به گزارش ایرنا، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان بوشهر در این آئین گفت: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی نسل های دوم و سوم اتباع افغان با فرهنگ ملی افغانستان و فراهم کردن زمینه ای برای بازگشت آنها به کشورشان است.
عبدالرضا بشیری افزود: به گواه همه سازمان های بین المللی ایران از جمله کشورهایی است که تاکنون میزبان خوبی برای مهاجران و اتباع افغان در چهار دهه گذشته بوده است.
وی اضافه کرد: این میزبانی و میهمان نوازی در اجرای دستور قرآن کریم در باره تشکیل امت واحده است.
بشیری ادامه داد: انتظار می رود در جهان پر از چالش امروز با دست در دست هم دادن بتوانیم جامعه ای آزاد و مستقل بدون دخالت بیگانگان برای خود تشکیل دهیم.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان بوشهر گفت: جشنواره مسابقات افغانستان شناسی در بوشهر به مدت سه روز در رشته های مختلف قرآنی، فرهنگی، هنری و ورزشی برگزار می شود.
وی یادآورشد: در آیین اختتامیه جشنواره افغانستان شناسی در استان بوشهر با حضور مسئولان ملی و بین‌المللی از برگزیدگان تجلیل می‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بوشهر گفت: در زمان حاضر 36هزار تبعه افغانستان در این استان حضور دارند و 6 هزار و 300 دانش آموز افغان نیز در مدرسه های این استان در کنار دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل هستند.
سعید زرین فر افزود: بی هویتی از جمله چالش های پناهندگان جوامع مختلف است که تلاش می شود در قالب برگزاری جشنواره های مختلف از جمله افغانستان شناسی این مشکل برای نسل های دوم و سوم این کشور برطرف شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیش از چهار دهه است که مردم افغانستان به کشورهای مختلف از جمله ایران پناه آورده اند تلاش می شود نسل جوان این کشور با هویت دینی و ملی خود بیشتر آشنا شوند و روزی برای آباد کردن کشور شان به موطن خود بازگردند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان یزد و میزبان چهارمین جشنواره مسابقات افغانستان شناسی گفت: این استان به دلیل حضور اقوام مختلف براساس ارزیابی یونسکو به عنوان نخستین شهر جهانی ایران به ثبت رسیده است.
محمد حسین زارع زاده افزود: یکی از دلایل ثبت جهانی شهر یزد در سازمان یونسکو زنده بودن بافت تاریخی این شهر به دلیل حضور مهاجران افغان در این بافت است.
وی با اشاره به وجود 700هکتار بافت تاریخی شهر یزد گفت: براساس سرشماری سال 1395، 5درصد جمعیت استان یزد را اتباع افغان تشکیل می دهند.
زارع زاده با بیان اینکه استان یزد پس از استان های قم و سمنان بیشترین جمعیت اتباع افغان را میزبان است اضافه کرد: این استان دارای سه میهمان شهر اتباع افغان است که 70 درصد جمعت آنها را اهل تسنن تشکیل می دهند.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.