به گزارش ایرنا، در دو کیلومتری روستای ده شیخ جایی که آسمان و زمین به موازات هم قرار می گیرند دریچه کوچکی سالیان سال ،غاری را از نظرها پنهان کرده بود و عبور از این دریچه انسان را وارد تالارهای هنری طبیعت و شاهکارهای خلقت کرد تا بار دیگر انسان با ورود به سرزمین ناشناخته ای در دل کوه، سر تعظیم در برابر عظمت پروردگار فرود آورد.
گذر از دریچه، جهانی را پیش روی گردشگران و غارنوردان ترسیم می کند که دست هنرمند طبیعت، میلیون ها سال در کار نگارگری آن بوده است؛ هنری که هنوز ادامه دارد و غار ده شیخ را به یک غار زنده در دل دنا در جنوب غربی ایران تبدیل کرده است.
غار ده شیخ پاتاوه در 51 کیلومتری یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و در 35 کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا واقع شده است. این غار معروف به ده‌ شیخ در فاصله دو کیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد که با جاده خاکی به این روستا متصل می‌شود.
دهانه غار دهه شیخ در ارتفاع یک هزار و 670 متری از سطح دریا ،درست روبروی قله قاش مستان،دنا قرار گرفته است.
غار ده شیخ اگر چه به عنوان سومین اثر طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد ثبت ملی شده است اما جذابیت های این غار در حد آثار طبیعی جهانی است و می تواند ظرفیت مهمی برای رونق گردشگری استان و حتی جنوب کشور باشد.
این غاز 7 تالار اصلی و شش ورودی و خروجی دارد که با پناهگاه های صخره ای استتار شده و با نظر سرمایه‌گذار،در حال حاضر از ورودی شرقی غار استفاده می شود. و برای حفظ طبیعت ،مسیر دسترسی به غار از دره تا دهانه غار، بازگشایی و سنگچین شده است.
تراوش قطرات آب از سقف به مرور زمان در دیواره، سقف و کف این غار قندیل ها، حجم ها و شکل هایی ایجاد کرده که به رغم ظاهر خشن و تیزی که دارند،ترکیبی باشکوه ، قدرتمند و مطمئن ایجاد کرده که انسان را مجذوب هنر خداوند کرده و به خود می خواند.
گرمای اسرارآمیز زمستان ها و خنکای دل انگیز تابستان این غار معمایی است که هنوز کارشناسان برای آن پاسخی پیدا نکرده اند.
یکی از باستان شناسانی که کاوش و مطالعه بر روی این غار را انجام داده گفت که سفالینه و استخوانهایی که در این غار به دست آمده، نشان می دهد دوران پیش از اسلام ، بشر در این غار سکونت داشته ، با این حال به گواه همین آثار، انسان در شکل گیری این غار هیچ نقشی نداشته است.
محمد کاظم رحمانی اضافه کرد: در کف غار آثاری از زیست انسان مشاهده شده که نشانگر استفاده انسان در قبل از اسلام از این غار بوده است.ضمن آنکه تنوع سفالها در غار ده شیخ نشانگر قدمت تاریخی این غار است.
وی ادامه داد: طبق بررسی های باستان شناسی نوع سفال ها ، مربوط به دوره هخامنشی و ساسانی است با این حال غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی یعنی حدود به 135میلیون سال پیش است.
رحمانی اضافه کرد: جمجمه های متعلق به حیواناتی شامل اسب، آهو، گراز و بز کوهی در این غار به وفور پیدا شده است.
به گفته این باستان شناس ، ستونهای این غار از یک تا 15 متر ارتفاع دارند که طی میلیونها سال از تراوش آب های آهکی از سقف ایجاد شده است.
انبوه درختان و جنگل های زیبای بلوط، بشار زیبا و خروشان و دره های عمیق بکر و دست نخورده در پیرامون غار بر عظمت و زیبایی این پدیده شگفت طبیعی افزوده است.
یک کارشناس غارنوردی درباره حوضچه‌های بزرگ و کوچک آبی در این غار، گفت: این حوضچه‌ها به شکلی حیرت آور توسط دالان‌های باریک به هم متصل می‌شوند.
ابوطالب ابطحی افزود: در برخی از دالان‌های غار ده شیخ نیز حشرات، پرندگان و جانوران زیادی به ویژه خفاش، موش و انواع بندپایان از جمله حشرات، عنکبوت، صد پا و سوسک پیدا می‌شود.
ابطحی با بیان اینکه غار ده شیخ به مطالعات زمین شناسی بیشتری نیاز دارد، گفت: برای پیدایش این شگفتی‌ها همچنان باید کاوش‌های عمیق‌تر و بیشتری به لحاظ اکوسیستمی، بیولوژیکی و حتی مطالعات معدنی انجام داد.
غار ده شیخ یکی از حدود 600 غار شناسایی شده در کشور است و به لحاظ وسعت و عمق تاکنون رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
بر اساس مطالعات انجام شده ،عمق غار بیش از 6 کیلومتر تخمین زده می شود و به دلیل همین وسعت، هنوز بخشها و دالان هایی از آن شناسایی و یا باز نشده است .
اگرچه پروژه احداث جاده دسترسی به غار، رستوران، آلاچیق و سکوی نشیمن توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در حال اجراست و مورد توجه و علاقه طبیعت گردان نیز قرار گرفته اما همچنان سرشار از رمز و رازهایی است که باید باستان شناسان و زمین شناسان همچنان روی آن کار کنند .
غار ده شیخ سالها در دل کوه خفته بود و حال که خواب خوشش را بر هم زده ایم انتظار می رود با نگاه های تجاری و غیر کارشناسانه بر تن سکوت و شکوهش زخم نزنیم.
/1662/9929
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.