به گزارش ایرنا، آیت ‌الله ' سید یوسف طباطبایی نژاد ' در خطبه‌ های نماز جمعه اصفهان با اشاره به اینکه کشاورزان اصفهان بویژه کشاورزان شرق دارای حقابه از زاینده رود هستند، افزود:، اکنون آب زاینده رود در بخش های مختلفی مصرف شده و دیگر قابل برگشت نیست لذا باید پول این حقابه به کشاورزان پرداخت شود و اقدام حمایتی و جبرانی در این خصوص انجام گیرد.
،وی اضافه کرد: صنایعی مانند فولاد، ذوب آهن یا دیگران که از آب زاینده رود استفاده می کنند باید هزینه آن را به کشاوران پرداخت کنند و این صدقه یا هدیه نیست بلکه پول آنان است .
آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به پیگیری ها و اقدام هایی که برای حل مساله آب کشاورزان صورت گرفته است، افزود: می شد با بهره برداری به موقع از طرح هایی مانند تونل و سد سوم کوهرنگ آب مورد نیاز کشاورزان حاشیه زاینده رود تامین کرد اما در این کار به تاخیر افتاده است.
وی با بیان اینکه از حدود هشت سال پیش برای ساختن سد تونل سوم کوهرنگ تاکید داشتم، خاطرنشان کرد: تاکید برای این بود که کار سد همزمان با تونل به اتمام برسد تا بتوان از آنها سریعتر بهره برداری شود اما در این کار سستی شد.
اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ از سال 73 آغاز شده و فقط پنج درصد کار آن باقی مانده است. کار ساختن سد این تونل نیز از سال 89 آغاز شده اما تا کنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه کشاورزی از افتخارات استان اصفهان است، اظهار کرد: کشاورزان اصفهان بویژه در شرق از جمله ورزنه مردم بسیار متدین و زحمتکشی هستند و بدون شک باید از آنها حمایت شود.
وی همچنین از کشاورزان شرق اصفهان خواست تا اجازه ندهند که دشمنان از این وضعیت سوء استفاده کنند.
آیت الله طباطبایی نژاد در بخشی دیگر از سخنان خود با تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و امام خمینی (ره) گفت: حضرت زهرا(س) در اطاعت از پیامبر اسلام، امیرالمومنین(ع)، تربیت فرزند و ساده زیستی بی نظیر است.
وی با اشاره به اهمیت ساده زیستی افزود: ما حق نداریم با مال حرام برای خود وسیله فراهم کنیم و همچنین نباید وسایل زندگی ما مانند خودرو و مسکن بیش از حد متوسط مردم باشد و اجازه ندهیم که فاصله بین مردم ایجاد شود.
وی همچنین با گرامیداشت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، اظهار کرد: این کار در 25 سال گذشته در کشور آغاز شد و اکنون حدود یکهزار و 900 کانون فرهنگی هنری مساجد در استان اصفهان فعال است.
وی از مردم خواست تا مسجدها را فعال نگه دارند و همه نمازهای خود را در مسجد بخوانند.
آیت الله طباطبایی نژاد همچنین با تاکید بر اینکه خوشی و خوشحالی در دین اسلام حرام نیست، گفت: مسلمانان باید خوشحال باشند اما خوشحالی به این نیست که خدا را ناراحت کنیم یا با اجرای مفاسد، همراه باشد.
به گزارش ایرنا، گروه هایی از کشاورزان استان اصفهان از جمله مناطق شرق اصفهان در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته اصفهان حضور داشتند و خواهان رسیدگی مسئولان به مطالبات خود و حل مشکل کم آبی شدند.
حمعی از این کشاورزان طی هفته گذشته با حضور در مقابل ساختماب آب منطقه ای اصفهان خواستار تامین آب مورد نیاز کشاورزی و تخصیص حقابه خود از زاینده رود شدند. زاینده رودی که هم اکنون به دلیل کم آبی و افزایش بار مصرف، خشک شده است.
*در اخرین اقدام انجام شده برای حل مشکل کشاروزان شرق اصفهان،چهارشنبه گذشته، در نشست کارگروه ملی سازگاری با کم آبی که با حضور وزیر نیرو در تهران برگزار شد به استاندار اصفهان،این اجازه داده شد که بر هزینه کرد مبالغی که صنایع پرآب استان(صنایع با مصرف بیش از 100 هزار مترمکعب در سال) تحت عنوان 'ما به ازای تأمین پایدار آب برای صنعت' می پردازند نظارت کند.
کمک های صنایع استان اصفهان در قالب تامین پایدار آب برای صنعت، سالانه به میزان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شده که در این راستا سهم هریک از صنایع مشمول به تناسب آب مصرفی در کارگروه استانی سازگاری با کم آبی مشخص می شود.
ت/3011 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.