معترضان جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» برای بیست و سومین هفته متوالی و برای اعتراض به سیاست‌های دولت به خیابان آمدند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، در حالی که آتش‌سوزی پنج روز پیش کلیسای «نوتردام» پاریس همچنان در صدر اخبار فرانسه است، معترضان جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» برای بیست و سومین هفته متوالی و برای اعتراض به سیاست‌های دولت به خیابان آمدند.

هزاران تن از جلیقه‌زردها امروز شنبه ۳۱ فروردین در پاریس به خیابان آمدند تا همچون معترضان در شهرهای دیگر با رئیس جمهوری، «امانوئل ماکرون» بر سر خواسته‌های خود «اتمام حجت» کنند. تظاهرکنندگان در حالی که همچون هفته‌های پیش از راهپیمایی در خیابان شانزه‌لیزه منع شده بودند، از اطراف کلیسای آسیب‌دیده نوتردام نیز دور نگه داشته شدند.

بخشی از اعتراض امروز جلیقه‌زردهای فرانسوی به استفاده میلیاردرها و شرکت‌های ثروتمند از موقعیت آتش‌سوزی در کلیسای جامع نوتردام بود. از فردای آتش‌سوزی نوتردام موجی از انتقادهای ضد دولتی به دلیل افزایش معافیت مالیاتی برای کمک‌کنندگان به بازسازی این کلیسا در سراسر فرانسه به وجود آمد. معترضان می‌گویند در حالی که خواسته اصلی آنها کاهش مالیات و افزایش قدرت خرید برای اقشار کم‌درآمد و متوسط است، دولت باز هم به فکر پولدارترین افراد جامعه است.

مجموع نیروهای پلیس ضد شورش که برای روز مقابله با تظاهرات روز شنبه جلیقه‌زردها گسیل شده‌اند به ۶۰ هزار نفر می‌رسد که عمده آنها در پاریس «تولوز، مونپلیه و بوردو» مستقر شده‌اند.

 

درگیری در پاریس

درگیری‌های معترضان با پلیس ضد شورش در شهرهای مختلف فرانسه مطابق معمول هر هفته از نخستین ساعات بعد ازظهر شدت گرفت. در پاریس که همواره کانون اصلی اعتراض جلیقه‌زردهاست، حدود ساعت دو بعد از ظهر تنش در خیابان‌های شهر شدیدتر شده و پلیس تلاش کرد تا با پرتاب گاز اشک‌آور معترضان خشمگین را متفرق سازد.

در این ساعت شمار معترضان در پاریس به ۶ هزار و ۷۰۰ نفر رسید. با آن که آمار راهپیمایان در پاریس اندکی بیشتر از هفته پیش بود، اما آمار کلی آنها در کل کشور با افتی بسیار شدید از ۳۱ هزار نفر در هفته گذشته به حدود ۱۰ هزار نفر در روز جاری رسید.

در میدان «رپوبلیک» (جمهوری) و بولوار «ژول فری» که بیشترین درگیری‌ها از آنجا گزارش شده، برخی از معترضان چند خودرو و موتورسیکلت را آتش زدند.

در میدان «باستی» نیز پلیس در پاسخ به پرتاب کوکتل مولوتوف از سوی برخی تظاهرکنندگان، گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی به طرف آنها شلیک کرد.

هنوز گزارشی از آسیب‌دیدگی در تظاهرات روز شنبه در دست نیست، اما شهروندان فرانسوی با همرسان کردن تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از خشونت پلیس و صدمه دیدن برخی افراد بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور خبر داده‌اند.

پلیس همچنین از بازداشت بیش از ۱۲۰ نفر در جریان این راهپیمایی در پاریس خبر داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.