سیدمحمد حریری جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هم اکنون 2 هزار بیمار سرطانی عضو انجمن خیریه عطوفت در این استان هستند که بیشترین سرطان در استان مربوط به دستگاه گوارش است.
وی افزود: سرطان مری، معده، پانکراس، کولون، خون، سینه، پرستات از جمله سرطان ها در این استان هستند.
حریری برخود مراقبتی تاکید کرد و افزود: باید به کودکان خود بیاموزیم چگونه از خود مراقبت داشته باشند، نباید تنقلات، سوسیس کالباس، نمک، روغن زیاد مصرف کنند چرا که یکی از عامل های سرطان گوارش استفاده زیاد از نمک و روغن است.
وی بر نهادینه شدن فرهنگ خود مراقبتی در بین جامعه اشاره کرد و افزود: باید با آموزش و پیشگیری در آینده شاهد کاهش سرطان ها باشیم.
وی همچنین بر آگاهی اقشار مختلف جامعه توسط انجمن ها، دستگاه های مسئول و مربوط و دستگاه های فرهنگی نیز تاکید کرد و گفت: باید هم اکنون قشر های مختلف جامعه را آموزش بدهیم چرا که برخی از سرطان ها از جمله سرطان کولون به شیوه تغذیه بستگی دارد که اگر این مهم رعایت شود از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می شود.
رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی بر کاهش وزن نیز تاکید کرد و افزود: عامل چاقی نیز معمولا یکی از علت های سرطان روده بزرگ است و همچنین یبوست در این موضوع تاثیر گذار است اگر افرادی که دچار این مشکل می شوند آن را درمان کنند در آینده دچار مشکل سرطان نخواهند شد، درمان یبوست کم هزینه تر و راحت تر است اما سرطان دارای درد و هزینه های هنگفت است.
وی گفت: حتی هم اکنون در جهان نیز دولت ها از عهده هزینه های درمان سرطان بر نمی آیند که بسیاری از کشور ها بر پیشگیری و آموزش توجه می کنند تا در آینده شهروندان سالمی داشته باشند و با اجرای غربالگری بیماران را در مرحله اولیه شناسایی می کنند.
وی گفت: اما برخی از سرطان ها از جمله سرطان معده دیر تشخیص داده می شود و عارضه ای نیز ندارد و سرطان پرستات نیز در سکوت ایجاد می شود و پرهزینه و دیر درمان هستند.
حریری اظهار کرد: سرطان معده نیز بسیار دیر تشخیص داده می شود زمانی که فرد نیمی از معده اش را از دست داده این بیماری تشخیص داده می شود.
رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی از هم استانی ها خواست تا به انجمن عطوفت مراجعه کنند و در طرح های غربالگری نیز شرکت داشته باشند و همچنین اطلاعات و آگاهی ها را در این خصوص به دست بیاورند.
رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی با بیان اینکه علت سرطان به صورت دقیق مشخص نیست گفت: اما بی تحرکی، مصرف زیاد نمک و روغن، تغذیه نامناسب، استفاده از کود های شیمایی در محصولات کشاورزی، وجود نیترات ها در منابع آبی که در اثر سم پاشی ها ایجاد می شود، آلودگی هوا، امواج و .. است.
وی افزود: هم اکنون مردم به تنهایی نمی توانند با سرطان ها مبارزه کنند بلکه باید دولت مردان و مسئولان وارد کار به شکل جدی شوند و با کاهش آلودگی ها و سایر موارد این بیماری پر درد و پرهزینه را در آینده کاهش دهند.
طبق گزارش وزارت بهداشت و درمان 100 هزار نفر از افراد جامعه مبتلا به بیماری سرطان هستند که روزانه 274 مورد بیمار مبتلا به سرطان در کشور به ثبت می رسد.
اما بیش از 50 درصد افرادی که به سرطان مبتلا هستند از نوع خطرناک و پرهزینه اند.
بیماری سرطان ضربه های جبران ناپذیری به جامعه وارد می کند و همچنین کمیت و کیفیت زندگی افراد و خانواده های آنان را مختل می کند.
به گزارش ایرنا خراسان شمالی روی کمربند سرطان قرار دارد.
کمربند سرطان از شمال ایران از استان هایی همچون استان گلستان تا شمال چین ادامه دارد که خراسان شمالی نیز متاسفانه در این کمربند قرار دارد و به همین دلیل در برخی از سرطان ها از جمله سرطان دستگاه گوارش نسبت به میانگین کشور بیشتر و روند افزایشی دارد.

***علائم سرطان های دستگاه گوارش را بشناسیم
یک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، علائم و راههای پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش را تشریح کرد.
دکتر پژمان علوی نژاد به ایرنا گفته است: دستگاه گوارش از مهمترین ارگان های بدن است که برخی از مواد غذایی و آلاینده ها می توانند به این دستگاه آسیب رسانده و فرد را به انواع بیماری مبتلا کنند.
وی افزود: سرطان های روده بزرگ و معده از شایع ترین سرطان ها هستند و در صورت تشخیص در مراحل اولیه، با اقدامات موضعی قابل درمان می باشند اما در مراحل پیشرفته در بیشتر اوقات قابل درمان نیستند.
علوی نژاد در خصوص عوامل بروز بیماری گفت: مصرف مواد غذایی مانده و فاسد، نمک سود و فرآوری شده، فست فود و چربی ها، غذاها و نوشیدنی های داغ و استعمال دخانیات و مشروبات الکلی احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهند.
این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد ادامه داد: مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های داغ سوختگی موضعی ایجاد می کنند و می توانند به مرور بافت سرطانی ایجاد کنند.
وی گفت: استرس به سیستم ایمنی و دفاعی بدن آسیب می رساند و می تواند نقش تسهیل کننده در بروز سرطان داشته باشد.
علوی نژاد بیان کرد: برخی از ذرات و آلودگی های معلق در هوا می توانند از طریق بزاق دهان وارد بدن شده و در تماس با مخاط گوارشی قرار گیرند در نتیجه عاملی در بروز سرطان محسوب می شوند.
وی در خصوص راه های پیشگیری اظهار کرد: هرچه الگوی مصرف مواد غذایی به سمت مواد طبیعی و تازه پیش برود شانس ابتلا کاهش می یابد در نتیجه سبک زندگی و رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف مواد غذایی فرآوری شده و فاسد، انجام فعالیت های فیزیکی به علت بهبود سیستم ایمنی می تواند از جمله راه های پیشگیری باشد.
براساس آخرین آمار اداره کل ثبت احول خراسان شمالی این استان 864 هزار نفر جمعیت دارد.
3007/ 6042/ خبرنگار: ربابه صانعی ** انتشار دهنده: سید حسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.