به گزارش روز پنجشنبه ایرنا و بر اساس آمارها، سال گذشته در ایام محرم 51 هزار و 200 زائر پاکستانی از طریق مرز میرجاوه وارد ایران شده و پس از استراحت کوتاه برای شرکت در مراسم اربعین حسینی (ع) عازم عتبات عالیات شدند.
«محمدهادی مرعشی» معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز اخیرا اعلام کرده است که از ابتدای ماه محرم امسال تا چهاردهم مهر ماه امسال، 13 هزار و 700 زائر پاکستانی از طریق مرز میرجاوه وارد خاک ایران شده و به کشور عراق عزیمت کرده اند.
همچنین بر اساس گفته نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در روز گذشته، 6 هزار و 500 زائر پاکستانی اربعین حسینی در 72 ساعت اخیر وارد زاهدان شده و مورد استقبال مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان قرار گرفتند.
سیستان و بلوچستان تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه، اروپا و نیز کشور عراق و قلب آن یعنی کربلا است که مرز این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روی زائران پاکستانی برای رسیدن به این قلب زمین باز شده است و زائران پاکستانی در راه رسیدن به سر مقصد معشوق پا بر خاک سیستان و بلوچستان گذاشته و گاه شبی را در این استان سپری می کنند.
فرهنگ غنی و عشق و علاقه مردم ایران زمین به ویژه مردم دیار نخل و آفتاب به سرور و سالار شهیدان سبب شده تا از این کاروان ها همچون برادر و میهمانی عزیز پذیرایی کنند تا احساس غربت نداشته باشند.
آمار ذکر شده در سطور بالا بخشی از آمار مسافران پاکستانی اربعین است که برای زیارت امام حسین علیه السلام در کربلا و امام علی علیه السلام در نجف اشرف از این کشور به عراق سفر می کنند.
بخش زیادی از این زائران نیز که از بضاعت مالی بیشتری برخوردارند، با سفر هوایی به عراق عزیمت می کنند.
بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه های پاکستان، تعداد شرکت های هوایی «قطریه، الامارات، کویت و العربیه» از شهرهای پاکستان به عراق طی روزهای گذشته افزایش قابل توجه یافته است.
به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی العربیه روزانه سه پرواز از فرودگاه های 'فیصل آباد، سیالکوت و مولتان ' برقرار کرده است و شرکت هواپیمایی پاکستان نیز تعداد پروازهای خود را از فرودگاه بین المللی قائد اعظم شهر کراچی به مقصد نجف اشرف افزایش داده است.
شرکت های هواپیمایی قطریه، الامارات و کویت نیز با توجه به سود این تجارت، نسبت به راه اندازی پروازهای مستقیم از اسلام آباد یا کراچی و لاهور به مقصد نجف اشرف اقدام کرده اند.
در این بازار پرسود، جای شرکت های هواپیمایی ایرانی بسیار خالی است.
علامه ' راجا ناصر عباس جعفری' دبیر کل حزب وحدت مسلمین پاکستان به عنوان حزب پیشروی شیعیان این کشور، نیز اخیرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد، گفت: زمانی که شرکت های خارجی از بازار پرسود جابجایی مسافران اربعین در پاکستان استفاده می کنند، لازم است که شرکت های ایرانی نیز این بازار استفاده کنند.
«احمد محمدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اهمیت حضور پر قدرت شرکت های هوایی ایران در پاکستان، گفت: آژانس های گردشگری پاکستان در ایالت سند، همکاری خود را با شرکت های هوایی ایرانی در راستای تامین مسافر این خطوط اعلام کرده اند.
به نظر می رسد، فعالیت بیشتر و حضور شرکت های هواپیمایی ایرانی در پاکستان برای گسترش مناسبات دو کشور و استفاده از فرصت ها ضروری است.
پاکستان در شهرهای 'اسلام آباد، سیالکوت، لاهور، فیصل آباد، کراچی، مولتان، بهاولپور، رحیم یارخان، گوادر، چیترال، اسکردو، گلگیت، سکهر، پیشاور، کویته و تربت' فرودگاه دارد.
آساق**6125*1436*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.