ماریا قادری‌فرح روز شنبه در جمع دانشجویان بهداشت مواد غذایی، بیان کرد: برچسب نشانگرهای رنگی تغذیه ای، مشاوری مطمئن در انتخاب تغذیه سالم است.
وی یادآوری کرد: طرح برچسب‌ گذاری نشانگرهای رنگی تغذیه ای از سال 94 توسط سازمان غذا و دارو آغاز شد و این طرح با اسم چراغ راهنمای تغذیه ای یک طرح جهانی است که در واقع نقش مشاوره ای را در انتخاب تغذیه سالم دارد.
وی افزود: با توجه به استقرار دبیرخانه برچسب گذاری نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی همدان، این برچسب بر روی 96 درصد محصولات صنایع غذایی این استان نصب شده است.
کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: صنایع غذایی همدان بیشترین آمار درج نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای را در کشور به خود اختصاص دادند و تا پایان سال بر روی تمامی محصولات این برچسب درج می شود.
قادری اظهار کرد: اجرای طرح برچسب‌ گذاری نشانگرهای رنگی تغذیه ای یک رقابت سازنده برای ارائه محصول سالم در بین صنایع غذایی به وجود آورده است و هم اینک شاهد کاهش استفاده از نمک، چربی و قند در بیشتر محصولات هستیم.
وی گفت: این طرح ابزاری برای انتخاب محصولی سالم و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر به ویژه بیماری های قلبی و عروقی، چاقی، دیابت و دیگر بیماری ها است.
به گزارش ایرنا سازمان غذا و دارو طرحی را به عنوان نشانگرهای رنگی تغذیه ای به منظور مبارزه با بیماری های مزمن از قبیل دیابت ارائه کرد که می تواند در انتخاب غذای سالم به همه افراد به ویژه مبتلایان به بیماری های خاص همچون دیابت کمک کند.
این نشانگرها میزان موادی نظیر کربوهیدرات، چربی کل، چربی ترانس و مقدار نمک به کار رفته در ماده غذایی را نشان می دهد.
همچنین استفاده از محصولاتی که کربوهیدرات آنها دارای نشانگر سبز است به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می کند.
انتخاب محصولاتی با چربی و اسید چرب ترانس با نشان سبز باعث کنترل هیپر لیپیدمی (چربی خون بالا) در این بیماران می شود و محصولات با میزان نمک کم که نشانگر سبز دارند از پیشرفت بیماری های کلیوی و پر فشاری خون پیشگیری می کند.
از این رو به تمامی افراد به ویژه افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود به نشانگرهای رنگی در موقع خرید اقلام غذایی توجه کنند.
7526
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.