گزارش جی پلاس

برای ترید کردن از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟ / تاثیر هوش مصنوعی بر دنیای ترید چیست؟

برای تحلیل بازار سرمایه و ترید کردن از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟ ریسک‌ های استفاده از هوش مصنوعی در ترید کردن و تحلیل بازار چیست؟! در این گزارش با بخشی از کاربرد هوش مصنوعی در ترید کردن آشنا می شوید.

لینک کوتاه کپی شد

گروه علم و فناوری - فوربس می نویسد: در سال های اخیر دنیای کسب و کار و از جمله ترید تحت تاثیر هوش مصنوعی تغییر زیادی پیدا کرده است. از جمله این که سرمایه گذاران دیگر نیازی ندارند تنها روی تجزیه و تحلیل‌های افراد تمرکز کنند و حالا ابزارهای هوش مصنوعی به مدد سرمایه‌گذاران آماده است تا آنها را برای تصمیم گیری بهتر یاری کند و این بدان معناست که اتکاء صرف به تحلیل‌های انسانی منتفی است و هوش مصنوعی می‌تواند از جوانب مختلف گزینه‌های سرمایه‌گذاری را مورد بررسی قرار دهد.

به صورت کلی می‌توان گفت اهمیت هوش مصنوعی در این حوزه تا جایی است که می‌تواند کل زمین بازی را تغییر دهد و همین که اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاران بازار سهام و سرمایه‌گذاری را از زاوایای مختلف و به صورت پویا تجزیه و تحلیل کنند، به سرمایه‌گذاری‌های سودآورتر کمک خواهد کرد.

 

کاربرد هوش مصنوعی در ترید کردن

 

اگر به صورت کلی بخواهیم بگوییم که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در دنیای سهام، سرمایه‌گذاری و ترید به کمک بیاید می‌توانیم به کارکردهای زیر اشاره کنیم:

** تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها:

الگوریتم‌های هوش مصنوعی توانایی تجزیه و تحلیل انبوه داده‌ها در لحظه را دارد که این امر منجر به تصمیم‌گیری مبتنی بر داده سرمایه‌گذاران می‌شود؛ این در حالی است که مدل‌های تجزیه و تحلیل سنتی در تبدیل و تفسیر انبوه‌ داده‌های در دسترس ضعف جدی دارد که همین امر می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌های خطا یا قضاوت‌های سوء شود.

در هر صورت هم اکنون هوش مصنوعی می‌تواند انبوهی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کند و بر اساس این داده‌ها الگوهای بازار را پیش بینی کند و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار ‌دهد؛ باید توجه داشته باشیم که هم اکنون ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای این منظور طراحی شده است که به صورت کاربردی عملکرد شرکت‌ها و بازار را همراه با مخاطرات مرتبط با آنها، بسیار کارآمدتر از گذشته تجزیه و تحلیل کند.

** معاملات الگوریتمی:

هوش مصنوعی دنیای ترید الگوریتمی که معروف به ترید کمی است را نیز متحول کرده است. معاملات الگوریتمی مبتنی بر قوانین و مدل‌های ریاضی از پیش تعریف شده است که با بیشترین سرعت و فراوانی معامله را شکل می‌دهد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی حالا قادراست داده‌های بازار را تجزیه و تحلیل کند، اخباری که به بازار سمت و سو می‌دهد را ارزیابی کند و حتی قادر است نقصان‌های بازار را در تجزیه و تحلیل ها و تاثیر کوتاه مدت و بلندمدت شان ارزیابی کند و مدیریت مخاطرات را به صورت محسوسی بهبود بخشد. در نتیجه معاملات الگوریتمی مبتنی بر هوش مصنوعی از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های پوشش ریسک، مورد استقبال قرار گرفته است.

 

** شناسایی  دست کاری ها و مدیریت مخاطرات:

سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی توانایی بسیار بالایی در مدیریت مخاطرات و شناسایی دست کاری‌ها و تقلبات احتمالی دارند. این الگوریتم ها قادر به شناسایی معاملات غیرمعمول، دست‌کاری‌ها و خراب کاری‌های احتمالی با سرعتی بالاتر از آن چه انسان ها انجام می‌دهند، هستند. با رصد مدام انبوه داده ها به کارگیری الگوریتم‌های پیچیده هر گونه معامله مشکوک را در لحظه شناسایی می کنند و این امر هم برای تنظیم کنندگان بازار و هم برای فعالان بازار برای حفظ یکپارچگی بازار و اطمینان سرمایه گذاران الزامی است.

 

** دسترسی به استراتژی‌های پیشرفته سرمایه‌گذاری:

دیگر پیشرفت چشمگیر هوش مصنوعی در حوزه معاملات، پیشنهاد استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته است. پیش از این استراتژی‌های سرمایه‌گذاری قابل اعتنا و تکنیک‌های پیشرفته تنها در اختیار صندوق‌های پوشش ریسک یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود. این در حالی است که هم اکنون زیرساخت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، استراتژی‌های پیشرفته سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران خرد نیز در دسترس ساخته است. این الگوها متناسب با سطح تحمل ریسک هر فرد، اهداف مالی افراد و شرایط بازار سبد سرمایه‌گذاری یک سبد سرمایه‌گذاری خاص به افراد پیشنهاد می‌کند و طیف گسترده‌ایی از سرمایه گذاران هم اکنون می‌توانند از این امکانات بهره بگیرند.

 

ریسک‌ های استفاده از هوش مصنوعی در ترید کردن و تحلیل بازار

درست است که هوش مصنوعی مزیت‌های زیادی با خود به همراه می‌آورد ولی مهم این است که ریسک‌ها و ضعف‌های احتمالی نیز مدنظر قرار گیرد. از جمله این مخاطرات، متکی شدن بیش از حد به مدل‌های هوش مصنوعی است. این امر می‌تواند منجر به نادیده گرفتن برخی ابعاد مسلم و یا دست کم گرفتن ارزش قضاوت‌های فردی شود. الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسیار وابسته به داده‌های تاریخی هستند، این در حالی است که گذشته همواره نمی‌تواند تعیین کننده آینده و رخدادهای غیرقابل پیش بینی آن باشد.

همچنین سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند با سوگیری و خطا همراه باشند که این موارد منجر به رفتارهای تبعیض‌آمیز یا رفتارهای ناعادلانه می‌شود. برای جبران این خطاها، مهم است که به یک تناسب بین توانایی خبرگی انسان همراه با قدرت هوش مصنوعی برسیم. در این رویکرد هوش مصنوعی جای این که به عنوان تنها معیار برای تصمیم گیری مدنظر قرار گیرد، به عنوان یک ابزار ارزشمند مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 

برای تحلیل بازار سرمایه و ترید از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟

 

رسیدن به یک رابطه تعاملی بین هوش مصنوعی و خبرگی انسان اجازه می‌دهد هر دو توان در نقطه بهینه قرار بگیرند و در نتیجه احتمال موفقیت در سرمایه‌گذاری نیز افزایش پیدا می‌کند. بهره‌گیری توامان از توانمندی‌های هوش مصنوعی و قدرت انسان‌ها می‌تواند منجر به استراتژهای بهتر سرمایه‌گذاری شود، مدیریت ریسک را بهبود بخشد و در نهایت بهترین نتایج در سرمایه‌گذاری حاصل شود.

رشد سریع فناوری هوش مصنوعی، در رویکردهای سرمایه‌گذاری تغییرات جدی ایجاد کرده است. همزمان با توسعه روزافزون هوش مصنوعی این فناوری در حال تبدیل شدن به یک ابزار ضروری برای سرمایه‌گذاران است. شواهد موجود بیانگر آن است که نقش هوش مصنوعی در بازارهای آتی رو به افزایش است؛ اما در هر حال باید همزمان مخاطرات و سوگیری‌های احتمالی آن نیز مورد پذیرش قرار بگیرد. در چنین شرایطی بهترین حالت رسیدن به یک نقطه تعادل بین توانایی خبرگی انسان و هوش مصنوعی است.

دیدگاه تان را بنویسید