پیروی از دستورات نفتی رئیس جمهور آمریکا، برای صنعت نفت عربستان گران تمام شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست و بلومبرگ در گزارش مشترکی نوشتند: به گفته برخی کارشناسان مالی، عربستان سعودی که تحت فشارهای «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا تولید نفت خود را افزایش داد، اکنون با مازاد نفتی ای مواجه شده که بازار هنوز به آن نیازی ندارد.

 تولید نفت عربستان در ماه ژوئن رکورد تولید سه سال گذشته خود را شکست؛ زیرا رئیس جمهور آمریکا از متحد خود خواسته بود به کاهش بهای نفت و پر کردن خلا ناشی از حذف احتمالی ایران از بازار نفت کمک کند.

با این حال، چند منبع مطلع که در روزهای اخیر با مقامات ریاض در تماس بوده‌ اند، شنیده‌اند که سعودی ها از باز شدن زودهنگام شیر تولید نفت خود ناخرسند هستند و این اقدام به کاهش قیمت نفت و متضرر شدن عربستان منجر شده است. سعودی ها اکنون با چالش فروش این نفت مازاد مواجه هستند.

«مارتیجن رَتس» استراتژیست نفتی در موسسه «مورگان استنلی» گفت: «عربستان سعودی و چند عضو دیگر اوپک در آستانه بازگشت تحریم های ایران، صادرات نفتی خود را به شدت افزایش داده اند و  این عدم هماهنگی میان زمانبندی این دو رویداد، بر بهای نفت تاثیر منفی گذاشته است.»

انتشار یک بیانیه عمومی بی سابقه توسط وزارت انرژی عربستان در این هفته، نشان دهنده این ناخرسندی سعودی ها از اوضاع است.

در آخرین نشست اوپک در اواخر ژوئن، سعودی ها و متحدان آنها متعهد شدند که به منظور جبران اختلال های در عرضه نفت لیبی و ونزوئلا در کنار احتمال تحریم نفتی ایران، تولید خود را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

آنها به فشارهای ترامپ واکنش نشان دادند. در تاریخ 30 ژوئن بود که ترامپ در توییتر نوشت که از «ملک سلمان» پادشاه عربستان خواسته که تولید نفت شبه‌ جزیره را 2 میلیون بشکه در روز، افزایش دهد؛ عربستان پاسخ رسمی به این اعلان توییتری نداد، ولی بعدها اعلام شد که آرامکو تلاش می‌ کند تولید خود را به رکورد روزانه 10 میلیون بشکه در روز برساند.

«مایک ویتنر» رئیس بخش تحقیقات بازار نفت در موسسه «سوسایت جنرال اس ای» در نیویورک گفت: «آنها اکنون مازاد نفتی زیادی دارند و نگران تاثیرگذاری آن بر قیمت نفت هستند. آنها نیاز به بهای نفت 70 تا 80 دلاری دارند.»

شماری از مسئولان آشنا به سیاست های تولید اواخر ماه گذشته گفتند عربستان در ابتدا در نظر داشت این ماه به تولید 10.8 میلیون بشکه نفت در روز برسد.

آنها گفتند، این سطح همواره به میزان تقاضای داخلی و بین المللی بستگی داشته است، بنابراین می تواند از 10.6 تا 11 میلیون بشکه متغیر باشد.

تاثیر تحریم آمریکا علیه صادرات نفت آمریکا که به شدت نامشخص است، نقش اساسی در تعیین نتیجه نهایی این بازی ایفا خواهد کرد. دولت ترامپ از زمان خروج از برجام، سیگنال های متفاوتی ارسال کرده از جمله ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد به طور کامل صادرات نفت خام ایران را متوقف کند.

با این حال اخیرا وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا اعلام کرده اند که انعطاف پذیری بیشتری در این زمینه صورت خواهد گرفت.

«آمریتا سن» تحلیلگر نفتی می گوید: «ما در بازاری هستیم که افزایش در تولید روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس در زمانی رخ می دهد که فعالیت های پالایشگاهی کاهش یافته است.»

بر اساس آمار بلومبرگ، در نیمه اول ژوئیه در مقایسه با زمان مشابه در ماه ژوئن، صادرات نفت خام عربستان تا حدود 500 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 6.7 میلیون بشکه در روز رسید.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.