به گزارش ایرنا، جمع ‌آوری کمک‌ های مردمی برای افراد نیازمند و مستضعف جامعه در آستانه بهار طبیعت، لبخند را بر چهره های حزن آلود این قشر می نشاند و غبار غم از دل های ناامید می زداید.
جشن نیکوکاری همه ساله در آستانه بهار، لحظه های فراغت از هیاهوی روزمرگی را ایجاد کرده تا نگاه را به افقی به دورتر برده و یادآوری کند، افرادی در گوشه و کنار این شهر زندگی می کنند که نیازمند یاری و همدلی هستند هر چند، تزریق پول و کمک های کوتاه مدت به نیازمندان مُسکنی موقتی است.
جامعه برای پویایی نیاز به درمان دائم فقر دارد، بنابراین جایگزینی توانمندسازی با کمک‌ های مالی موردی، از برنامه های مورد توجه و حمایت متولیان امر در سال های اخیر است.
تقویت اقتصاد نیازمندان با اجرای طرح های اشتغال آفرین از راهکارهای مهم رفع محرومیت و کاهش فقر در جامعه است.
از سویی با توجه به فرهنگ مذهبی ایرانیان، اصل انفاق که در آموزه های دینی به آن سفارش شده باید به معنی واقعی به مردم شناسانده شود و از سوی دیگر اولویت بندی کمک های مردمی برای افزایش عدالت اجتماعی در جامعه تبیین شود.
همکاری، هماهنگی و هم افزایی دستگاه های اجرایی برای تسهیل در روند ورود خیران به منظور کمک رسانی به نیازمندان، از دیگر مسائلی است که باید برای محقق شدن آن چاره ای اندیشید و تدابیری اتخاذ کرد تا مادامی که دولت، خیّر را در کنار و همراه خود نبیند، این امر محقق نمی شود.
کارشناسان بر این باورند که با برنامه ریزی های موثر در زمینه های یاد شده می توان بر زخم های پیکره جامعه از درد فقر مرهم گذاشت.
کمیته امداد امام خمینی(ره) با برگزاری جشن نیکوکاری، فرصت مغتنمی را به شهروندان یادآوری می کند تا علاوه بر ترویج و آموزش فرهنگ انفاق، نوع دوستی و نیکوکاری به دانش آموزان، این امر را در بین افراد جامعه نهادینه کند.
ناگفته نماند اقدام های مثبت و سازنده کمیته امداد امام خمینی (ره) با طرح های اشتغالزایی در سال های اخیر سبب خروج قشر کثیری نیازمند از چرخه حمایتی این نهاد شده است.
کمیته امداد به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی، 14 اسفند سال 1357 به فرمان امام خمینی (ره) و با هدف حمایت از قشرهای ضعیف جامعه و به تعبیر بنیانگذار انقلاب، بر اساس اندیشه و آموزه های دینی و فقهی شکل گرفت که همزمان با آن جشن نیکوکاری با شعار «عیدی برای همه» در استان سمنان همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.
برگزاری جشن نیکوکاری در ۴۵۵ پایگاه در سمنان هم گام با دیگر استان های کشور در پانزدهم اسفند ۹۷ برنامه ریزی شده است.
به گزارش ایرنا، 22 هزار و 756 نفر معادل سه درصد جمعیت 702 هزار نفری استان سمنان زیر پوشش کمیته امداد هستند و از خدمات این نهاد بهره مند می شوند، از این تعداد هشت هزار و 600 خانوار در قالب 13 هزار و 640 نفر ماهانه از این نهاد مستمری دریافت می کنند.
خبرگزاری ایرنا استان سمنان میزگردی با عنوان « تحقق عدالت اجتماعی با نیکوکاری» با حضور سید جواد رضوی مدیرکل کمیته امداد استان، محمد قوسی معاون توسعه و مشارکت کمیته امداد استان، علی عرب معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان، فریده شریعت پناهی مدیر موسسه حمایت از معلولان و مراکز توانبخشی سمنان، حجت الاسلام علیرضا سعدالله رئیس پایگاه خیریه قمر بنی هاشم(ع) کوشمغان سمنان و رسول خسروی رئیس مرکز نیکوکاری اهل بیت(ع) اصناف و بازاریان سمنان برگزار کرد.

** شناخت مبادی فقر مقدمه مقابله با آن
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان گفت: درمان فقر با شناخت مبادی تولید آن از جمله بیکاری، بیسوادی‌ و بیماری مقدمه ای برای فقرزدایی در جامعه است.
رضوی افزود: کمیته امداد متولی درمان فقر در کشور است و در این راستا اشتغالزایی مددجویان، حمایت تحصیلی از دانش آموزان نیازمند و تامین مسکن برای افراد مستضعف انجام می شود.
وی بیان کرد: اگر توجه به فقر و فقرزدایی در کشور عمومی شود، تعداد مددجویان و بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه کاهش می یابد.
رضوی وجود مراکز و سازمان های مختلف را یکی از علت های هدررفت منابع در بخش فقرزدایی برشمرد و افزود: در برخی از روستاهای کشور بیش از 50 مرجع، متولی یک بخش هستند که این مساله هدر رفت منابع را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: کمیته امداد در استان سمنان 11 نیاز اصلی خانواده ها را مشخص و اولویت بندی کرده تا براساس آن، امور به بهترین نحو انجام شود.
رضوی خاطر نشان کرد: تعیین دقیق جامعه هدف سبب می شود که به طور طبیعی منابع مالی و انسانی هدر نرود.

** مراکز نیکوکاری مصداق بارز بهره گیری ظرفیت مردمی
مدیرکل کمیته امداد استان سمنان تاکید کرد: 160 میلیارد ریال از ابتدای سالجاری تاکنون از طریق مراکز نیکوکاری جذب و هزینه شده است.
رضوی با بیان اینکه مراکز نیکوکاری مصداق بارز بهره گیری از ظرفیت های مردمی برای امور خیر و فقرزدایی است، ادامه داد: قوانین، ریل گذاری اهداف و تخصیص بودجه مشکلاتی است که باید برای بهره مندی بهتر از ظرفیت های مالی، انسانی و خدادادی حل و فصل شود.

** فقرزدایی، مسئوولیتی‌ همگانی
رئیس پایگاه خیریه قمر بنی هاشم(ع) کوشمغان سمنان در میزگرد ایرنا گفت: جامعه و مسئولان باید بدانند که کمیته امداد به تنهایی متولی رفع فقر نیست بلکه این مهم یک مسئولیت همگانی برشمرده می شود‌.
سعدالله افزود: همکاری سازمان ها و دستگاه های اجرایی برای شناسایی افراد نیازمند و مستضعف لازم است و پس از آن، تقسیم بندی مسئولیت ها برای رفع نیازمندی و فقر این قشر به منظور تسهیل و تسریع امور اجرا شود.
وی، به اشاعه فرهنگ مسئولیت پذیری در جامعه اشاره و تصریح کرد: تفکر جامعه ایرانی به سمت و سوی برطرف سازی فقر در اقشار مختلف اجتماعی سوق داده شود و تحقق این مهم مستلزم فرهنگ سازی مسئولیت پذیری در جامعه است.

** نیازهای جامعه اولویت بندی شود
سعدالله در ادامه میزگرد ایرنا بر ضرورت فرهنگ سازی نیکوکاری در جامعه تاکید و خاطرنشان کرد: علاوه بر ترویج فرهنگ نیکوکاری، جهت دهی به اقدام های نوع دوستانه در کشور مهم است.
وی ادامه داد: افراد جامعه باید بدانند کمک های خود را در چه بخش هایی و چگونه ارائه دهند، در حال حاضر وظایف دولت و مردم به صورت مجزا به منظور جلوگیری از تداخل مشخص نشده است.
رئیس پایگاه خیریه قمر بنی هاشم(ع) کوشمغان سمنان تاکید کرد: نیاز جامعه برای جهت دهی اقدام های نیکوکارانه اشخاص اولویت بندی شود.
وی اضافه کرد: ظرفیت های مردم باید قدر دانسته شود و پایگاه های مردمی حمایت مورد حمایت قرار گیرند.

** خیران همراه و در کنار دولت هستند نه مقابل آن
مدیر موسسه حمایت از معلولان و مراکز توانبخشی سمنان و بانوی خیّر استان سمنان نیز در این میزگرد گفت: بستر مناسب برای حضور و مشارکت خیران در زمینه انفاق و نیکوکاری فراهم شود تا زمانی که موانع بر سر راه آنان برداشته شود.
شریعت پناهی افزود: وجود موانع و مشکلات در مسیر خیران، آن ها را ناخودآگاه از ادامه راه باز می دارد.
وی داشتن انگیزه قوی را مقدمه ای برای پیشبرد اهداف خیرخواهانه در کشور برشمرد و عنوان کرد که برای مرکز توانبخشی مبلغ کلانی هزینه کرده اما دستگاه های دولتی همکاری لازم را نداشته و مبالغ سنگینی را برای مواردی چون انشعاب آب درخواست کردند.
به گفته وی، نبود همکاری و هماهنگی دستگاه ها و سازمان های مختلف با خیران، انگیزه ها را از بین می برد.
این بانوی خیّر سمنانی تاکید کرد: خیران در مقابل دولت نیستند بلکه در کنار آن برای تحقق عدالت اجتماعی در جامعه فعالند.
وی با اشاره به اینکه خیران نیازمند اعتماد به دولت هستند، خاطرنشان کرد: خیران نیاز به اعتماد دارند چرا که سنگ های بی شماری پیش پای آن ها وجود دارد.
مدیر موسسه حمایت از معلولان و مراکز توانبخشی سمنان اظهار داشت: دولت به خیران اجازه دهد بدون دردسر و مشکل امور را انجام دهند.
به گفته وی، حمایت و همکاری دستگاه های دولتی با هدف پررنگ تر شدن حضور خیران در کشور الزامی است و از سوی دیگر بازنگری قوانین به منظور افزایش مشارکت مردمی و بخش خصوصی ضرورت دارد.
مدیر موسسه حمایت از معلولان و مراکز توانبخشی سمنان با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد ظرفیت مطلوبی برای فقرزدایی در جامعه دارند، یادآور شد: نیازهای جامعه به خیران و سمن ها بازگو شود چرا که آن ها بازوان توانمند برای دولت هستند.
رئیس پایگاه خیریه قمر بنی هاشم (ع) کوشمغان سمنان نیز گفت: مسئولان باید خود را خدمتگزار مردم دانسته و هماهنگی لازم را برای تحقق هر چه بیشتر اهداف فقرزدایی داشته باشند.
سعدالله بر ضرورت اتخاذ تدابیر درست از سوی مسئولان برای تنظیم برنامه های فقرزدایی تاکید و بیان کرد: یکپارچه سازی منجر به کنترل و افزایش دقت همه مسائل می شود.
وی افزود: محله محوری به منظور تسهیل در خدمت رسانی از طریق انفاق و نیکوکاری راهگشای برخی مشکلات در این حوزه است.
رئیس پایگاه خیریه قمر بنی هاشم (ع) کوشمغان سمنان یادآور شد: تسهیلات اشتغال به نیازمندان واقعی جامعه پرداخت شود که این امر با محله محوری فعالیت ها و زیر ذره بین بودن امور محقق می شود.

** تقویت اقتصاد خانوارهای نیازمند
رئیس مرکز نیکوکاری اهل بیت(ع) اصناف و بازاریان سمنان در این میزگرد گفت: احسان به مستمندان‌ تنها به پرداخت وجه نقد محدود نمی شود.
خسروی افزود: فکر و اندیشه برای پیشرفت افراد نیازمند خود نوعی نیکوکاری است.
وی با تاکید بر ضرورت خودکفایی افراد نیازمند در جامعه، تصریح کرد: وضعیت اقتصادی مستضعف را باید با روش ها و ایجاد فرصت های مختلف شغلی تقویت و آن ها را از چرخه نیازمندی خارج کرد.
رئیس مرکز نیکوکاری اهل بیت(ع) اصناف و بازاریان سمنان بیان کرد: برخی از کمک های مالی در کشور منجر به ترویج تکدی گری در بین اقشار جامعه می شود و آسیب های اجتماعی و فرهنگی را به همراه دارد.
وی اظهار داشت: اشتغالزایی و پیوند افراد به چرخه تولید و صنعت به منظور کاهش نیازمندان در جامعه اجتناب ناپذیر است.
خسروی ادامه داد: موانع فکری، فرهنگی و آموزشی از جمله مانع های موجود در پیشبرد مقابله و کنترل با فقر در جامعه است.
وی گفت: ایجاد طرح های اشتغال آفرین راهکاری مناسب برای کاهش فقر و تحقق عدالت اجتماعی است.
وی تاکید کرد: تولید، توزیع و مصرف، سه حلقه اتصال در اقتصاد است که باید به افراد نیازمند و مستضعف جامعه آموزش داده شود و آن ها را به چرخه خودکفایی وارد کرد.
رئیس مرکز نیکوکاری اهل بیت(ع) اصناف و بازاریان سمنان ابراز داشت: آموزش به افراد مستضعف در زمان فعالیت های اقتصادی لازمه داشتن درآمد پایدار است چرا که گاهی مشاهده می شود نبود آشنایی و آگاهی لازم و کافی افراد از بازار مصرف و چگونگی توزیع محصولات، آن ها را دچار مشکل و خسران می کند.

** ساماندهی افراد نیازمند جامعه
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان در این میزگرد با بیان اینکه توزیع فقرا چالشی مهم در کشور است، گفت: فقرا در شکل های مختلف برای حمایت بین مراکز گوناگون مانند کمیته امداد، بهزیستی و مراکز نیکوکاری توزیع شده اند.
عرب افزود: اشکال اساسی پراکندگی فقرا در بین مراکز، فقدان متمرکز بودن این مرکزها و در نتیجه دشواری رصد فقر است، ساماندهی افراد نیازمند مقدمه ای برای برنامه ریزی مطلوب به منظور حمایت و توانمندسازی افراد نیازمند است.
عرب با بیان اینکه هم افزایی سازمان ها از اتلاف منابع جلوگیری می کند، تصریح کرد: منابعی که در توزیع شکل می گیرد نیاز به تجمیع دارد تا با هم افزایی منجر به فقرزدایی شود.

** متولی فقرزدایی مشخص شود
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان یادآورشد: آموزش و فرهنگ سازی برای جلوگیری از افراط و تفریط در مصرف لازم است چرا که برخی از زیاده خواهی ها فقر را در جامعه گسترش می دهد.
وی با بیان اینکه سیاست ها به سمت افزایش توزیع کمک ها در مناطق محروم و کم برخوردار است، اضافه کرد: توزیع کالاها، کمک های مالی و پرداخت تسهیلات در مناطق محروم به منظور برقراری عدالت اجتماعی، به نسبت بیشتر است.
وی ادامه داد: ساماندهی افراد نیازمند برای اجرایی شدن برنامه ها و سیاست های فقرزدایی در جامعه ضروری است.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان با تاکید بر مشخص شدن متولی فقرزدایی در کشور، افزود: توان بخشی، بهزیستی و افراد بی سرپرست تحت یک نهاد باشند تا در انجام امور تداخلی صورت نگیرد‌.
عرب، به سیاست های توانمندسازی و خودکفایی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد اشاره و تصریح کرد: شرایط اقتصادی موجود کشور اهداف این نهاد را به سمت رفع نیازهای معیشتی افراد جامعه سوق داده است.
وی ابراز داشت: تعداد مراجعه کنندگان به کمیته امداد استان سمنان از ابتدای سال تاکنون سه برابر شده است.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان گفت: دولت 70 هزار میلیارد ریال منابع برای رفع فقر اختصاص داد اما به دلیل مسائل اقتصادی، این مبالغ برای نگهداشت فقر به کار گرفته می شود.

** تدوین قوانین در راستای فقرزدایی باشد
معاون توسعه و مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان در این میزگرد با اشاره به 40 سالگی ایجاد این نهاد، گفت: این مهم نشان از دغدغه امام راحل برای مقابله با فقر در جامعه و احیای سنت حسنه انفاق دارد.
قوسی با بیان اینکه قوانین کشور بر اساس فقرزدایی تدوین شود، افزود: یک هزار یتیم تحت حمایت کمیته امداد در سمنان وجود دارد.
وی ادامه داد: اگر قانون بیمه ای کشور درست بود، دیگر نیازی به واحد ایتام و اکرام‌ در این نهاد وجود نمی داشت.
وی بیان کرد: افزایش مشارکت مردمی و واگذاری امور به مردم از اهداف و سیاست های کمیته امداد است.
قوسی به تقسیم بندی امور به دست مردم در مناطق مختلف به منظور تسریع در فعالیت ها اشاره و تصریح کرد: نیکوکاری در محله های مختلف توسط مردم آن محله، به تحقق عدالت اجتماعی در مناطق مختلف کمک می کند.

** فقیر را به تکدی گر تبدیل نکنیم
معاون توسعه و مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان با تاکید بر پرهیز از هرگونه موازی کاری دستگاه های متولی فقرزدایی در کشور، گفت: موازی کاری دستگاه های متولی فقرزدایی در کشور سبب شد برخی افراد سودجو برای بهره مندی بیشتر، از سازمان های مختلف خدمت گرفته و به نوعی سوء استفاده کرده و تکدی گری مدرن در جامعه ایجاد شود.
وی افزود: نبود هماهنگی لازم از اثربخشی اقدام های سازمان ها با هدف فقرزدایی و تحقق عدالت اجتماعی می کاهد‌.
قوسی خاطر نشان کرد: راه اندازی سامانه ثبت افراد نیازمند می تواند از هدررفت انرژی و منابع و نیز از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری کند.

** جشن نیکوکاری و انتقال فرهنگ انفاق به نسل جدید
معاون توسعه و مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان یادآور شد: جشن نیکوکاری، فرهنگ امور خداپسندانه و انفاق را به نسل جدید آموزش و انتقال می دهد.
وی ابراز داشت: مدارس کشور ظرفیتی مناسب برای آموزش کودکان برای فراگیری احترام به سالمندان، صدقه دادن و انفاق است.
وی تاکید کرد: فعالیت های فرهنگی به ویژه ترویج نیکوکاری، سرمایه گذاری برای آینده جامعه است که سود آن متوجه همه اقشار می شود.
قوسی بیان کرد: رسانه ها و تریبون داران نقش مهمی در ترویج و تبیین فرهنگ حسنه انفاق در کشور دارند.
7408/9891/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.