به گزارش ایرنا محمدعلی شجاعی، پنجشنبه در نشست شورای معادن این استان اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در زمینه فعال کردن بخش معدن تلاش زیادی می کشد اما راه افتادن بخش معدن، با این اقدامات اداری، میسر نیست و باید بخش غیراداری، گروهی کهنه کار و مسلط، وارد عرصه شده و چراغ معادن را روشن کنند.

وی تصریح کرد: اینکه اعضای شورای معدن برای پروانه معادن و یا سلب صلاحیت از معدن کاران تصمیم بگیرند، کاری صرفا اداری است و معدن به خواب‌رفته را بیدار و یا دردی از آن دوا نمی کند.

شجاعی با بیان اینکه هیچ اشکالی ندارد که این گروه، از خارج استان وارد عرصه شود، افزود: شورای معادن، محلی برای تصمیم های بزرگ‌تر برای معدن و نه سلب صلاحیت ها است، این امور، کارهایی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود می تواند انجام دهد و این شورا باید به دنبال کارهای بزرگ‌تر باشد.

نبود واحدهای فرآوری معدنی در استان 

استاندار خراسان شمالی، نبود صنایع و واحدهای فرآوری معدنی را از دیگر نداشته های استان عنوان کرد و گفت: نبود واحدهای فرآوری سبب شده تا ارزش افزوده فعالیت های معدنی از استان خارج شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید در این باره تلاش کند تا این واحدها راه اندازی شود.

وی با اشاره به دستور کار این شورا برای سلب صلاحیت سه معدن منطقه، گفت: اگر علت غیرفعال بودن این معادن، شرایط بازار است، واگذاری آن به فرد دیگر، شرایط را تغییر نخواهد داد و این سلب صلاحیت ها، نمی تواند سبب بهبود وضعیت معادن شود و ضروری است سازمان صنعت، معدن و تجارت به فکر رونق بازار فعالیت های معدنی باشد و ایجاد واحدهای فرآوری بخش معدن، یکی از راه های رونق بازار است.

شجاعی همچنین از آنچه که نبود نظارت مناسب بر میزان برداشت از معادن خواند، گلایه کرد و گفت: در نشست پیشین، مقرر شد که سازوکاری برای توزین و نظارت بر تناژ محموله های معدنی در دستور کار باشد و باسکول هایی در جاده ها و مسیر حمل مواد معدنی راه اندازی شود اما این امر هنوز محقق نشده است.

راههای دسترسی به معادن باید سامان گیرد

استاندار خراسان شمالی با اشاره به گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در خصوص وضعیت راه های دسترسی به معادن گفت: اجرای طرح های راه‌سازی توسط این بنیاد و زمان اعلام شده برای تکمیل و بهره برداری آن، بسیار طولانی است.

وی تاکید کرد: بنیاد مسکن باید تا سه ماه دیگر باید اجرای تمام راههای معادن را به انجام برساند و طرح های برق‌رسانی این بخش نیز باید تا نیمه های آبان پایان گیرد.

شجاعی با اشاره به تاخیر در اجرای طرح برق‌رسانی به یکی از معادن، گفت: شرکت برق اعلام کرده که طرحی اشتباهی برای برق رسانی به آن شرکت داده شده و پس از ایجاد گودها، تازه گفته شده که برق رسانی باید به معدن دیگری انجام می‌شده است.

وی گفت: این خیلی بد است که وقت و هزینه صرف شود و بعد اعلام کنند که برق‌ باید به معدن دیگری می رسید و حال آنکه ضروری است نسبت به صرف هزینه ها بیشتر حساس باشیم.

استاندار خراسان شمالی همچنین بر تعیین تکلیف معدن سرب و روی «آلبلاغ» اسفراین تاکید کرد.

میزان ذخایر قطعی معادن خراسان شمالی یک میلیارد و ۵۸ میلیون تن و میزان استخراج اسمی از این معادن ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.
مقدار سرمایه گذاری توسط معدنکاران خراسان شمالی هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال است و سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی در این استان استخراج می شود.
کشور ۶۸ ماده معدنی و استان خراسان شمالی ۲۸ ماده معدنی دارد.

۷۱۸۵/ ۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.