روح الله شهنازی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه عوامل واقعی قیمت گذاری کالاها از تقاضای واقعی نشات گرفته است اضافه کرد: وقتی در بازار تقاضا برای کالایی وجود داشته باشد و آن تقاضا واقعی باشد به همان میزان نیز شاهد عرضه کالا هستیم.
وی در خصوص شرایط نوسانی نیز عنوان کرد: در شرایطی که بازار دارای نوسان است انتظارات بیشتر از تقاضای واقعی بر رفتار مصرف کننده تاثیر گذار است و با افزایش میزان تقاضا در افراد شاهد ایجاد حباب در بازار هستیم که این حباب توسط مصرف کننده نهایی ایجاد شده است و با افزایش تقاضا نیز این حباب قیمتی افزایش می یابد.
این استاد اقتصاد دانشگاه شیراز در خصوص چرایی ایجاد حباب تقاضا در بازار بیان کرد: یکی از عواملی که بر ایجاد حباب در بازار اثر می گذارد روند قیمت گذاری است اگر روند قیمت گذاری به گونه ای باشد که مصرف کننده انتظار افزایش قیمت نداشته باشد حباب تقاضا از طرف عرضه کننده ایجاد نخواهد شد و می توان گفت که بهبود روند قیمت گذاری می تواند نه تنها از افزایش حباب تقاضا در بازار بکاهد بلکه نوسانات بازار را نیز کاهش می دهد.
شهنازی معتقد است که مبارزه با گران فروشی یکی از عوامل کاهش انتظارات تورمی تقاضا است و مبارزه با گران فروشان نقش مهمی در کاهش خرید هیجانی افراد دارد.
استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد: خرید هیجانی افراد و مصرف کنندگان نهایی زمانی ایجاد می شود که افراد انتظار دارند در آینده کالا افزایش قیمت داشته باشد لیکن نسبت به خرید هیجانی و ایجاد صف برای خرید کالا اقدام می کنند پس می توان با اعمال سیاست گذاری قیمتی و مبارزه با گران فروشی از خرید هیجانی افراد جلوگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه 30 درصد رشد نقدینگی در جامعه وجود دارد عنوان کرد: رشد نقدینگی منجر به افزایش تقاضا برای خرید از کالای بخصوصی توسط مردم می شود و همین امر منجر به افزایش انتظارات تورمی مصرف کننده خواهد شد لیکن می توان با کنترل رشد نقدینگی نسبت به کنترل حباب تقاضا در بازار اقدام کرد.

** اطمینان سازی سدی برای خرید هیجانی
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شیراز در خصوص مدیریت خرید هیجانی نیز گفت: خرید هیجانی یکی از مشکلات بازار است و می توان با اعتماد سازی و ایجاد امید به کاهش قیمت در آینده در میان مصرف کننده نهایی از روی دادن این معضل جلوگیری کرد.
شهنازی اضافه کرد: زمینه ساز اعتمادسازی انجام فعالیت های ساختاری مرتبط بازیرساخت های اقتصادی است و این مهم زمانی ایجاد خواهد شد که برنامه ریزی بلند مدت برای بهبود شرایط و رفاه افراد تدوین و اجرایی شده باشد.
وی بیان کرد: انجام فعالیت های ساختاری و زیربنایی در زمینه اقتصاد از بین برنده رشد نقدینگی است و با از بین رفتن رشد نقدینگی انتظارات کاهش و در نتیجه می توان گفت که خرید هیجانی نیز کاهش می یابد.

** احتکار ناشی از انتظارات تورمی است
استاد اقتصاد دانشگاه شیراز در خصوص نقش احتکار در خرید هیجانی نیز گفت: اگر انتظارات افزایش قیمت در آینده وجود نداشته باشد شاهد افزایش تقاضا برای خرید از طرف مصرف کننده و کاهش عرضه از طرف عرضه کننده نخواهیم بود.
وی اضافه کرد: احتکار زمانی ایجاد می شود که در افراد این انتظار ایجاد شود که نوسانات قیمتی در بازار افزایش می یابد و مصرف کننده نیز متقاضی خرید کالا باشد در این میان برخی برای کسب سود بیشتر اقدام به احتکار مایحتاج مورد نیاز مردم کنند.
ع.پ / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.