دکتر موسی صالحی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : خوردن میوه فراوان، خرما و انجیر و زیتون به مقدار زیاد و مبارزه ذهنی با اعتیاد به نان و برنج از جمله راهکارهای اصلی برای کسانی است که می خواهند تغییر رژیم غذایی بدهند.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه تا قبل از رژیم غذایی افراد با مصرف نان و برنج، قند فراوان بدون ویتامین وارد خون خود می کنند ، افزود: اصل نان و برنج هیچگاه وارد خون نمی شود فقط گلوگز از طریق نان و برنج وارد خون می شود.
صالحی گفت: میوه ها هم همان مقدار و شاید بیشتر قند وارد خون‌ می کنند و در حالی که قبل از رژیم غذایی قند بدون ویتامین وارد خون می شود اما بعد از رژیم غذایی قند با ویتامین وارد خون می شود و از این نظر تفاوت دیگری بین قبل و بعد از رژیم میوه خواری نیست.
وی اضافه کرد : اینکه برخی افراد با قند بدون ویتامین مشکل ندارند ولی با قند با ویتامین سرگیجه و ضعف دارند قطعا از مشکل ذهن معتاد به نان و برنج نشات می گیرد.
به گفته این متخصص تغذیه، قند یک بشقاب میوه کمتر از قند 150 گرم نان و یا قند یک بشقاب برنج است در حالی که قند میوه ها هر چقدر باشد بخاطر نیاز به ویتامین بالا و تامین انرژی قلب در حال تپش و ریه در حال تنفس و مغز فعال حتی در خواب و کلیه مشغول تصفیه خون حتی در خواب می شود.
صالحی ادامه داد: قند نان و برنج به خاطر نبود ویتامین بار زیادی به کبد تحمیل می کند تا تبدیل به چربی و به بافت ذخیره حمل شود.
وی بیان کرد: لازم است مردم و مسئولان برای حرف و نظر متخصصین هر رشته ای احترام بیشتری بگذارند و آن را به اجرا در آوردند. 50 سال پیش متخصصان موضوع قنات ها و کاریزها را مطرح کردند، 20 سال پیش موضوع آبخیزداری و آبخوان داری مطرح شد و نشان داد با داشتن هوا و تابش خورشید ایران سدسازی مقرون به صرفه نیست و نباید پول اعتبارات و آب ایران را هدر داد اما به آن بی توجهی شد، در ایران آب را باید زیرزمین نگه داشت نه پشت سد که تبخیر شود.
این متخصص تغذیه گفت: آن زمان کسی گوش نداد و امروز ایران در بحران شدید کم آبی دست و پا می زند. اکنون نیز متخصصان تغذیه فریاد می زنند با سفید کردن گندم و برنج با تنورهای بالاتر از 300 درجه نانوایی و عادت به آب کش کردن برنج 60 درصد انرژی و مواد مغذی سفره ایرانی هدر می رود.
وی ادامه داد: با بی استفاده کردن نان و برنج به خاطر حذف ویتامین های گروهB عملا نان و برنج ‌را به عامل اصلی چاقی، چربی خون، فشار خون؛ دیابت و کبد چرب تبدیل می کنیم اما کسی گوشش بدهکار نیست و همچنان شاهد مصرف بی رویه نان و برنج در کشور هستیم .
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.