دکتر مهرداد بابایی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به آمار استخراج شده از بین ماموریت های اورژانس 115 البرز، شاهد افزایش تعداد مسمومین و متأسفانه فوتی ها در اثر مسمومیت با این گاز خطرناک و کشنده بودیم.
وی ادامه داد: از 31 نفر فرد مسموم شده براثر گاز مونواکسید کربن در هفته گذشته ، 16 نفر از خدمات درمان سرپایی توسط تکنسین های اورژانس برخوردار شده، 12 نفر توسط آمبولانس های اعزامی از سوی اورژانس 115 به مراکز درمانی منتقل شده و یک خانواده سه نفره نیز در اثر استنشاق طولانی مدت گاز مونو اکسید کربن فوت شدند.
وی جان باختگان گاز مونو اکسید کربن را یک مرد 40 ساله، زن 35 ساله و دختر 11 ساله ذکر کرد که به
علت عدم توجه به نکات ایمنی و استفاده از لوله و اتصالات ناایمن و غیراستاندارد در وسایل گرمایشی منزل، جان خود را از دست دادند.
بابایی تاکید کرد:برای جلوگیری از این صدمات جبران ناپذیر از مردم درخواست می کنیم که نکات بسیار ساده، آسان و کم هزینه را رعایت نموده و به علائم گمراه کننده گاز گرفتگی توجه داشته باشند.
این مسئول علائم مسمومیت با مونوکسید کربن طیف وسیعی از علائم دانست که در بیماری های مختلف دیده می شود.
وی افزود: متأسفانه بسیاری از این علائم شبیه به سرما خوردگی بوده و اکثر افراد فکر می کنند به دلیل سردی هوا دچار سرما خوردگی شده اند و تمایل به استراحت و خوابیدن پیدا می کنند وطولانی شدن زمان استنشاق هوای مسموم و عدم ترک محیط آلوده، آنان را به سمت تشدید علائم مسمومیت و گاه مرگ پیش می برد.
وی خاطر نشان کرد: ابتلای تمام افراد خانواده به علائم شبیه آنفلوانزا، بروز مسمومیت در افراد را نشان می دهد که عبارتند از،سردرد گاهی بدن درد و گلو درد،ضعف جسمانی،سرگیجه و بیقراری،تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، خواب آلودگی و کسالت، خستگی و کاهش قدرت عضلانی،کاهش هوشیاری است .
گاز مونوکسیدکربن که در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود، به خصوص در فصل‌های سرد سال به علت استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گازهای غیر استاندارد یا به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش)، استفاده از زغال برای گرمایش و همچنین عدم نصب صحیح آنها و سهل انگاری مصرف کننده، جان بسیاری از انسان‌ها را می گیرد.
استفاده از اجاق گاز یا پلوپز یا تجهیزات کمکی مانند پیک‌نیک برای گرمایش، نصب آبگرمکن در حمام و استفاده از بخاری بدون دودکش در اتاق خواب، حمام و فضاهای کوچک و فاقد تهویه مناسب از جمله مواردی است که سبب مسمومیت با CO می شود.
استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، پرهیز از استفاده وسایل گاز سوز و گرمایشی بدون دودکش مثل چراغ‌های خوراک پزی، پیک نیک، اجاق گاز، کنترل دودکش وسایل گرمایشی قبل از استفاده و اطمینان از باز بودن مسیر آن و مسدود کردن روزنه‌های آن با فویل‌های آلومینیومی یا روش‌های مناسب دیگر، کنترل دودکش ها و وسایل گرمایشی یا پخت و پز توسط افراد مجرب و آگاه در فواصل زمانی مناسب از جمله راهکارهای پیشگیری از بروز چنین حوادث تاسف‌بار است.
7410/ 6155خبرنگار:مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.