اگر دوست دارید درباره صنایع‌دستی کیش و جنوب ایران اطلاعاتی داشته باشید یا قرار است در آینده‌ای نزدیک به کیش سفر کنید، حتما این ‌مقاله را خوانده و آن را با دوستان و هم‌سفران خود نیز به اشتراک بگذارید.

کیش و جاذبه‌‌های دیدنی آن برای همه ما شناخته‌شده هستند. بعید است بخواهیم برای سفر بعدی خود برنامه‌ریزی کنیم و نام کیش در لیست ما نباشد. تور نوروزی کیش همیشه یکی از تورهای محبوب است و مسافران زیادی از آن برای سفر استفاده می‌کنند. سوغاتی و صنایع‌دستی استان‌های مختلف می‌توانند یادگار سفری باشند که داشته‌ایم و برای مدت‌ها خاطرات سفر به آن‌منطقه را در ذهن و خاطر ما زنده نگه دارند. کیش نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور، سوغات و صنایع‌دستی خاص خود را دارد. مانند بسیاری از استان‌ها و شهرهای ایران، صنایع‌دستی کیش نیز ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارند. در این‌ مقاله می‌خواهیم درباره صنایع‌دستی کیش و اهمیت خرید آن‌ها توضیحاتی را ارائه دهیم.

اگر دوست دارید درباره صنایع‌دستی کیش و جنوب ایران اطلاعاتی داشته باشید یا قرار است در آینده‌ای نزدیک به کیش سفر کنید، حتما این ‌مقاله را خوانده و آن را با دوستان و هم‌سفران خود نیز به اشتراک بگذارید. موضوع را با توضیح کوتاهی درباره صنایع‌دستی کیش آغاز می‌کنیم و سپس برخی از آن‌ها را معرفی کرده و در قسمت‌های بعدی اهمیت خرید آن‌ها را نیز بررسی می‌کنیم.

صنایع‌دستی کیش

همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفته شد کیش یکی از محبوب‌ترین منطقه‌های ایران برای سفر است و صنایع‌دستی آن از سوغاتی‌های پرطرف‌دار هستند. افراد زیادی هستند که کیش را با زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های تفریحی آن می‌شناسند و شاید تصور کنند، کیش صنایع‌دستی یا سوغاتی مخصوص ندارد. اگر کیش را برای تور نوروزی انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید به این ‌منطقه زیبا سفر کنید، حتما درباره صنایع‌دستی آن تحقیق کرده و درباره آن‌ها بدانید. صنایع‌دستی کیش توسط زنان و مردان منطقه ساخته می‌شوند و کاملا برگرفته از شرایط و مصالح بومی منطقه هستند. اگر می‌خواهید یادگاری از فرهنگ و هنر منطقه برای همیشه داشته باشید، بررسی صنایع‌دستی را از دست ندهید. شناخت صنایع‌دستی منطقه می‌تواند سفر شما را کامل کرده و به آن جهت دهد. در قسمت‌های بعد تعدادی از صنایع‌دستی کیش را معرفی می‌کنیم تا آن‌ها را بهتر بشناسید.

 

چرا خرید صنایع دستی کیش مهم است؟ (1)

 

شیریکی پیچ

یکی از صنایع‌دستی معروف کیش، شیریکی پیچ است. این ‌سوغاتی محبوب نوعی گلیم و زیرانداز سنتی است که آن را با نام گلیم سوزنی هم می‌شناسند. اگر با تور نوروزی کیش به این ‌منطقه سفر می‌کنید، حتما شیریکی پیچ‌های کیش را از نزدیک ببینید. گلیم‌های سوزنی منطقه با دیگر استان‌های ایران تفاوت‌هایی دارند و شما می‌توانید طرح و رنگ زیبای آن‌ها را تشخیص دهید. شیریکی پیچ‌ها هرکدام حال و هوای خاص خود را دارند و نمی‌توان گفت که دو شریکی پیچ یکسان هستند. این ‌طرح و نقش‌ها به حالات و احساسات فردی بستگی دارد که آن‌ها را می‌بافد. الهام از طبیعت زیبای کیش و رنگ‌های فوق‌العاده‌ای که در منطقه می‌بیند، در طرح‌‍‌ها و نقش‌ها به چشم می‌خورد.

کوزه‌های سفالی

اگر برای تور نوروزی خود کیش را انتخاب کرده‌‎اید، یکی از صنایع‌دستی معروفی که می‌توانید بخرید، کوزه‌های سفالی هستند. اگر سری به بازار صنایع‌دستی کیش انواع این‌ کوزه‌ها را می‌بینید. رنگ سبز گل کوزه‌ها نشان مشخص کوزه‌های کیش هستند. گل مارن گل بسیار مرغوبی است که در منطقه کیش وجود دارد. از این ‌نوع گل برای ساخت کوزه‌ها و برخی مصارف دیگر مانند معماری داخلی و خارجی آب‌انبار‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شود. گل مارن کاربرد‌های دیگری مانند گل‌تراپی هم دارد.

سبد و حصیر

نمی‌شوید تور نوروزی کیش رزرو کنید و بعد از سفر به جزیره زیبایی‌ها، از سبدها و حصیر‌های جزیره نخرید. حصیربافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی کیش بوده است. برای ساخت سبد‌ها از الیاف گیاهی استفاده می‌شود و شما می‌توانید برای مصارف مختلف مانند سبد میوه، کیف، زنبیل، سبد نان و زیرانداز از این‌ سوغات زیبا استفاده کنید. نخل خرما، برگ درخت خرما و ساقه نی‌های باتلاقی از مواردی هستند که برای حصیربافی کاربرد دارند.

 

چرا خرید صنایع دستی کیش مهم است؟ (2)

 

پارچه‌های گلابتون‌دوزی

پارچه‌های گلابتون‌دوزی از صنایع‌دستی محبوب کیش هستند که افراد زیادی در تور نوروزی یا دیگر سفرهای به کیش از آن‌‌ها خریده و استفاده می‌کنند. پارچه‌های گلابتون‌دوزی کیش با نقش‌های متنوعی مانند نقش محرابی، گل‌ساعتی، پیچک ترنج، گل‌های اسلیمی و بته‌جقه‌ای ارائه می‌شوند و با ظرافت خاصی از آن‌ها شال و لباس‌های محلی دوخته می‌شود. یکی از بهترین سوغاتی‌هایی که می‌توانید برای دوستان یا اعضای خانواده خود بخرید، لباس‌هایی هستند که از پارچه‌های گلابتون‌دوزی هستند.

دیگر سوغاتی‌های جزیره کیش و اهمیت خرید آن‌ها

خرید سوغاتی‌های جزیره کیش می‌تواند مشاغل زیادی را برای مردم محلی ایجاد کرده و همچنین به حفظ بسیاری از سنت‌ها کمک کند. علاوه‌بر صنایع‌دستی که در این‌ مقاله نام بردیم، می‌توان به چادرشب، انواع پوشاک و صنایع‌دستی دریایی اشاره کرد. انواع وسایل تزئینی مانند بدلیجاتی که با صدف‌ها و حلزون‌ها ساخته می‌شوند، جعبه‌های صدفی و لوسترها می‌توانند سوغاتی‌های کوچک و ارزشمندی از جزیره باشند. اگر با تور نوروز به کیش و جزایر جنوبی ایران سفر می‌کنید، سعی کنید وسایل و مواردی که می‌خواهید را از صنایع‌دستی منطقه تهیه کنید. سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی کیش می‌توانند تا مدت‌ها بهترین خاطره‌ها را در ذهن شما زنده نگه دارند و شما را به سفرهای مجددی به جنوب ایران دعوت کنند.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.