پژوهشکده هنرهای شیکاگو اعلام کرد که نیروهای پلیس نزدیک به 50 نفر از دانشجویان و غیر دانشجویان را در جریان تظاهرات حمایت از فلسطین بازداشت کردند.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، بازداشت گسترده دانشجویان هوادار فلسطین در دانشگاه های مختلف آمریکا ادامه دارد و تا کنون بیش از 2300 دانشجو بازداشت شده اند.

پژوهشکده هنرهای شیکاگو اعلام کرد که نیروهای پلیس نزدیک به 50 نفر از دانشجویان و غیر دانشجویان را در جریان تظاهرات حمایت از فلسطین بازداشت کردند.

این تظاهرات شاهد زد و خورد میان معترضان و نیروهای پلیس شد.

برخی مسئولان در دانشگاه ویرجینا گفتند که پلیس 25 معترض حامی فلسطین را به اتهام تعدی به دارایی های غیر بازداشت کرده است.

پیش از این مسئولان دانشگاه ویرجینا برای متفرق کردن تحصن کنندگان از پلیس خواستند وارد حریم دانشگاه شود.

 

از آمریکا تا ایرلند و هند؛ دانشجویان کدام کشورها در همبستگی با فلسطینی‌ها تظاهرات می‌کنند؟

 به گزارش یورونیوز،تظاهرکنندگان در تاریخ ۳ مه ۲۰۲۴ در محوطه دانشگاه جورج واشنگتن در اعتراض به جنگ اسرائیل علیه غزه یک دادگاه نمادین برگزار کردند.

در گرماگرم دو قطبی‌سازی بحث‌های مطرح شده پیرامون حق اعتراض، محدودیت‌های آزادی بیان و برچسب‌زنی‌های یهودی‌ستیزی، از تاریخ ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) تا کنون بیش از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های ایالات متحده بازداشت شدند.

در ایالات متحده، از کالیفرنیا تا نیویورک، ده‌ها دانشگاه در بیش از ۲۰ ایالت در حال تظاهرات هستند. 

همچنانی که درگیری‌های پلیس با معترضان در دانشگاه کلمبیای نیویورک و دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس توجه جهانی را به خود جلب کرده است، 

تظاهرات و تحصن‌ها در سایر دانشگاه‌ها در اروپا، آسیا و آمریکای لاتین نیز برگزار می شود.

اگرچه خواسته‌های معترضان در هر دانشگاه متفاوت است، اما اکثریت آن‌ها از دانشگاه‌های متبوع خود خواسته‌اند تا همکاری فعلی خود با شرکت‌هایی که از اسرائیل و جنگ علیه غزه حمایت می‌کنند را پایان دهند.

در اینجا به برخی از اعتراضات دانشگاهی در حمایت از مردم فلسطینی در سراسر جهان نگاهی خواهیم انداخت است.

جمهوری ایرلند؛ درب‌های دانشگاه به روی عموم بسته شد

در تازه‌ترین نمونه؛ دانشجویان دانشگاه معتبر ترینیتی کالج دوبلین در پایتخت جمهوری ایرلند روز شنبه، ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) پس از بستن ورودی اصلی دانشگاه، اعتراض خود را در محوطه دانشگاه علیه اقدامات اسرائیل در غزه برگزار کردند.

فعالان دانشجویی این تظاهرات را که روز جمعه آغاز شد، به عنوان «تحصن در همبستگی با فلسطین» توصیف کردند.

ده‌ها دانشجو در یکی از میدان‌های اصلی این دانشگاه که به نوبه خود یکی از جاذبه‌های گردشگری دوبلین به حساب می‌آید، چادر زدند و نیمکت‌هایی را در مقابل کتابخانه‌ای که حاوی نسخ خطی قرون وسطایی است، قرار دادند.

دانشگاه در بیانیه‌ای گفت که کارکنان امنیتی درهای پردیس دانشگاهی را که معمولا به روی عموم باز است را برای اطمینان از بحث امنیت بستند. این بیانیه تحصن و برپایی چادر در محوطه دانشگاه را «غیر مجاز» خواند و گفت که دانشگاه ترینیتی «از حق اعتراض دانشجویان حمایت می کند، اما اعتراضات باید در چارچوب قوانین دانشگاه انجام شود.»

 اتحادیه دانشجویی در این دانشگاه اوایل هفته گذشته به دلیل ضرر و زیان ناشی از برگزاری اعتراضات  دانشجویی از قبیل اعتراض به هزینه‌های شهریه، اجاره بها و جنگ در غزه، توسط دانشگاه ۲۱۴ هزار یورو جریمه شد.

مکزیک؛ مقررات خاص برای حفظ «هوشیاری سیاسی»

 با برپایی اولین تحصن دانشجویی در دانشگاه مستقل ملی مکزیک (UNAM)، پای جنبش دانشجویی ضد جنگ به طرفداری از فلسطین، به آمریکای لاتین هم باز شد.

دانشجویان این دانشگاه معتبر که نمادی از تعالی توامان آموزش و اعتراض سیاسی است، دست به تجمع زدند و درست مانند هم‌صنفان خود در ایالات متحده، اردویی اعتراضی ترتیب دادند و خواستار «توقف نسل‌کشی امپریالیستی در غزه» و پایان دادن به روابط دیپلماتیک مکزیک و اسرائیل شدند.

این تحصن در تاریخ ۲ مه (۱۳ اردیبهشت) با برپایی بیش از ۴۰ چادر و حضور حدود صد نفر، از جمله دانشجویان عرب و یهودی، در فاصله بین دفتر رئیس دانشگاه و کتابخانه اصلی آغاز شد.

تجمع دانشجویان در مکزیک مقررات درونی خاص خود را دارد. برخی از این مقررات «مصرف الکل، ماری‌جوآنا، مواد مخدر و برقراری رابطه جنسی» در مدت زمان تحصن را ممنوع کرده است تا فضای «هوشیاری سیاسی» افراد حفظ باشد.

آنها امور مربوط به خود را در به صورت «گردان» تقسیم می‌کنند: گردانی برای مدیریت امنیت، یکی برای تدارکات، دیگری برای اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه‌ای، و گروهی برای کمک‌های اولیه و حمایت روانی هستند.

خواسته‌های اولیه آنها به گفته خودشان این است: توقف نسل کشی و پایان دادن به اشغالگری صهیونیستی، پایان دادن به روابط بین دانشگاهی با اسرائیل (از جمله توافقنامه‌های اشتراک دوره‌های آموزشی و تبادل دانشجو)؛ پایان دادن به روابط دیپلماتیک بین مکزیک و اسرائیل؛ پایان دادن به سرکوب جهانی جنبش دانشجویی طرفدار فلسطین؛ و آزادی معترضانی که در بازداشت هستند.

 

استرالیا؛ تقابل حرکت‌های اعتراضی

در طی چند هفته گذشته، اردوگاه‌های اعتراضی در حمایت از فلسطینیان در دست‌کم هفت دانشگاه در سراسر استرالیا برپا شده است.

دانشگاه کوئینزلند در بریزبن به کانونی برای تجمع گروه‌ طرفدار اسرائیل و گروه طرفدار فلسطینی‌ها تبدیل شده است که در فاصله تقریبا ۱۰۰ متری از یکدیگر قرار دارند. یکی از این کمپ‌ها توسط حامیان انجمن «دانشجویان حامی فلسطین» اشغال شده، در حالی که یک تجمع کوچکتر از چادرها با پرچم اسرائیل در نزدیکی درختان در همانجا قرار دارد.

این تجمع در همبستگی با فلسطینیان غزه و همبستگی با معترضان دانشجویی در ایالات متحده برپا شده‌ است، اما برخی از گروه‌های یهودی می گویند که آنها باعث ایجاد تنش های غیرضروری در محوطه دانشگاه شده‌اند و رهبر اپوزیسیون استرالیا آن‌ها را «نژادپرست» و «یهود ستیز» خوانده 

است.

انجمن «دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کوئینزلند» از این دانشگاه خواسته است که تمامی پیوندهای خود با شرکت‌ها و دانشگاه‌های اسرائیلی را فاش کند و روابط خود را با شرکت‌های اسلحه‌سازی قطع کند.

تاکنون صحنه‌های خشونت آمیزی که در دانشگاه های سراسر ایالات متحده رخ داده است در استرالیا مشاهده نشده است.

در دانشگاه سیدنی، نزدیک به ۵۰ چادر در محوطه باز دانشگاه برپا شده که هر شب ۱۰۰ معترض در آن می‌خوابند. در ۳ مه (۱۴ اردیبهشت)، گروه‌های یهودی علیه آنچه به گفته آنها «روند نگران‌کننده فعالیت‌های یهودستیزی و ضد اسرائیلی» در دانشگاه است دست به یک حرکت اعتراضی متقابل زدند.

بیش از ۲۰۰ نفر که برخی پرچم‌های اسرائیل و استرالیا را بر تن داشتند، در محوطه دانشگاه سیدنی تجمع کردند، اما هیچ برخورد مستقیمی بین آنها و گروه حامیان فلسطین بوجود نیامد. طرفداران فلسطینی‌ها از همقطاران خود خواست برای «دفاع» از اردوگاه خود به آنها کمک کنند.

 

بریتانیا

تفاوت بریتانیا با بقیه کشورها در این است که از همان روزهای آغازین جنگ اسرائیل در غزه، تظاهرات طرفداران فلسطینی در دانشگاه‌های سراسر بریتانیا برگزار شد و در روزهای اخیر دانشجویان اردوگاه‌هایی را در دانشگاه برپا کردند.

در دانشگاه نیوکاسل، تحصن کوچک طرفداران مردم فلسطینی در چمن مقابل ساختمان‌ اصلی کالج برپا شده است. 

حساب کاربری «آپارتایدزدایی از پردیس دانشگاه نیوکاسل» در شبکه اجتماعی ایکس تصاویری از اردوگاه خود را به اشتراک گذاشت که حدود ۱۵ چادر را روی زمین چمن نشان می‌دهد که برخی از آنها با پرچم‌های فلسطین تزئین شده‌اند. این گروه خود را «ائتلافی دانشجویی توصیف می‌کند که برای پایان دادن به مشارکت دانشگاه نیوکاسل با شرکت‌های دفاعی تأمین‌‌کننده اسرائیل مبارزه می‌کند.»

دانشجویان شهرهای لیدز، بریستول و واریک نیز در اعتراض به جنگ غزه در خارج از ساختمان دانشگاه خود چادرهایی برپا کرده‌اند.

اعتراضات دانشگاهی در بریتانیا با انتقاد برخی از گروه‌های دانشجویی یهودی و درخواست‌ها برای رسیدگی جدی‌تر به وظایف دانشگاه‌ها در قبال دانشجویان یهودی مواجه شده است.

 

فرانسه؛‌ اعتصاب غذا

در پاریس، اعتراضات طرفداران مردم غزه در دانشگاه سیانس پو و دانشگاه سوربن از اواخر ماه آوریل آغاز شد.

در بعد از ظهر پنج‌شنبه نزدیک به ۳۰۰ دانشجو از دانشگا‌های مختلف در مقابل دانشگاه سوربن گرد هم آمدند و اردویی متشکل از ۲۰ چادر ترتیب دادند. در دوشنبه ۲۹ آوریل پلیس برای متفرق کردن دانشجویان سوربن، مداخله کرده بود.

روز جمعه، پلیس ضد شورش سالن اصلی ساینس‌پو را پاکسازی کرد و معترضان فریاد «شرم» و «فلسطین آزاد» سر دادند، هر چند به نظر می‌رسید که این پاکسازی با آرامش انجام شد.

سخنگوی دانشگاه سیانس‌پو گفت که ده‌‌ها دانشجو روز جمعه در داخل دانشگاه تحصن کردند که باعث بسته شدن محوطه دانشگاه شد. بر طبق اعلام کمیته فلسطین دانشگاه سیانس‌پو شش دانشجو برای محکوم کردن همکاری با دانشگاه‌های اسرائیل دست به اعتصاب غذا زده اند.

171089762

پردیس دانشگاهی جردن در اکول نرمال سوپریور (ENS) پاریس نیز در روز پنجشنبه توسط دانشجویان مسدود شد.

در شهر لیل واقع در شمال فرانسه، موسسه مطالعات سیاسی بسته شد. همچنین دسترسی به مدرسه عالی روزنامه نگاری (ESJ) نیز مسدود شد.

دانشجویان دانشگاه علوم سیاسی شهر گرنوبل نیز اعتراضات خود را به دلیل ارتباط این دانشگاه با دانشگاه بن گوریون اعلام کردند.

ده ها نفر در دانشگاه علوم سیاسی لیون در عصر پنجشنبه یک سالن آمفی تئاتر را اشغال کردند. در سنت اتین واقع در جنوب لیون تعداد انگشت شماری از دانشجویان که خواستار آتش‌بس در غزه بودند، دسترسی به یک سایت دانشگاهی را مسدود کردند.

 

هند؛ لغو یک بازدید سیاسی

در کشور هند، تظاهراتی در دانشگاه معتبر جواهر لعل نهرو در دهلی‌نو برای همبستگی با دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیای آمریکا برگزار شد.

این تظاهرات همزمان بود با بازدید از قبل برنامه‌ریزی‌شده اریک گارستی، سفیر ایالات متحده در هند از این دانشگاه که این برنامه به تعویق افتاد.

در بیانیه اتحادیه دانشجویی جواهر لعل نهرو به تاریخ ۲۹ آوریل آمده است: «حریم دانشگاه جواهر لعل نهرو نباید بستری برای ادارات و پرسنل نمایندگی کشورهایی که در تروریسم و نسل‌کشی اسرائیل شریک جرم هستند، فراهم کند.» این اتحادیه همچنین با معترضان در دانشگاه کلمبیا ابراز  همبستگی کرده است.

جواهر لعل نهرو یکی از برترین دانشگاه‌های هند است که در خط مقدم چندین جنبش اعتراضی، از جمله تظاهرات سال ۲۰۱۹ علیه قانون بحث برانگیز تبعیض علیه مسلمانان بوده است.

کانادا؛ دادگاه رای به تخلیه نداد

اعتراضات علیه جنگ اسرائیل در غزه دانشگاه‌های سراسر کانادا را نیز فراگرفته است.

در دانشگاه مک‌گیل در مرکز شهر مونترال، دانشجویان معترض، در طرفداری از مردم فلسطینی در زمین چمن این دانشگاه اردوگاهی برپا کرده‌اند.

این دانشجویان خواستار لغو همکاری‌های دانشگاه با شرکت‌های مرتبط با اسرائیل هستند.

این دانشگاه تلاش کرده است تا معترضان را متفرق کند و گفته است که پس از گفتگو با نمایندگان دانشجویان برای دستیابی به راه حلی، در نهایت از پلیس درخواست کمک کرده است.

یک قاضی دادگاه عالی کبک در روز دوم مه، درخواست صدور حکم تخلیه معترضان از دانشگاه را رد کرد.

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌سی نیوز، معترضان طرفدار فلسطین همچنین اردوگاه‌هایی را در محوطه دانشگاه تورنتو و در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور برپا کرده‌اند.

لبنان، دانشگاه آمریکایی بیروت

صدها دانشجو از هفته گذشته با تجمع در دانشگاه‌های لبنان، ضمن به همراه داشتن پرچم‌های فلسطین، از دانشگاه‌های خود خواستند تا شرکت‌هایی که در اسرائیل تجارت می‌کنند را تحریم کنند.

تصاویر منتشر شده، دانشجویان دانشگاه آمریکایی بیروت را در اعتراض به جنگ غزه در بیرون از ساختمان دانشگاه نشان می‌دهد.

برخی از معترضان گفتند که از اعتراضات در دانشگاه‌های ایالات متحده الهام گرفته‌اند.

 

 راهپیمایی دانشجویان دانشکده پزشکی در پاکستان

به گزارش العالم، اسلام آباد پایتخت پاکستان امروز شاهد راهپیمایی دانشجویان برای اعلام همبستگی با دانشجویان حامی غزه در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا بود.

 مانند ده‌ها شهر دیگر پاکستان، اسلام‌آباد پایتخت این کشور نیز شاهد راهپیمایی دانشجویان و اساتید دانشگاه در حمایت از دانشجویان دانشگاه آمریکایی بود.

دانشجویان و اساتید شرکت کننده در این راهپیمایی اعلام کردند که دانشجویان حامی غزه در آمریکا مورد وحشتناک‌ترین نقض حقوق بشر توسط مدعیان دروغین آزادی بیان، قرار گرفته‌اند.

دانشجویان کالج‌های پزشکی و پرستاری در پاکستان با پوشیدن لباس سفید گرد هم آمدند تا از جامعه بین‌المللی بخواهند که درها را به روی پزشکان سراسر جهان باز کند تا مردم بی‌دفاع فلسطین را از مرگ نجات دهند.

شرکت کنندگان در این مراسم مجددا خواستار توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی و جرم‌انگاری جنایات اشغالگران و حامیان آن به دلیل ادامه جنایات بی‌رحمانه علیه فلسطینیان شدند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.