به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در بخش سخن سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت: سازمان ملل فروشی نیست و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در خریدن بسیاری از کشورهای فقیر و ثروتمند با دلارهایش شکست خورد و «نیکی هایلی» نماینده اش از سالن مجمع عمومی سازمان ملل به شکل زودهنگام فرار کرد زیرا تحمل شکست را ندارد و نماینده رژیم اسرائیل تنها و منزوی بود و تنها هشت کشور را پیدا کرد که در اردوگاه این رژیم و همپیمان آمریکایی اش قرار دارند که برخی از آنها را انسان باید ذره بین بگیرد تا  بتواند به سختی در نقشه ببیند مانند مکرونیزیا و جزایر مارشال و ناورو.

بی تردید رای دو سوم اعضای سازمان ملل به نفع پیش نویسی که یهودی سازی قدس اشغالی و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به این شهر را محکوم می کند پیروزی بزرگی است و نقطه تحول تاریخی بین المللی به نفع مساله فلسطین است لیکن آن چه مهم تر است این است که سیاست گروکشی توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از کشورهای فقیر و تهدید آنها؛ کشورهایی که از کشورش کمک دریافت می کنند شکست سخت و سیلی قوی آن هم جلوی چشم همه جهان خورد و این یک موفقیت بی سابقه است.

این رای گیری قاطع بینی تکبر و سلطه گری آمریکا را به خاک مالاند و پیامی قوی به ترامپ و دولتش داد مبنی بر این که جهان می تواند«نه» بزرگ به سیاست های نژادپرستانه«فاجعه بارش» و نیز به منت گذاشتن اش به کشورهای فقیری که از کشورش کمک دریافت می کند، بگوید.

چه بسا دو کشور فقط به تهدیدهای آمریکایی درباره قطع کمک ها تن دادند مانند افغانستان و مالی که حمایت خود را از قطعنامه محکومیت تصمیم ترامپ درباره قدس پس گرفتند ولی این دو کشور مستعمره های آمریکا هستند و به شکل مستقل نمی توانند تصمیم بگیرند و نمی توانند دستورهای ارباب آمریکایی متکبرشان را رد کنند.

نیکی هایلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در اوج وقاحت بود زمانی که تهدید کرد و عربده کشی کرد و در سخنرانی اش به نمایندگان گفت که کمک ها مجانی ارائه نمی شود و به آنها یادآوری کرد که کشورش بیشترین سهم را در در تأمین بودجه سازمان ملل دارد و لیکن نماینده رژیم اسرائیل وقیح تر و بی ادب تر بود و این چیز عجیبی نیست البته، زمانی که نمایندگان 128 کشور تأیید کننده پیش نویس را این گونه توصیف کرد که «عروسک هایی» هستند که رهبران فلسطین آن ها را به حرکت در می آورند، آیا روسیه، فرانسه و چین و 128 کشور دیگر«عروسک های» متحرک هستند؟

در برابر این موضع گیری تاریخی مخالف با تهدید گروکشانه ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نیز به همراهش «جارد کوشنر» دامادش و دوست عزیزشان یعنی «بنیامین نتانیاهو» احساس حقارت و ننگ می کنند. اینها و هر کسی که سیاست های شان را تأیید می کند، در همه جهان منزوی شده اند و این خود بهترین درس برای کسانی است که متکبر و مغرور شده اند.

نمی دانیم که اقدامات انتقامجویانه ترامپ در آینده چه خواهد بود و کدام کشورهای عربی را هدف قرار می دهد و ما در این جا درباره مصر و اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین سخن می گوییم که سهم بزرگتری از کمک های آمریکا را پس از رژیم اشغالگر اسرائیل دریافت می کنند لیکن چیزی که در این زمینه می توانیم ثبت کنیم این است که این کشورها با بی باکی با تهدیدات برخورد کردند و به مساله قدس و عروبیت آن یاری رساندند و قدس را بر هر گونه منفعتی دیگر مقدم کردند و چشم پوشی از شهر مقدس را رد کردند آن هم در مقابل یک مشت دلار مسموم و این خود یک موضع گیری شرافتمندانه است که شایسته تقدیر است. در شرایط سخت است که درون کشورها نمایان می شود  خودشان را نشان می دهند و ما از آنها همچنان منتظر اقدامات بیشتر هستیم.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا جرأت نمی کند که تهدیدهای خود را عملی کرده و کمک ها به این کشورهای سه گانه را قطع کند زیرا اگر وی این کار را بکند کشور خودش و همپیمان اسرائیلی اش بزرگترین متضررها خواهند بود و همه معاهده های صلح امضا شده از همه می پاشد؛ معاهده هایی که به چند دلیل که بارزترین آنها این کمک هاست، ادامه یافته اند.

سهم حمایت مالی آمریکا از تشکیلات خودگردان فلسطین در مقایسه با حمایت های مالی کشورهای اروپایی و عربی بسیار پایین است و اصرار رهبران فلسطین بر روی آوردن به میدان چالش و گام نهادن در حمایت از قطنامه سازمان ملل در محکومیت یهودی سازی قدس، گامی شجاعانه است که باید ادامه یابد و با اقدامات و گام های دیگر حمایت شود مانند پس گرفتن به رسمیت شناختن دولت اشغالگر و خروج از توافقنامه های اوسلو و بازگشت به مقاومت در تمام شکل های آن و حمایت بیشتر از انتفاضه کنونی است که رو به شدید شدن است.

امیدواریم که ترامپ جرأت کند و تهدیدهای خود مبنی بر قطع کمک ها از این طرف های عربی را عملی کند زیرا این به معنای کامل شدن فروپاشی سیاست آمریکا در خاورمیانه است و این خود نیز مقدمه فروپاشی اسرائیل  و از بین رفتن«غده» سرطانی معاهدات صلح است که امت را خوار و ذلیل کرد و کرامتش را از آن گرفت و تبدیل به کشورهایی توهین شده و اسیر آمریکا و اسرائیل و دیکته های آنها و یک مشت کمک های مالی مسموم کرد.

قدس عربی و اسلامی برای فروش نیست و دلارهای تاجر آمریکایی در آزمودن کرامت و عزت نفس شکست خورد. زمانی که این حمایت بین المللی گسترده به موازات قهرمانان روی زمین باشد قهرمانانی مانند شهید« ابراهیم ابوثریا» و «عهد التمیمی» اسیر و هزاران نفر مانند آنها، باید گفت که سال های خشکسالی نفس های آخر خود را می کشد و اشغالگر اسرائیلی نیز نفس های آخر خود را می کشد...و روزهای آینده خواهیم دید.

 

جزئیات محکوم کردن تصمیم ترامپ در سازمان ملل 

سازمان ملل متحد با اکثریت آرا، قطعنامه‌ای‌ در محکومیت تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور در سرزمین های اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس تصویب کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز گذشته-پنجشنبه- در نشستی اضطراری پیش‌نویس قطعنامه‌ای در مخالفت با تصمیم اخیر آمریکا درباره بیت‌المقدس را به رأی گذاشت. این نشست به درخواست کشورهای اسلامی و عربی برگزار شد.

در این رأی‌گیری نمایندگان ۱۲۸ کشور به قطعنامه مجمع علیه تصمیم آمریکا رای موافق و ۹ کشور به آن رأی مخالف دادند. ۳۵ کشور رأی ممتنع خود را به این قطعنامه اعلام کردند و ۲۱ کشور نیز در این رأی‌گیری شرکت نکردند.

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه در جلسه شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مصر علیه تصمیم واشنگتن را وتو کرده بود. این در حالی است که ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به پیش‌نویس این قطعنامه رای مثبت دادند. نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد آن قطعنامه را «توهین» نامیده و گفته بود که آمریکا آن را فراموش نخواهد کرد.

بر خلاف شورای امنیت، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هیچ کشوری حق وتو ندارد. با این حال قطعنامه‌های مجمع عمومی در صورت تصویب، الزام‌آور نیستند.

«دانی دانون» سفیر رژیم اشغالگر اسرائیل در سازمان ملل متحد پیش از رأی‌گیری در سخنانی متکبرانه گفت اسرائیل هرگز از بیت‌المقدس بیرون نخواهد رفت. وی که روز پنج‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، درباره قطعنامه پیشنهادی این سازمان در مورد بیت‌المقدس گفت: «هیچ قطعنامه‌ای نمی‌تواند ما را از بیت‌المقدس بیرون کند.»

نیکی هیلی، سفیر آمریکا نیز در سخنرانی خود در این مجمع پیش از رأی‌گیری در مورد قطعنامه بیت‌المقدس گفت که کشورش رأی‌‌های داده شده به قطعنامه پیشنهادی درباره بیت‌المقدس را فراموش نخواهد کرد.

وی با تکرار تهدیدهای خود در روزهای گذشته گفت: «ایالات متحده از یاد نخواهد برد که در این روز تنها به دلیل اعمال حق حاکمیت خود در مجمع عمومی سازمان ملل آماج محکومیت قرار گرفت. زمانی که کشورهای بسیاری نزد ما می‌آیند و طبق معمول از ما می‌خواهند که پول بیشتری به آنها بپردازیم یا از نفوذمان به نفع آنها استفاده بکنیم، آن وقت ما این روز را به یادشان خواهیم آورد.»

خانم هیلی در ادامه سخنان وقیحانه خود گفت: «این تصمیم (انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس) نافی طرح تشکیل دو کشور نیست به شرط آن که طرفین در این زمینه به توافق برسند. تصمیم رئیس جمهور آمریکا بیشتر بیانگر اراده مردم آمریکا و حق ما به عنوان یک ملت برای انتخاب محل سفارت خودمان است.»

در مقابل،«ریاض مالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود پیش از سخنرانی نماینده اسرائیل در سازمان ملل ضمن محکوم کردن تهدید سفیر آمریکا علیه کشورهای رأی دهنده گفت: «تاریخ نام کشورهایی را که از راستی یا از دروغ دفاع می‌کنند به یاد خواهد سپرد. امروز ما به دنبال صلح و حقوق خودمان هستیم.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز روز چهارشنبه تهدید کرده بود کشورش کمک‌های مالی خود را به کشورهایی که علیه تصمیم واشنگتن در مورد به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل رای دهند، قطع خواهد کرد.

خانم هیلی نیز روز چهارشنبه در نامه‌ای به نمایندگان کشورهای دیگر در این سازمان هشدار داده بود که رئیس جمهوری آمریکا رای آنها در مجمع عمومی را زیر نظر دارد. وی همچنین تاکید کرده بود که دونالد ترامپ مخالفت احتمالی آنها با تصمیمش در مورد بیت‌المقدس را «شخصی» تلقی خواهد کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.