گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: نگفته ام در زلزله تهران دو میلیون نفر می میرند

خداوند به قلم قسم خورده است. «نون و القلم و ما یسطرون». علتش این است که قلم دارای احترام است. «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا». یعنی قلم از خون شهید بالاتر است؛ برای اینکه تأثیرگذار است. اگر تأثیر منفی بدهیم در روز قیامت باید پاسخگو باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر اینکه جان یک نوزاد و یک جنین در شکم مادر هم برای ما مهم و قابل احترام است، در خصوص اظهار نظر منتسب به خود در خصوص آمار قربانیان احتمالی زلزله در تهران گفت: حرفی که من زدم این است که اگر تهران زلزله بالای هفت و نیم ریشتر بیاید، دو میلیون نفر تحت تأثیر مستقیم قرار می گیرند. یعنی خانه های آنها خراب می شود، منازل مسکونی آنها آسیب می بیند، احتمال مجروح شدن و احتمال جان باختگی است.

اسماعیل نجار در گفت و گو با خبرنگار جماران، مصاحبه جنجالی منتسب به خود پیرامون خسارات احتمالی زلزله بالای هفت ریشتر در تهران را تکذیب کرد و اظهار داشت: من اصلا چنین چیزی را نگفته ام. حرفی که من زدم این است که اگر تهران زلزله بالای هفت و نیم ریشتر بیاید، دو میلیون نفر تحت تأثیر مستقیم قرار می گیرند. یعنی خانه های آنها خراب می شود، منازل مسکونی آنها آسیب می بیند، احتمال مجروح شدن و احتمال جان باختگی است؛ نه اینکه دو میلیون نفر جان ببازند. من نگفته ام دو میلیون نفر می میرند. جان یک نوزاد و یک جنین در شکم مادر هم برای ما مهم و قابل احترام است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: نکته دوم حرف من این بود که هشت میلیون نفر باقی مانده هم تحت تأثیر غیر مستقیم هستند. به عنوان مثال چند وقت پیش که تهران یک زلزله کوچک آمد، مردم نتوانستند زیر سقف ها بمانند و نگران بودند و از خانه ها بیرون آمدند؛ این یعنی تحت تأثیر غیر مستقیم بودند. اگر زلزله کرمانشاه را هم نگاه کنید، بسیاری از خانه ها در شهرهای سرپل ذهاب، ثلاث، اسلام آباد، دالاهو و جاهای دیگر سالم است ولی به خاطر پس لرزه هایی که داشتیم مردم جرأت نمی کردند داخل این خانه ها بروند.

وی گفت: تمام همّ و غمّ ما پیشگیری و بعد این است که در بحران خودمان آرامش داشته باشیم تا بتوانیم تصمیمات درستی بگیریم و دوم اینکه مردم را آرامش دهیم. ما هیچ حرف و حدیث و مطلبی نمی گوییم که آرامش مردم را به مخاطره بیاندازیم. این گاهی بداخلاقی های رسانه ای است که حرف های ضد و نقیض را مطرح می کنند. به عنوان مثال یکی از سیاسیون هفت هشت بار اسم من را آورده و چندین بار اهانت کرده بود و یکی از رسانه ها هم منتشر کرده بود. من گفتم که کل مصاحبه را می نویسم و حرف های ایشان را هم می نویسم و شما قضاوت کنید.

نجار با تأکید بر اینکه اصلا ما چنین حرف هایی نمی زنیم، ادامه داد: متأسفانه برخی رسانه ها با این بداخلاقی ها دنبال مخاطب می گردند. البته همیشه اخبار منفی تأثیرگذارتر از اخبار مثبت است. مثلا اگر جایی جنگ شود همه از آن می پرسند ولی اگر یک مجتمع فرهنگی افتتاح شود کسی روی آن حساس نیست. اگر یک کار اساسی انجام شود معمولا کسی به آن توجه نمی کند ولی سریعا به یک حادثه توجه می کنند.

وی تأکید کرد: باید این بداخلاقی ها را کنار بگذارند و مخاطب واقعی پیدا کنند. روز قیامت همه باید پاسخگو باشیم. عمل، رفتار، کردار، قلم و بیانمان را باید پاسخگو باشیم. این طور نیست که نگاه سیاسی خود را در مسائل کاری لحاظ کنیم و بگوییم فعلا می خواهیم این طیف را بکوبیم و آن طیف را بالا ببریم. این نگاه هایی است که متأسفانه وجود دارد و ما آنها را بداخلاقی های رسانه ای یا اصلا بد اخلاقی می دانیم و این بد اخلاقی بد است و خوب نیست.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه انسان باید صداقت داشته باشد، افزود: خداوند به قلم قسم خورده است؛ «نون و القلم و ما یسطرون». علتش این است که قلم دارای احترام است. «مداد العلماء افضل من دماء الشهدا». یعنی قلم از خون شهید بالاتر است؛ برای اینکه تأثیرگذار است. اگر تأثیر منفی بدهیم در روز قیامت باید پاسخگو باشیم.

وی گفت: می گویند از رسانه ها شکایت نکنید و بگذارید نقد کنند؛ این نقد نیست. نقد خیلی عالی است. نقد به معنای در مسیر قرار دادن است. نقد منصفانه، عادلانه، نقدی که همراه را راهکار باشد تا بشود کار را سریعتر، دقیق تر و بدون عیب و نقص تر انجام داد خیلی عالی است. بعضی از مسائلی که مطرح و دنبال می کنند نقد نیست و برای کوبیدن فرد است و این از انصاف، مروت و جوانمردی به دور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.