یک استعفای جنجالی دیگر در کابینه ترامپ رقم خورد و این بار قرعه به نام وزیر امنیت داخلی آمریکا افتاد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، امروز دوشنبه، وزیر امنیت ملی آمریکا که مسئول اجرای بعضی از سیاست های جنجالی آمریکا در امور مرزی بود، از مقام خود استعفا کرد.

این اتفاق دو روز پس از آن رخ داد که «کِرستِن نیلسن» به همراه ترامپ از مرزهای جنوبی این کشور با مکزیک بازدید کرده بود. دو منبع خبری اعلام کردند که نیلسن در پی سفر اخیر همراه رئیس‌ جمهور، برای گفت‌ و گو با ترامپ به کاخ سفید رفته بود.

 

D3bfjPFXkAAPK-2

 

با کناره گیری وزیر امنیت داخلی آمریکا، ترامپ بار دیگر با توئیت از کناره گیری وی خبر داد و اعلام کرد فرد دیگری را در حال حاضر به عنوان سرپرست وزارتخانه انتخاب کرده است.

دونالد ترامپ در توئیتی اعلام کرد: «کرستن نیلسن، وزیر امنیت داخلی از مقام خود کناره گیری می کند و من از وی برای خدماتی که انجام داده است تشکر می کنم.»

این در حالی است که ترامپ بلافاصله در توئیت بعدی خود اعلام کرد: «خرسندم که اطلاع دهم کوین مک آلینان کمسیر گمرک و حفاظت مرزی به عنوان سرپرست وزارت امنیت داخلی انتخاب می شود و من اطمینان دارم که کوین کار خود را به خوبی انجام خواهد داد. »

وزارت امنیت داخلی یکی از ارگان های اصلی در اجرای برنامه ها و وعده های انتخاباتی ترامپ در تامین امنیت مرزی و جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا به شمار می رفت و اعلام کناره گیری وزیر چنین وزارتخانه مهمی در توئیت و اعلام انتصاب فردی دیگر به جای وی در شبکه های مجازی از سوی رئیس جمهور آمریکا هر چند در دولت وی رویه ای عادی شده است ولی همچنان در روند کارهای دولتی در آمریکا امری نامعمول به شمار می آید.

 

ACAF55EF-A66D-445D-A754-DBFC26D5B8D4_cx0_cy15_cw87_w1023_r1_s

 

در نامه کناره‌ گیری خانم نیلسن که وب‌ سایت «اکسیوس» آن را منتشر کرده، آمده است: «با وجود پیشرفت‌ ها در اصلاحات مربوط به امنیت داخلی کشورمان در عصری نو، تصمیم گرفتم که زمان آن فرا رسیده تا از مقام خود کناره‌ گیری کنم.»

یک ماه پیش خانم نیلسن و مک آلینان در جلسه کنگره به دلیل سیاست‌ های مرزی آمریکا مورد سوال قرار گرفته بودند.

زندگی نامه

«کرستن میشل نیلسن» متولد 14 مه سال 1972 در شهر «کلرادو اسپرینگز» در ایالت «کلرادو» متولد شد. مادر و پدرش هر دو پزشک ارتش بودند. پدرش تبار دانمارکی و مادرش تبار ایتالیایی داشتند. او یک خواهر و برادر کوچک تر از خودش دارد. 

مادر او در سال 2011 فوت کرد ولی پدرش هنوز زنده است و در مراسم تحلیف او به عنوان وزیر امنیت داخلی حضور داشت.

 

gettyimages-888435112

 

او پس از پایان دوره دبیرستان، وارد دانشگاه خدمات خارجی جورج تاون شد و مدرک کارشناسی علوم گرفت. او سپس وارد دانشکده حقوق دانشگاه ویرجینیا شد و در سال 1999 دکترای جی دی خود را در رشته حقوق گرفت. او همچنین در دانشگاه ناگویای ژاپن، رشته مطالعات ژاپنی خواند.

نیلسن مجرد است و در مورد زندگی شخصی اش بسیار خوددار است.

نخستین فعالیت های شغلی

نیلسن در دولت جورج دبلیو بوش به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور و به عنوان رئیس ارشد بخش «پیشگیری، آمادگی و واکنش» در شورای امنیت ملی کاخ سفید کار می کرد. او همچنین قائم مقام سازمان امنیت حمل و نقل در اداره سیاست های قانونگذاری و امور دولتی بود.

او پس از خروج از دولت بوش در سال 2008، بنیانگذار و رئیس دفتر مشاوره «سانسیس» شد. در پروفایل آنلاین این شرکت، نام او به عنوان تنها کارمند، یا شماره تماس شرکت و شماره تلفن همراه نیلسن ثبت شده است. در سپتامبر 2013 این شرکت یک قرارداد با دولت با جایزه حدود 450 هزار دلار برنده شد. بر اساس این توافق قرار شد این شرکت خدمات مربوط به «سیاست و قانونگذاری، نوشتار فنی، و توسعه سازمانی» را به اداره فدرال مدیریت بحران ارائه کند.

نیلسن همچنین مدت زمانی عضو ارشد گروه ضربت در مرکز کمیته امنیت داخلی و سایبری در دانشگاه جورج واشنگتن بود و به عنوان مشاور انجمن مشاورات گزارش خطرات جهانی در همایش اقتصاد جهانی خدمت می کرد.

 

DUjPaRZU0AERQls

 

انتصاب های اولیه در دولت ترامپ

نیلسن همچنین به عنوان رئیس دفتر  «جان اف کلی» در وزارت امنیت داخلی آمریکا کار می کرد. در اوایل سپتامبر 2017، حدود یک ماه پس از آنکه کلی رئیس کارکنان کاخ سفید شد، نیلسن وارد کاخ سفید شد و به عنوان قائم مقام او منصوب شد.

 

1011kirstjennielsennominee

 

وزیر امنیت داخلی آمریکا

دونالد ترامپ در 11 اکتبر 2017 نیلسن را به عنوان وزیر امنیت داخلی جدید آمریکا، و جایگزین «الاین دوک» معرفی کرد. در 5 دسامبر 2017، سنا با 62 رای در برابر 37 رای این انتصاب را تایید کرد. در 6 دسامبر، او در به عنوان ششمین وزیر امنیت داخلی آمریکا سوگند یاد کرد.

 

kirstjen-nielsen-father-2-e1529346436582

 

سیاست جدایی خانواده های مهاجران

وزارتخانه تحت نظر نیلسن مسئول اجرای پیشنهاد ساخت دیوار در مرز مکزیک و جدایی خانواده های مهاجران در مرز بود.

در یک جلسه استماع در کنگره در تاریخ 15 مه 2018، نیلسن شهادت داد که او سیاست های جدید دولت که اخیرا در مورد جدایی والدین و فرزندان در مرز ایالات متحده و مکزیک تصویب شده بود را اعمال می کند.

در ژوئن 2018، نیلسن اعلام کرد که دولت ترامپ سیاست جدایی خانواده های مهاجر در مرز جنوبی را حفظ نکرده است. واشنگتن پست، ادعای نیلسن را پوچ توصیف کرد. در آن زمان، دولت ترامپ در عرض شش هفته حدود 2،000 کودک مهاجر را از والدینشان جدا کرد. بر خلاف ادعاهای نیلسن، وب سایت وزارت امنیت داخلی نشان داد که سیاست جدایی خانواده ها در حال اجراست.

 

D3bfjP2WAAAqp9J

 

در 18 ژوئن سال 2018، نیلسن از این سیاست در کنفرانس کلانترها دفاع کرد اما گفت که دولت از کنگره خواسته است به عنوان جایگزین، «به ما اجازه دهد که در زمان بازداشت، اعضای خانواده ها کنار هم باشند.»

سه روز پیش از آن وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته بود که 995 کودک مهاجر را از 1940 بزرگسال جدا شده است. از آنجا که قانون از نگهداری کودکان در بازداشتگاه های کیفری جلوگیری می کند، آنها از والدین خود جدا می شوند. 

 

gettyimages-871720384

 

نیلسن در ماه ژوئن 2018 که اعتراضات عمومی به سیاست جدایی خانواده های مهاجران بالا گرفته بود، با «سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کرد. نیلسن رسانه ها و اعضای کنگره را متهم به بد توصیف کردن سیاست دولت کرد. او این اتهام را رد کرد که دولت از جدایی خانواده های مهاجران به عنوان اهرم سیاسی برای مجبور کردن کنگره به حمایت از دستور کار مهاجرت ترامپ یا جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا استفاده می کند. 

در 20 ژوئن سال 2018، پس از اینکه او بارها و بارهای استدلال کرد که دولت نمی تواند سیاست جدایی های خانواده ها را امضا کند، در مراسم امضای قرارداد اجرایی پایان دادن به سیاست «مدارای صفر» حضور داشت. منابعی به وب سایت پولتیکو گفتند که نیلسن سیاست دوگانه ای را در پیش گرفته بود؛ در پشت صحنه به طور پنهانی برای اجرای این دستورالعمل  ها فشار می آورد و در عین حال در جمع اعلام می کرد که فرمان اجرایی نمی تواند عملی شود. 

اختلاف با ترامپ

گفته می شود نیلسن بر سر قوانین پناهجویی و گمرک با رئیس جمهور آمریکا به اختلاف برخورده بود و ترامپ به شدت از نحوه اجرای این قوانین ناراضی بود به شکلی که ساعاتی قبل از شبکه های خبری، از جدایی نیلسن از دولت ترامپ خبر داد؛ هرچند در انظار عمومی این اختلاف پنهان می شد.

منابع خبری گفته‌ اند مشکلات ناشی از دریافت کمک از نهادهای دیگر برای مواجهه با شمار رو به افزایش خانواده‌ های آمریکای لاتین که از مرز گذشته و وارد آمریکا می‌ شوند، کرستن نیلسن را ناامید کرده‌ بود.

 

5b2bfd301ae6623a008b46ac-750-563

 

کناره گیری وزیر امنیت داخلی آمریکا نشان می دهد ترامپ در کابینه خود تحمل هیچ گونه مخالفتی را ندارد و جایگزینی وزیر امنیت داخلی با کمیسر امنیت مرزی و گمرک نشان می دهد رئیس جمهور آمریکا به دنبال فردی برای این وزارتخانه است که بتواند دستورات و خواست های رئیس جمهور را، خواه در کشیدن دیوار مرزی، خواه در مساله مهاجرت و خواه در بستن مرزها، بی چون و چرا به اجرا بگذارد و هر گونه مخالفت و حتی تعلل در اجرای خواست های ترامپ، به معنی پایان همکاری افراد با دولت ترامپ به شمار می آید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.