به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی عصر دوشنبه در نشست ستاد بحران استان ایلام اظهار داشت: مسئولان باید از وزراتخانه های متبوع خود به طور جدی مطالبه گر خسارات سیل متناسب با آسیب های وارده باشند.
وی ضمن تقدیر از وزارت کشور افزود: وزیر کشور برای خسارت های سیل استان ایلام رقم خوب و قابل ملاحظه ای را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرد و این مبلغ برای تصویب نهایی در جلسه هیات دولت مطرح می شود.
سلیمانی دشتکی از بنیاد مستضعفان کشور در خصوص کمک های اهدایی این بنیاد و بنیاد علوی به استان ایلام تشکر کرد و یادآور شد: این بنیاد در زمینه ارسال پتو، بادگیر، مواد غذایی و نوشیدنی، البسه، تامین سیمان رایگان و ... در مناطق سیل زده استان خدمات رسانی کرد.
وی اظهار داشت: در جریان زلزله بنیاد مستضعفان 15 هزار تن سیمان رایگان به مناطق آسیب دیده استان ایلام کمک کرد و برای سیلاب نیز هفت هزار تن سیمان تامین شده و بنا به قول مساعد بنیاد ابن تعداد افزایش خواهد یافت.
استاندار ایلام گفت: عملیات امداد و نجات و نیز ایجاد راه دسترسی و اسکان موقت هشت روستای بخش کولانی شهرستان کوهدشت لرستان به ایلام واگذار شده است و استان ایلام در کنار خدمات رسانی به مناطق سیلزده خود به وضعیت مردم این منطقه نیز در حال خدمات رسانی و امداد است.
سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه حجم عمده ای از راه های دستررسی استان ایلام آسیب دیده، تاکید کرد: به سازی و مرمت یا احداث راه های مواصلاتی نیازمند ماشین آلات نو است در حالی که ماشین آلات راهسازی استان ایلام مستعمل و فرسوده است و ناوگان راه سازی استان نیازمند نوسازی تجهیزات است.

** مطالبات مردم پایین دست سد سیمره باید علی الحساب و آنی پرداخت شود
استاندار ایلام در نشست تعیین تکلیف وضعیت سد سیمره نیز گفت: با توجه به میزان ورودی و خروجی سد سیمره و رهاسازی تدریجی سریز سد به اراضی پایین دست، باید 12 روستای مجاور سد در استان های ایلام و لرستان در مدت امروز و فردا به مناطق مرتفع جابجا شوند.
سلیمانی دشتکی افزود: با توجه به رهاسازی آب سد سیمره اراضی پایین دست سد اعم از ساختمان ها، ابنیه، راه های دسترسی، اراضی کشاورزی به زیر آب می روند و قابل سکونت برای کشاروزان نیستند.
وی یادآور شد: مردم این روستاها باید با همکاری دستگاه های ذی صلاح چون سپاه، فرمانداری سیروان، هلال احمر به نقاط امن به صورت موقت جابجا شوند تا بعد از آرامش نسبی در یک مکان دائمی استقرار داده شوند.
سلیمانی دشتکی اظهار داشت: سه روستای چم شیر، چم روطه و داربلوط از استان ایلام و 9 روستای بخش کولانی شهرستان کوهدشت باید جابجا شوند تا از آسیب جانی و مالی رهاسازی آب سد سیمره در امان باشند.
وی گفت: خدمات رسانی، جابجایی و اسکان ساکنان روستاهای بخش کولانی لرستان با توجه به شرایط نامساعد این استان به علت سیلاب به استان ایلام محوله شده ولی باید این اقدامات با نظارت فرماندار یا بخشدار کوهدشت صورت بگیرد و تامین امینت ساکنان این روستاها نیز با مسئولان استان لرستان و شهرستان کوهدشت خواهد بود.
وی در مورد مطالبات مردم روستای چم شیر از وزارت نیرو هم افزود: این مطالبات متعلق به 10 سال گذشته است و وزارت نیرو باید به صورت علی الحصاب مبلغی از مطالبات را به حساب طلبکاران واریز کند و سپس خسارت های گذشته و خسارت های جدید ناشی از رهاسازی آب در اراضی پایین درست را به نرخ روز کارشناسی و محاسبه و به حساب کشاروزان واریز کند.
استاندار ایلام ضمن تشکر از خدمات رسانی سپاه در رده های مختلف تاکید کرد: با توجه به توان این نهاد انقلابی انتظار می رود که سپاه و قرارگاه خاتم در تامین پک های ماشین آلات راهسازی، ژنراتور تامین برق، کانکس، ایجاد جایگاه احشام، علوفه و محصولات برداشت شده کشاورزان، سرویس های بهداشتی و ... به استان ایلام کمک کند.
وی از مسئولان وزارت نیرو و کارشناسان سد سیمره نیز خواست برای افزایش تراز و ارتفاع سد و نیز توان خروجی و ورودی سد سیمره مطالعات دقیق علمی و کارشناسی شده انجام دهند تا در صورت بارش های تند سیلابی در سال های آتی مردم پایین دست دوباره مجبور به ترک منازل خود نشوند و همچنین در اسکان موقت انها در تامین کانکس برای روستاییان با ستاد بحران استان ایلام مشارکت کند.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.