به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از بابل ،دکتر میترا طبری استادیار دانشکده دندانپزشکی بابل با بیان اینکه یکی از مشکلات شایع در دندانپزشکی کودکان، پوسیدگی های زودرس دندان های شیری است، گفت:  وجود هر ضایعه حفره دار یا بدون حفره، دندان ترمیم شده یا از دست رفته دراثرپوسیدگی، در هر کدام از دندان های شیری در کودکان زیر 6 سال، پوسیدگی های زودرس دوران کودکی نامیده می شود.

متخصص دندانپزشکی کودکان بیان داشت: تغذیه مکرر کودک با مایعات اعم از شیر مادر، شیر خشک یا آبمیوه از شیشه، و استفاده از آن  بعنوان پستانک، جهت آرام کردن وکمک به خوابیدن کودک در طول شب از  مهمترین علل ایجاد پوسیدگی زودرس در کودکان می باشد.

وی گفت: خوردن تنقلات یا نوشیدنی های شیرین و تمیز نکردن دهان کودک، عدم مراجعه والدین به دندانپزشک در زمان رویش اولین دندان های شیری از عوامل دیگر موثر در پوسیدگی زودرس کودکان زیر 6 سال می باشد،

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تاکید کردند: هدف از معاینه زود هنگام کودک توسط دندانپزشک، دادن آگاهی لازم به والدین و در صورت لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه بوده و .بر خلاف تصور بسیاری از والدین، قطره آهن در ایجاد این پوسیدگی ها نقشی ندارد، بلکه فقط سبب تغییر رنگ دندان های پوسیده می گردد.

دکتر میترا طبری با اشاره به اینکه چهار دندان پیشین شیری فک بالا، آسیاهای اول شیری و دندانهای نیش شیری هر دو فک ، معمولا دندانهایی هستند که زودتر به پوسیدگی دچار میشوند، تصریح کرد:  دندانهای درگیر، معمولا به صورت قرینه در دو سمت دهان کودک قرار دارند. دندان پیشین شیری فک پایین، معمولا پوسیده نمی شود که دلیل این امر، نقش محافظت کننده زبان از این دندانها حین مکیدن شیر و نیز شستشوی طبیعی این دندانها توسط جریان بزاق می باشد.

وی در همین راستا ادامه داد و گفت: دندانهای آسیای دوم شیری هم به دلیل اینکه در سن بالاتری رویش می یابند، معمولا مبتلا نمی شوند و با رعایت مواردی ساده میتوان از پوسیدگی زودرس دندان کودکان جلوگیری نمود.

دکتر میترا طبری با ذکر این نکته که پوسیدگی دندانی یک بیماری مسری است و میتواند از دهان والدین (بویژه مادران) به کودک منتقل شود، عنوان کرد: لازم است مادران قبل از بارداری از سلامت دندانهای خود مطمئن شوند و در صورت لزوم با مراجعه به دندانپزشک، دندانهای پوسیده خود را درمان کنند.

متخصص دندانپزشکی کودکان افزود: توصیه میشود حداکثر تا 6 ماه بعد از رویش اولین دندان شیری، جهت معاینه و دریافت اطلاعات و مشاوره های بهداشتی مناسب، کودک خود را نزد دندانپزشک متخصص کودکان ببرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه در سن 12-14 ماهگی تعداد دفعات شیرخوردن شبانه کودک را کاهش دهیم، بیان داشت: بعد از هر بار شیردهی به او آب بخورانید تا اضافات شیر از روی دندانهای او پاک شود و او را به نوشیدن از فنجان یا لیوان تشویق نمایید.

وی ادامه داد : اجازه ندهید کودک در طول روز، مکررا میان وعده های پوسیدگی زا از  قبیل: انواع شیرینی، کلوچه، کیک، بیسکویت، پفک، چیپس وغیره مصرف کند. در صورت تمایل کودک به اینگونه خوراکی ها بهتر است آنها را به طور یکجا و بعد از صرف  وعده های غذایی اصلی به او داده شود.

دکتر میترا طبری متخصص دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: بهتر است برنامه زمانی منظمی برای وعده های غذایی اصلی کودک و نیز میان وعده ها طرح ریزی کنید و تعداد میان وعده ها را به حداقل برسانید.کودک را تشویق کنید بعنوان میان وعده از ترکیبات غیر پوسیدگی زا مثل پنیر، ماست، میوه، سالاد و مغزها مثل پسته و بادام استفاده کند.

متخصص دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه  مهمترین عامل پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان کوچکتر از یک و نیم ساله، تمیز کردن دهان کودک با پارچه یا گاز استریل توسط والدین می باشد، گفت: بهتر است تا سن سه سالگی کودکان با کمک بزرگترها مسواک بزنند و از خمیردندانهای بدون فلوراید استفاده کنند و از سن 3 تا 6 سالگی از خمیردندانهای فلورایددار مخصوص کودکان استفاده شود.

وی بیان داشت: توصیه میشود مسواک زدن روزانه دو نوبت یک بار بعد از صبحانه و یک بار قبل از خواب شب صورت بگیرد تا پوسیدگی زودرس به حداقل برسد

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1307555
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.