صرافی ارز دیجیتال WEX، جانشین صرافی بسته‌شده‌ی BTC-e، دوباره به منابع غیرقانونی به دست آمده از حملات باج‌افزار گره خورده است.

بر اساس بیانیه‌ای از شرکت خدمات مشاوره‌ای PwC، گفته می‌شود که دو ایرانی که باج افزار «سام‌سام» را ساخته‌اند با صرافی WEX ارتباط داشته‌اند و ممکن است از آن برای پولشویی میلیون‌ها دلار درآمد غیرقانونی خود استفاده کرده باشند.

فرامرز شاهی سوندی و محمدمهدی شاه‌منصوری، نوامبر گذشته توسط وزارت دادگستری ایالات متحده به طراحی باج‌افزار سام‌سام و اخاذی و باج‌گیری از بیمارستان‌ها، موسسات و نهادهای عمومی و دولت‌های محلی این کشور محکوم شده‌ بودند. در کیفرخواست مطرح شده است که آن‌ها ۶ میلیون دلار از این باج‌خواهی به دست آورده‌اند و همچنین باعث خسارت ۳۰ میلیون دلاری به قربانیان شده‌اند.

در آن زمان، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC)، دو ایرانی دیگر به نام‌های علی خوراشادی‌زاده و محمد قربانیان را به فهرست ویژه افراد تسهیل‌کننده تراکنش‌ها و معاملات مالی باج‌افزار سام‌سام افزود.

گزارش جنجالی: ارتباط صرافی ارز دیجیتال WEX با عاملان ایرانی باج‌افزار سام‌سام !

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه، آدرس‌های بیت کوین مرتبط با خوراشادی‌زاده و قربانیان را با دیگر اطلاعات شناسایی، مانند آدرس‌ فیزیکی، جعبه‌های پستی، آدرس ایمیل و اسامی مستعار آن‌ها مرتبط کرده است.

شرکت PwC اعلام کرد که آدرس‌های ارائه شده توسط OFAC را بررسی کرده و دریافته است که دو صرافی ‌EnExchanger و Iranvisacart به خوراشادی‌زاده و قربانیان مرتبط‌ هستند و اجازه می‌دهند که پرداخت‌ها از طریق WEX انجام شود. اف‌بی‌آی (FBI) پیش‌تر نیز این دو سایت را به پولشویی مرتبط کرده بود.

این شرکت در ادامه افزود:

به عنوان مثال، وب‌سایت EnExchanger تعدادی جفت ارز را لیست کرده است. یکی از تبادلات ارز دیجیتال پیشنهاد شده، WEX-code به دلار آمریکا است. این کد اجازه انتقال مستقیم سرمایه از کاربران WEX را می‌دهد.

علاوه بر این، PwC با اشاره به مدارک شرکتی که فعالیت‌های غیرقانونی ارز دیجیتال را دنبال می‌کند، اذعان داشت که WEX/BTC-e و صرافی ارز دیجیتال واقع در اسلواکی برای پولشویی بیت کوین توسط سازمان مخربی به نام «بلو آتنا» مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

شرکت PwC در این باره گفته است:

استفاده از صرافی ایرانی و صرافی واقع در اسلواکی نشان می‌دهد که این سازمان مخرب به استفاده از صرافی‌های کمتر شناخته شده توجه و علاقه نشان می‌دهند. به احتمال زیاد به این دلیل است که صرافی‌های شناخته شده و مشهورتر برای شناسایی فعالیت‌های غیرقانونی برنامه‌های نظارتی اجرا می‌کند.

صرافی WEX از خرابه‌های پلتفرم BTC-e پس از بسته شدن توسط مقامات مجری قانون بین‌المللی در سال ۲۰۱۷، شکل گرفت. در همان زمان، الکساندر وینیک (Alexander Vinnik)، مدیر این صرافی، به خاطر ادعاهایی مبنی بر پول‌شویی ۴ میلیارد دلاری که با استفاده از بیت کوین از سال ۲۰۱۱ انجام شده بود، دستگیر شد.

گزارش جنجالی: ارتباط صرافی ارز دیجیتال WEX با عاملان ایرانی باج‌افزار سام‌سام !

الکساندر وینیک

شرکت PwC در گزارشش نوشته است:

وکس بیشتر به علت مشارکت در پولشویی ۴ میلیارد دلار، انتقال وجوه به منظور تسهیل عملیات سازمان‌های مخرب ردیابی شده به وسیله PwC مثل بلو آتنا و مسئولیت نقد کردن ۹۵ درصد پرداخت‌های باج‌افزاری از سال ۲۰۱۴ شناخته شده است.

در اکتبر سال ۲۰۱۸، صرافی ارز دیجیتال بایننس اکانت‌هایی را که بیشتر از ۹۳,۰۰۰ هزار اتر از دو کیف پول که به طور غیرمستقیم به WEX/BTE-e مرتبط بودند را مسدود کرد.

منبع: coindesk

دیدگاه تان را بنویسید