پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گفت و گوی جماران با دو تحلیلگر مسائل بین الملل؛

ورشکستگان سیاسی در ورشو

آمریکایی ها قصد داشتند ایران را به عنوان خطر عمده منطقه و جهان معرفی کنند، اما در بیانیه نهایی در انجام این کار ناموفق بودند. احتمالا بعضی کشورها با این کار مخالفت کردند. حتی می توان گفت لهستان به عنوان کشور میزبان تمایلی به این کار نداشت چرا که این اقدام می توانست شکاف بین کشورهای اتحادیه اروپا را بیشتر کند. همچنین با توجه به سوابق تاریخی رابطه ایران و لهستان رابطه تهران و ورشو می توانست بیشتر در معرض تردید قرار بگیرد.

پایگاه خبری جماران: دو تحلیلگر مسائل بین الملل معتقدند آمریکایی ها نتوانستند در کنفرانس ورشو به اهداف خود برسند.

عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ در گفتگو با خبرنگار جماران می گوید: آمریکایی ها تلاش های زیادی کردند که از انزوای حاصل از خروج از برجام شوند. این هدف اصلی آنها از کنفرانس ورشو بود. آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات بر روی این نشست ورشو مانور می دادند اما اکثر کشورهای دنیا با خروج آمریکا از برجام مخالف بودند. همین موضوع باعث شد آمریکایی‌ها نتوانند تحریم ها را آنطور که می خواهند اجرا کنند. به ویژه آنکه اروپایی ها با آمریکا همکاری نکردند و قبل از کنفرانس ورشو از مکانیزم مالی اروپا (اینستکس) رونمایی شد.

 

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه می گوید: آمریکایی ها قصد داشتند ایران را به عنوان خطر عمده منطقه و جهان معرفی کنند، اما در بیانیه نهایی در انجام این کار ناموفق بودند. احتمالا بعضی کشورها با این کار مخالفت کردند. حتی می توان گفت لهستان به عنوان کشور میزبان تمایلی به این کار نداشت؛ چرا که این اقدام می توانست شکاف بین کشورهای اتحادیه اروپا را بیشتر کند. همچنین با توجه به سوابق تاریخی رابطه ایران و لهستان رابطه تهران و ورشو می توانست بیشتر در معرض تردید قرار بگیرد.

 

فرجی راد با بیان اینکه آمریکایی ها به آنچه می خواستند نرسیدند، ادامه می دهد: البته لابی های آنها می تواند تا حدودی به پیگری تحریم های علیه تهران کمک کند؛ پیگیری آن‌ها باعث می شود بعضی کشورهای شرکت کننده در کنفرانس نتوانند با ایران کار کنند.  آنها همچنین به دو سه هدف فرعی هم رسیده اند که یکی از آنها ایجاد شکاف بیشتر در اتحادیه اروپا بود. قبلا شکاف هایی به صورت پنهانی وجود داشت اما اکنون علنی شده است. مضاف بر این آمریکا توانست اعراب را در کنار اسرائیل بنشاند. اعراب نیز مواضعی علیه ایران بیان کردند. با این حال می توان گفت با وجود آنکه کنفرانس ورشو برای آمریکا دستاوردهایی داشت اما آنها نتوانستند به هدف اصلی خود برسند.

 

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه تبلیغات آمریکایی ها افراطی بود می گوید: به خاطر اینکه این تبلیغات با حمله مایک پنس به اروپا همزمان بود خیلی نمی تواند کارساز باشد. بعضی کشورها با توجه به فشار آمریکایی ها قول هایی می دهند اما ممکن است مسائل را کش دهند و اجازه ندهند آمریکایی ها به هدفشان برسند.

 

وی همچنین با اشاره به کنفرانس مونیخ می گوید: کنفرانس مونیخ هم از نظر سطح شرکت کننده و هم سطح آن اهمیت بیشتری دارد. رهبران کشورها، وزرای خارجی، مقامات سابق کشورهای مهم در آن شرکت کرده اند به گونه ای که می توان گفت کنفرانس ورشو را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

سفیر پیشین ایران در نروژ ادامه می دهد: سفر آقای ظریف به آلمان برای شرکت در کنفرانس مونیخ می تواند تا حدودی به کنفرانس ورشو و مواضعی که درباره ایران گرفته شده است پاسخ دهد. خبرهای کنفرانس مونیخ تا که روزهای آینده فضای رسانه ای را فراخواهد گرفت باعث محو شدن سریعتر آثار کنفرانس ورشو می شود.

 

مونیخ به ورشو ربطی ندارد

حسن بهشتی پور، دیگر کارشناس مسائل بین الملل نیز به خبرنگار جماران می گوید: آمریکایی ها در کنفرانس ورشو دنبال شکل دادن یک اتحاد بین المللی علیه تهران بودند، اما ورشو عملا نتیجه ای نداشت و با عدم استقبال روسیه، چین و بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا رو به رو شد. کنفرانس ورشو بدون اغراق کنفرانس ورشکستگان سیاسی بود. اما اینکه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پشت یک میز نشستند برای ایران هم در عمل تهدید به شمار می رود. ایران باید تلاش بیشتری کند که مناسبات خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس بهبود دهد و اجازه ندهد که صهیونیست ها از این فرصت ها سوءاستفاده کنند.

 

او در ارتباط با کنفرانس مونیخ معتقد است: کنفرانس مونیخ هر سال برگزار می شود و دستور کارها سالانه دارد. مونیخ محیطی است که مقامات امنیتی نظامی و سیاسی دور هم جمع می شوند  که با هم درباره موضوعات مهم دنیا مشورت کنند. برای ایران فرصت مغتنمی است که در این کنفرانس با مقامات اروپایی و سایر مقامات گفتگو داشته باشد. فکر می کنم این کنفرانس مانند سالهای گذشته باشگاهی سیاسی و امنیتی است که کشورها بتوانند در آن با همدیگر گفتگو و مذاکره داشته باشند. اما نمی توان از آن انتظار تحول بزرگ داشت.

این استاد دانشگاه معتقد است: اینکه کنفرانس مونیخ در برابر کنفرانس ورشو قرار داده می شود بیشتر یک حرف تبلیغاتی است. کنفرانس مونیح هر سال در همین روزها برگزار می شود. این کنفرانس بیشتر فرصتی برای مقامات امنیتی و سیاسی است تا به جای هزینه بالاتر و سفرهای بیشتر بتوانند در یک محل با کمترین زمان ممکن و حداقل تشریفات در عالی ترین سطح گفتگو کنند و به نتایج مورد نظر خود برسند. این کنفرانس اساس فرصتی برای شنیدن حرف همدیگر است و ربطی به اجلاس ورشو ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.