ مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی نوشته‎اند و با توجه به اینکه ابوابی مانند حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، حدود، قصاص و دیات، در «وسیله‎النجاة» نیامده، حضرت امام خمینی(ره) با آوردن این ابواب آن را تکمیل کرده‎اند.

امام خمینی(ره) «تحریرالوسیله» را در بورسای ترکیه که محل تبعید ایشان بود در حالی به نگارش درآوردند که منابع محدودی در اختیارشان بود ولی با این حال اثر از دقت بالایی برخوردار است و دارای فروعات متعدد است.

این کتاب از ابتدای نگارش تاکنون مورد استقبال گستردة علمای حوزه‎های علمیه و طلاب فاضل و اساتید فقه و اصول دانشگاه‎ها قرار گرفته است، به گونه‎ای که محور بحث درس خارج برخی از علمای بزرگ بوده و هست.

بر این کتاب ارزشمند، حاشیه‎ها و مستندات و شرح‎های متعددی از سوی بزرگان فقه و اصول نگارش یافته است.

خرید اینترنتی کتاب ترجمه تحریرالوسیله

 

کتاب صحیفه امام / امام خمینی

صحیفه امام

«نام‎آور بزرگ دوران معاصر یعنی امام روح الله خمینی ... دانشمندی پارسا، خردمندی پرهیزگار و حکیمی سیاستمدار و مؤمنی نواندیش و عارفی شجاع و هوشمند و فرمانروایی عادل و مجاهدی فداکار بود. او فقیه و اصولی و فیلسوف و عارف و معلم اخلاق و ادیب و شاعر بود. در او خصلت‎های برجسته خداداد، در آمیخته با آنچه او خود از معارف قرآنی آموخته و دل و جانش را به آن زیور داده بود، شخصیت عظیم و جذاب و تأثیرگذاری پدیدآورده بود که هریک از چهره‎های برجسته یک قرن اخیر جهان ـ که قرن رجال بزرگ و مصلحان نام آور دین و سیاسی و اجتماعی است ـ در برابر آن کم جاذبه و یک بعدی و کوچک به نظر می‎آمدند. کاری که او بدان همت گماشت و با ایمان و توکل و تدبیر و صبر خود بدان دست یافت، نیز به همان اندازه بزرگ و باورنکردنی و اعجاب انگیز بود ... او ایران را به درستی می‎شناخت؛ دوران ده‎ساله حیات مبارک امام بزرگوار، دوران پیدایش نظام سیاسی اسلام و عزت و غرور ملی و خیزش بی‎سابقه ملت بسوی تعالی و ترقی است ... دوران آغاز راهی نو در تاریخ کشور ماست که با ادامه آن، ایران اسلامی به تعالی مادی و معنوی دست خواهد یافت. امام حکیم و خردمند، این راه را با نشانه‎هایی مشخص کرده است و آن را در دهها مناسبت و در ضمن صدها رهنمود راهگشا خطاب به مسؤولان کشور و همه ملت ایران، به روشنی نمایانده است. این نشانه‎ها و رهنمودها امروز نیز به همان اندازه ارزشمند و متین و راهگشاست.

صحیفه امام، مجموعه‎ای است از بیانات، پیام‎ها، مصاحبه‎ها، نامه‎ها، احکام و اجازات شرعی که از سال 1312 تا 1368 سال رحلت آن مرد الهی، در 22 جلد با ترتیب زمانی تنظیم و گردآوری شده است.

خرید اینترنتی کتاب صحیفه امام

 

وصیت نامه امام / امام خمینی

وصیت‎نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره)

وصیتنامه حضرت امام خمینی(ره) عصارة همه سفارشهایی است که در طول حیات پربرکت خویش برای امت بیان فرمودند. این وصیتنامه، دستورالعمل تداوم انقلاب اسلامی و حفظ عزیزترین یادگار او یعنی نظام جمهوری اسلامی بر محور ولایت فقیه است؛ رساله‎ای برای زندگی در ایام انتظار.

وصیتنامه حضرت امام خمینی(ره)چشمة حکمتی است که از دل پاک و نورانی آن مرد الهی جوشیده و بر قلم مبارکش جاری شده است تا حجّتی باشد بر همة دوستداران و رهروان راه امام بزرگوار و راه تحریف و بهانه‎جویی را بر شبهات و القائات خنّاسان ضد انقلاب و اسلام را ببندد.

امام خمینی(ره)، این وصیتنامه را در تاریخ بیست و ششم بهمن ماه 1361 نوشتند و یک نسخه آن، طی پیامی در تاریخ 22/4/1362 به مناسبت افتتاح اولین دورة مجلس خبرگان، نزد خبرگان مردم به امانت گذارده شد. و بار دیگر پس از انجام تغییراتی در آن در تاریخ 19/9/1366 به دستور ایشان و با حضور آیت الله خامنه‎ای (رئیس جمهور وقت)، حجت الاسلام سید احمد خمینی، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست قوه قضائیه و ... در حضور خود حضرت امام(ره) در دو نسخه تحویل مجلس خبرگان و آستان قدس رضوی شد و پس از مُهر و موم رسمی به این دو نهاد به امانت سپرده شد. در تاریخ 15/3/1368 یک روز پس از ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، متن وصیتنامه، طبق امر ایشان به وسیلة رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‎ای در مجلس خبرگان برای اولین بار مفتوح و قرائت شد. این وصیتنامه شامل 6 بخش است:1ـ موضوعات اعتقادی 2ـ موضوعات سیاسی و تاریخ 3ـ موضوعات تعلیم و تربیت 4ـ‎موضوعات اجتماعی و فرهنگی 5ـ موضوعاتی در زمینة مسائل اقتصادی و مدیریت 6ـ موضوعات مسائل دفاعی و نظامی

خرید اینترنتی کتاب وصیت‎نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره)

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
61 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.