‌کاظم جم روز چهارشنبه در نشستی خبری در سبزوار افزود: از ابتدای سال زراعی(مهر ماه) تاکنون میزان بارندگی در خراسان رضوی 39 میلمتر بود. این میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه 64 درصد و در مقایسه با دوره آماری 30 ساله به میزان 63 درصد کمتر شده است.
وی حجم منابع آب تجدیدپذیر سطحی و زیرزمینی را در خراسان رضوی پنج میلیارد و20 میلیون مترمکعب ذکر و بیان کرد: هم اینک پنج میلیارد و 900 میلیون مترمکعب آب از دشتها این استان برداشت می شود که 900 میلیون مترمکعب آن اضافه برداشت است.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: در سطح استان 16 هزار و 500 حلقه چاه مجاز وجود دارد که از این تعداد 10 هزار و 100 حلقه مربوط به چاههای کشاورزی و سایر چاهها مربوط به بخشهای شرب و صنعت است.
وی همچنین خراسان رضوی را در نصب کنتورهای هوشمند چاههای کشاورزی در کشور پیشرو اعلام و بیان کرد: 9 هزار حلقه چاه کشاورزی در سطح این استان هوشمند شده که شامل تمام چاههای کشاورزی است.
جم به هجدهمین سال تداوم پدیده خشکسالی و بحران منابع آبی در شرق کشور اشاره و بیان کرد: این کمبود ها سبب شده طرح انتقال آب از دریای عمان در دستور کار قرار گیرد. مطالعات اولیه طرح در حدود 80 درصد پیشرفت دارد و ظرف سه ماه نخست سال آتی به پایان می رسد. اجرای این طرح با ورود بخش خصوصی و هزینه 150 هزار میلیارد ریال صورت می گیرد.
وی گفت: دستگاههای آب شیرین کن در سواحل مکران مستقر خواهد شد و پس از لوله گذاری هزار و 600کیلومتری مسیر، آب دریای عمان به خراسان رضوی و استانهای شرقی کشور منتقل می شود.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: 85 تا 95 درصد از منابع آبی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد لذا برگزاری نشستهای تعاملی با کشاورزان و توجیه آنها در استفاده از روشهای کشت کم آب بر و انتخاب محصولاتی که با اقلیم منطقه سازگارند مورد تاکید است.
8145/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.