به گزارش ایرنا، در دوره بلند مدت 30 ساله میزان بارش های ملایم استان سمنان بیش از 20 درصد کاهش پیدا کرده که این امر باعث خشکی سفره های آب زیرزمینی و گسترش کانون های فرسایش بادی در فلات مرکزی کشور شده است.
تغییر اقلیم یا قهر طبیعت در چند سال گذشته باعث افزایش سیلاب ها و خسارت های مالی و جانی در منطقه های شهری و روستایی کشور شده است و سالانه بر نامهربانی های طبیعت در این منطقه از کره خاکی افزوده می شود.
به گفته کارشناسان، تشدید تغییر اقلیم در پنج دهه آینده بر شرایط آب و هوایی ایران بسیار جدی و نگران کننده است و کاهش بارش های ملایم و رگبار، افزایش محسوس دما از جمله تاثیرگذاری این رویکرد منفی بر اقلیم ایران است.
باید پذیرفت بی تفاوتی نسبت به چالش تغییر اقلیم، اجرا نشدن رویکردی جامع و اجباری برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای، مدیریت نشدن سیلاب ها و بی توجهی به طرح های آبخوان و آبخیزداری در بلند مدت در تشدید خشکسالی و گسترش کانون فرسایش بادی در کشور تاثیر گذار است.
افزایش دما، بیابانزایی، افزایش تولید گازهای گلخانه ای، تغییر زمان کشت محصولات کشاورزی، فرو نشست زمین و تغییر بارش ها از ملایم و جامد به بارش های رگباری از جمله چالش های دگرگونی اقلیم در منطقه خاورمیانه به خصوص در کشور ایران است.
به باور کارشناسان، کشت محصولات کشاورزی متناسب با آب و هوا، کاهش گازهای گلخانه ای و توجه به انرژی های نو و توجه به طرح های آمایش سرزمین در بلند مدت می تواند در کاهش اثرگذاری این پدیده بر زندگی بشر در ابعاد مختلف تاثیرگذار باشد.

** کاهش بارش های جامد در سمنان
مدیرکل هواشناسی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: کاهش بارش های جامد و یکنواخت در استان سمنان در 30 سال گذشته از پیامدهای منفی تغییر اقلیم است.
غلامرضا حسنی غربا افزود: در 30 سال پیش میزان بارش های رگباری در فلات مرکزی ایران و استان سمنان 40 درصد بود که این رقم اکنون به 60 درصد افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: انسان ها نقش غیرقابل انکاری در تغییر اقلیم در جهان داشته اند و مدیریت این پدیده در زمان حاضر یکی از مهم ترین مباحث روز است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان تصریح کرد: تغییر اقلیم در کاهش نفوذ بارش به سفره های زیرزمینی و در نهایت خشکسالی و افزایش کانون فرسایش بادی در استان سمنان دامن زده است.
حسنی غربا اضافه کرد: براساس آمار در تمامی نقاط استان سمنان تغییر اقلیم محسوس است و در نواحی کوهستانی، کاهش بارش های جامد در فصل زمستان و افزایش دما هوا در مناطق خشک و نیمه خشک، نشان از دگرگونی اقلیم در این منطقه دارد.
وی افزود: سیلاب ها در چند سال گذشته بخشی از عرصه های حاصلخیز استان سمنان را به شوره زار تبدیل کردند و ادامه این روند به افزایش مهاجرت ها در دهه های اخیر از این نقطه کشور دامن می زند.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: اجرای طرح های آبخوان و آبخیزداری علاوه بر مهار و مدیریت سیلاب ها، با توجه به روان شدن حرکت آب در نفوذ آب به سفره های آب زیرزمینی و کاهش خشکسالی در مناطق مختلف استان کمک می کند.

** مدیریت تغییر اقلیم نیازمند تفکر فرابخشی است
دانشیار دانشگاه آزاد سمنان در حوزه اقلیم شناسی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تغییر اقلیم در تمامی کشورهای جهان با شدت و ضعف های مختلف در جریان است اما مدیریت این پدیده نیازمند تفکر فرابخشی است.
سعید کامیابی خاطرنشان کرد: برای دفع دگرگونی اقیلم در کشور ایران باید تمامی رویکردها و اجرای طرح های اقتصادی مبتنی بر آمایش سرزمین باشد و با توجه به این اصل مهم می توان در کاهش تاثیرگذاری این پدیده گام برداشت.
وی افزود: فعالیت ایران در مجامع بین المللی و بیان عوامل مخرب تغییر اقلیم بر شرایط آب و هوایی کشور در دهه های گذشته می تواند رویکرد همگانی و جهانی برای جلوگیری از شیوع این پدیده باشد.
دانشیار دانشگاه آزاد سمنان در حوزه اقلیم شناسی تصریح کرد: اتخاذ رویکردهای سیاسی در مباحث زیست محیطی در سطح جهان به هیچ عنوان نمی تواند به مدیریت تغییر اقلیم کمک کند و کشورهای با دانش جهان در این شرایط حساس که تهدیدهای زیستی در دنیای امروز جولان می دهد، باید به مدد هم بشتابند.
کامیابی خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم در بلند مدت به افزایش مهاجرت ها از فلات مرکزی کشور به نقاط حاصلخیز دامن می زند و باید این نکته مهم و کلیدی را درک کرد که با این سبک مدیریتی ، دهه های نگران کننده ای در بحث تغییر اقلیم پیش روی خاورمیانه است.
دانشیار دانشگاه آزاد سمنان در حوزه اقلیم شناسی اضافه کرد: افزایش عرصه های غیرحاصلخیز از اتفاق های نامیمون تغییر اقلیم در کشور ایران است که از اکنون برای مدیریت این چالش باید به فکر باشیم.

** تغییر اقلیم فرصتی برای تغییر الگوها
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان نیز گفت: تغییر اقلیم در کنار خشکسالی، افت محسوس سطح آب های زیرزمینی و دیگر پیامدهای منفی فرصتی برای اصلاح الگوی مصرف و مدیریت بخش های مختلف اقتصادی است.
محمدرضا خاموشی افزود: باید پذیرفت این پدیده تمامی مسئولان را برای مدیریت آن متحد می کند و تغییر رویه در اصلاح الگوی کشت و بهره وری در مصرف آب از جمله پیامدهای مثبت تغییر اقلیم است.
وی ادامه داد: برای مدیریت این شرایط باید تمامی دستگاه های اجرایی با اتخاذ راهبردهای اقتصادی و اجتماعی در ابعاد مختلف به آمایش سرزمین توجه کنند و با برنامه ریزی هدفمند می توان در بلند مدت به مقابله با تغییر اقلیم رفت.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان تصریح کرد: تنش آبی در مناطق مختلف استان سمنان و کاهش دبی آب چشمه ها، قنات ها و رودخانه ها از پیامدهای مخرب تغییر اقلیم در استان سمنان است.
خاموشی اضافه کرد: کشت محصولات کشاورزی متناسب با آب و هوا و موقعیت جغرافیایی علاوه بر کاهش مصرف آب می تواند دوام مشاغل از این دست را تا ده ها سال آینده تضمین کند.
وی گفت: فرهنگ سازی برای تغییر رویه از سوی اقشار مردم به معنی واقعی نهادینه نشده است و کشت محصولات کشاورزی به صورت غرقابی نمونه ای از این پدیده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان افزود: کاهش بارش ها و افزایش بیابانزایی در استان سمنان یکی از چالش های تغییر اقلیم است که با افزایش پوشش گیاهی و صرفه جویی در مصرف می توان به پیکار این پدیده تهدید کننده اما فرصت ساز رفت.

** تغییر اقلیم و تشدید بیابانزایی در سمنان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: تغییر اقلیم و در ورای آن کاهش پوشش گیاهی و افت محسوس سطح آب های زیر زمینی به تشدید بیابانزایی در استان سمنان دامن زده است.
علینقی حیدریان افزود: کانون فرسایش بادی به واسطه تغییر اقلیم در عرصه های بیابانی استان سمنان رو به افزایش است و تنها راه رفع این چالش تاغ کاری عرصه های بیابانی است.
وی اضافه کرد: 20 سال پیش در سمنان با حفر چاه در 30 یا 40 متری به آب می رسیدیم اما اکنون این رقم به دلیل افت محسوس سطح آب های زیرزمینی به بیش از 200 متر رسیده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان گفت: تغییر اقلیم در نابودی گونه های گیاهی و جانوری استان سمنان تاثیر گذاشته است و 20سال پیش در جنوب سمنان گونه های جانوری مانند آهو زیست می کرد که اکنون در این منطقه خبری از این حیوانات نیست.
حیدریان اضافه کرد: افزایش ریزگردها در جنوب شهرستان های گرمسار و آرادان از پیامدهای منفی تغییر اقلیم است که تنها راه رفع این چالش افزایش پوشش گیاهی است.
وی اضافه کرد: تغییر اقلیم در استان سمنان نیازمند مدیریت است و با هم افزایی دستگاه های اجرایی و اتخاذ راهبردهای فرا منطقه ای می توان این پدیده شوم را مدیریت کرد.
مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان گفت: هر میزان برای افزایش پوشش گیاهی در عرصه های طبیعی استان سمنان کار شود بازهم کم است و تنها راه مقابله با پدیده های زیست محیطی به واسطه تغییر اقلیم مدیریت پوشش های گیاهی و جلوگیری از کاهش سطح آب های زیرزمینی است.

** تغییر اقلیم در استان سمنان محسوس است
دانشیار دانشکده کویر شناسی دانشگاه سمنان نیز به ایرنا گفت: تغییر اقلیم در استان سمنان به دلیل کاهش بارش های جامد و مستمر، افزایش دمای هوا و افزایش مخاطرات طبیعی مانند سیل در سال های گذشته محسوس است.
محمد رحیمی ادامه داد: باید پذیرفت تغییر اقلیم تنها اختصاص به کشور ایران ندارد اما دانش مقابله با این پدیده در کشورهای درحال گذر یا جهان سوم به معنی واقعی وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: براساس آمارهایی که از سوی مراجع معتبر در داخل کشور ارائه می شود، بی تفاوتی نسبت به تغییر اقلیم بسیار خطرناک است و این پدیده در دهه های آینده آثار بسیار مخربی را در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی ایران وارد می کند.
دانشیار دانشکده کویر شناسی دانشگاه سمنان تصریح کرد: برگزاری نشست های تخصصی متعدد برای هوشیاری اقشار مردم و مسئولان و کارگروه های تخصصی مقابله با کم آبی یکی از راهکارهای مدیریت تغییر اقلیم در استان سمنان است.
رحیمی ادامه داد: افزایش بی رویه تبخیر، تغییر بارش ها از نوع جامد و یکنواخت به بارش های پراکنده، کاهش سطح آب های زیرزمینی و فرونشست زمین از پیامدهای این پدیده است.
وی ادامه داد: تمامی دستگاه های اجرایی برای رفع چالش تغییر اقلیم باید پای کار باشند و مسئولیت پذیری برای رفع این چالش باید در اولویت کاری همگان باشد.
دانشیار دانشکده کویر شناسی دانشگاه سمنان گفت: افزایش دما و خشکسالی از جمله پیامدهای تغییر اقلیم در سال های آینده است و مدیریت این چالش نیازمند عزم ملی است.
به گزارش ایرنا، گام نخست برای رویایی با مشکلات زیست محیطی و تغییر اقلیم، شناخت کافی پدیده است و در صورت فقدان آن نمی توان به سایر مسائل پرداخت و مدیریت خوبی بر آنها اعمال کرد.
فقدان دیپلماسی زیست محیطی در بیان تغییر اقلیم در گذشته یکی از چالش های اساسی بوده است که اکنون بسیاری از کشورها با توجه به اهمیت موضوع، به دیپلماسی زیست محیطی گرایش پیدا کرده اند.
تغییر اقلیم به تغییر در توزیع آماری الگوهای اقلیمی یا آب و هوایی گفته می‌شود که برای یک دوره طولانی دوام می‌آورد و بنابر تعریف کنوانسیون چارچوب تغییر اقلیمی سازمان ملل متحد تغییر اقلیم به واقع تغییرات آب و هوایی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با فعالیت‌های انسانی نسبت داشته و ساختار اتمسفر زمین را در سراسر جهان تغییر می‌دهد.
پیش تر هیات بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) در گزارشی هشدار آمیز در مورد اثرهای گرم شدن زمین، از سیاستگذاران و تصمیم سازان خواسته بود تا اقدام های مناسب و فوری جهت حفظ دمای جهان در سطحی کمتر از 1.5 درجه سانتیگراد تا سال 2030 در دستور کار قرار دهند.
گزارش از محمدرضا یوسف نژاد
7339/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.