به گزارش خبرنگار ایرنا قریبی روز یکشنبه در' سومین همایش اسوه های صبوری که به مناسبت روز بین المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم' در محل تالار فخرالدین اسعد گرگانی مرکز استان گلستان برگزار شد، اظهار داشت: تکریم قربانیان ترور برابر با ناکام گذاشتن تروریست ها در رسیدن به هدف اصلی خود است، آنان سعی دارند که قربانیان اقدامات تروریستی خود را شرور نشان دهند
وی اضافه کرد: امروز شاهد بزرگداشت روز مهمی در تقویم رویدادهای بین المللی هستیم و این مناسبت با روز ملی مبارزه با تروریسم در تقویم کشور ما (هشت شهریور) نیز قرابت زمانی دارد.
قریبی همچنین اضافه کرد: در ایران علاوه بر بخش های مختلف دولتی، سازمان ها و نهادهای مختلف مردمی نیز درگیر مقابله با تروریسم در ابعاد مختلف آن هستند.
وی با بیان این که مقابله با تروریسم ابعاد مختلفی دارد که مکمل هم هستند، گفت: تروریسم به ویژه پس از بروز داعش و اوج آن در سال 1393 به عنوان یکی از بلایای قرن حاضر، تهدید جهانی و بی سابقه صلح و امنیت بین المللی نام گرفت.
دستیار وزیر امور خارجه اضافه کرد: دنیا در این سال بیشتر به تبعات گسترده این بلای ویرانگر پی برد و البته ارزش مجاهدت های ایرانیان سرافرازی که در صحنه مقابله با تروریسم هستند هم بیش از پیش بر دنیا معلوم شد.
وی با اشاره به نقشه حوادث تروریستی در آمریکای شمالی تا اروپا ، خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوبی و شرقی اظهارداشت: در میانه این نقشه کشوری را می بینید که کمترین میزان تروریسم و ناامنی را در سال های اخیر تجربه کرده و آن ایران است.
به گفته وی، این نقشه توسط یک دانشگاه آمریکایی منتشر شده و بهترین زبان گویای وضعیت ایران و کارکرد کشور ما در مقابله با تروریسم است.
وی ادامه داد: مقابله با تروریسم باید با رعایت همه جوانب مربوطه باشد و ریشه های تروریسم و خشونت مورد توجه قرار گیرد.
قریبی اضافه کرد: گروه های تروریستی برای مجاب کردن اعضاء و هواداران خود روایت های مخدوش و اشتباه از موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی بیان کرده و براساس آن خشونت و ترور علیه افراد بیگناه و حتی کودکان معصوم را تجویز می کنند.
وی ادامه داد: اگر قدرت عظیم مبتنی بر ظرفیت ملت ایران نبود ، الان بر سر کشورهای منطقه چه آمده بود؟ کدام خلیفه داعشی بر پایتخت های عربی حکمرانی می کرد. ؟
قریبی همچنین اظهار داشت: توجه به ظرفیت های قربانیان ترور برای مقابله با تروریسم در کنار فعالیت همه نیروهایِ امنیت بخش جمهوری اسلامی ایران، خودش را در شاخصه های بالای امنیتی و توفیق در مقابله با تروریسم نشان می دهد.
وی اضافه کرد: وقتی تروریست ها مشاهده می کنند که قربانیان اعمال تروریستی آنها به قهرمان ملی و افتخار و سربلندی جامعه خود بدل شده اند، چه انگیزه ای برای آنها باقی می ماند.
به گفته وی، تکریم قربانیان تروریسم یعنی' نه ' بزرگ به ترور و خشونت است و این که ارعاب و باج گیری از طریق اعمال خشونت جواب عکس می دهد و این کار بزرگی است که شما انجام می دهید.
دستیار وزیر امور خارجه با اشاره به برچسب زنی حمایت از تروریسم به ایران، آن را ناشی از تفکر سیاسی کوته بینانه و دشمنی آنها با ایران دانست و یک نمونه از کارهای متناقض را گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در مورد تروریسم ذکر کرد ، گفت که در این گزارش ارزیابی جامعی از وضعیت هر کشور در مقابله با تروریسم ارائه می شود که شامل مقابله با تروریسم و قوانین و ساز و کارها در سطح ملی کشورها می شود.
قریبی گفت: در این گزارش اگر می خواستند ایران را براساس شاخص هایی که خودشان معرفی کرده اند، ارزیابی کنند، مجبور بودند یکی از بالاترین نمره ها را به ایران بدهند، بگویند که ایران چقدر قربانی ترور دارد، چه گروه هایی از نظر مردم ایران تروریست هستند و البته الان آزادانه در شهرهای آنها فعالیت می کنند، نیروهای ایرانی چه میزان در عملیات مقابله با ترور فعالیت می کنند، چه میزان مقررات بازدارنده و مقابله با تامین مالی تروریسم بصورت واقعی در ایران اجرا می شود و بسیاری از اطلاعات بدیهی دیگر، هرچند آنها نمی خواهند افکار عمومی بین المللی این حقایق را بدانند.
وی همچنین بیان داشت: هر زمان تب اختلافات با ایران بالاتر می رود، میزان اتهام زنی آنها هم بیشتر می شود، شاید جزء اولین اقداماتی که دولت ترامپ برای مقابله با ایران انجام داد، طرح گسترده اتهامات کهنه و نخ نمای ذیل حمایت از تروریسم بود.
قریبی تاکید کرد: ما قربانی اصلی تروریسم هستیم، هدف مستقیم و اصلی تروریست های تکفیری و حامیان آنها بوده و در میدان مقابله با تروریسم هم محکم ایستاده ایم و از نتایج آن هم امنیت، ثبات و آرامشی است که برخوردار هستیم.
وی اظهار داشت: همچنان که در حوزه امنیت از مزایای برتری خود در مقابله با تروریسم بهره می گیریم، باید بتوانیم در حوزه رسانه ای و فعالیت های مدنی با هدف دیپلماسی عمومی از ظرفیت های خوب این حوزه بهره بگیریم و منافع ملی را به صورت حداکثری تامین کنیم.
قریبی تصریح کرد: حرکت ارزنده امروز در شهر گرگان و استان گلستان در همین راستا است و امیدوارم که شاهد ادامه این فعالیت ها برای تحقق اهداف مقابله با تروریسم باشیم.
به گزارش ایرنا این همایش با برنامه ریزی انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان و سایر نهادهای مرتبط استان برگزار شد.
3014/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.