وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد: با حفظ منابع درآمدی ایران، شما جایگاه تهران را به عنوان کشوری پیشرو در حمایت از تروریسم تقویت خواهید کرد.

به گزارش جماران؛ «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در نشستی به میزبانی یک گروه ضدایرانی، با انتقاد از سیاست‌های اروپا گفت: عمیقاً مایه تاسف است که طرف‌های حاضر در توافق هسته‌ای با ایران در حال برپایی یک نظام پرداختی ویژه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا هستند.

به نقل از تارنمای اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا، وی که در نشستی به میزبانی نهاد ضدایرانی «اتحاد علیه ایران هسته ای» سخن می گفت، ادامه داد: این یکی از غیرسازنده‌ترین اقدامات قابل تصور برای صلح و امنیت منطقه و جهان است.

وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد: با حفظ منابع درآمدی ایران، شما جایگاه تهران را به عنوان کشوری پیشرو در حمایت از تروریسم تقویت خواهید کرد.

پمپئو در ادامه ادعاهای خود گفت: کارنامه حکومت ایران در 40 سال گذشته نشان داده است که این کشور یکی از بدترین ناقضان منشور ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت است. شاید حتی بدترین آن‌ها. این حکومت واقعا متمرد از قانون است.

وی افزود: آیا ایران با دیگر کشورها در صلح بوده است؟ آیا همسایه خوبی بوده است؟ آیا با پیروی کامل از تصمیم‌های شورای امنیت، در ایجاد صلح و امنیت جهانی مشارکت داشته است؟ جواب به طور قاطع «نه» است.

این فرار رو به جلو در شرایطی است که دولت ترامپ خود در جهان به زیر پا گذاشتن قوانین و توافق‌های بین‌المللی و تمرد از ساز و کارهای مورد حمایت سازمان ملل متحد شهرت دارد.

پمپئو در بخش دیگری از صحبت‌های امروز خود، ایران را متهم به ترویج تروریسم و تلاش برای بمب‌گذاری در اروپا کرد و خواستار همراهی کشورهای این منطقه با سیاست های آمریکا شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه با ادعایی عجیب گفت: این حکومت که روحانی و ظریف در صدر امورش هستند، سالیانه 100 میلیون دلار به گروه‌های تروریستی همچون حماس و جهاد اسلامی فلسطین می‌دهد.

وی ادعا کرد: آمریکا از 2008 تا 2017 بالغ بر 150 هزار برابر ایران به آژانس آنروا (آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی) کمک کرده است.

این اظهارات پمپئو، تکرار سخنان چند هفته گذشته وی است که با واکنش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان مواجه شده بود.

ظریف در رد این ادعاها گفته بود: تغییر ناگهانی مواضع رژیم ترامپ واقعا خنده دار است. یک هفته بحث آن این است که ما منابع خود را در خارج از کشور «هدر می دهیم» و هفته بعد صحبت از این است که از فلسطینی ها حمایت مالی کافی به عمل نمی آوریم.

اظهارات پمپئو در شرایطی است که آمریکا هرگونه کمک مالی به مردم فلسطین را قطع و آن را صرف پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی در منطقه کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنان خود، از دیگر کشورها خواست که در همراهی با واشنگتن، در تلاش برای «تغییر رفتار» دولت تهران باشند. 

وی با آمار مخدوش از اقتصاد ایران و انتقاد از تجهیز تاسیسات مهم هسته‌ای ادعا کرد: حکومت ایران به جای آب شرب، بیشتر در اندیشه آب سنگین است.

این ادعاهای مضحک پمپئو در شرایطی است که او به خوبی می‌داند انرژی هسته‌ای، کاربردی وسیع در صنایع بهداشتی، کشاورزی، برق، دارویی و غذایی دارد و تاثیری عمده بر اقتصاد ایران می گذارد.

وزیر خارجه آمریکا که درخواست دولت متبوعش برای مذاکره با ایران بارها به در بسته خورده، اکنون بار دیگر به سیاست ارعاب و تهدید روی آورده است.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری با عهدشکنی و نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، از توافق هسته‌ای خارج شده بود.

اتحادیه اروپا طی ماه های گذشته بارها آمریکا را برای خروج از برجام سرزنش و با وضع مجدد تحریم ها علیه ایران مخالفت کرده است.

این اتحادیه علاوه بر تبیین ساز و کاری برای حفظ کانال های مالی با ایران، قانونی را هم به تصویب رسانده است که به موجب آن، این اتحادیه احکام جریمه احتمالی برای کسب و کارهای اروپایی که با ایران همکاری می‌کنند را به رسمیت نخواهد شناخت.

گروه ضدایرانی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که پمپئو در آن سخنرانی کرد، در سال 2008 با هدایت دولت آمریکا و لابی صهیونیسم بنیان گذاشته شد تا با مبالغه و دامن زدن به سیاست ایران هراسی، ابزاری برای پیشبرد اهداف کاخ سفید باشد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.