به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا روز شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: از 33 هزار تن بی سواد، 21 هزار تن ایرانی و 12 هزار تن از اتباع خارجی می باشند.
وی اضافه کرد: در پنج سال گذشته تعداد باسوادان گروه سنی 10 تا 49 سال استان با رشد 2 درصدی از 93.5 به 95.5 درصد رسیده که یک درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده است.
وی گفت: استان قم به دلیل مهاجرپذیر بودن در میزان باسوادی گروه سنی 10 تا 49 سال رتبه 11 در بین استان های کشور را دارا است.
قاسمی نیا گفت: در استان قم 120 هزار تن از افراد گروه سنی 6 سال و بالاتر بی سواد هستند که از این تعداد 22 هزار تن اتباع خارجی و 98 هزار تن ایرانی می باشند.
وی با بیان این که در گروه سنی 6 تا 9 سال، چهار هزار و 72 تن از تحصیل باز مانده اند، ادامه داد: 299 هزار تن از مردم قم معادل 25 درصد، بی سواد و کم سواد هستند.
وی بیان کرد: در سال 1357، 50 درصد گروه سنی 6 سال و بالاتر در قم باسواد بودند که امروز 90 درصد جمعیت این شهر باسواد هستند.
معاون نهضت سوادآموزی قم گفت: در سال 1358، 34 درصد زنان و 64 درصد مردان قم باسواد بودند که این آمار امروز به ترتیب به 87 و 93 درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: جمعیت باسواد شهری و روستایی در سال 58 نیز به ترتیب 53 و 30 درصد بوده که امروز به 90 و 80 درصد افزایش یافته است.
وی، میانگین سنی سوادآموزانی که در کلاس های نهضت سوادآموزی قم شرکت می کنند را 35 سال عنوان کرد و گفت: از ابتدای تشکیل نهضت سوادآموزی تاکنون 385 هزار تن از مردم قم تحت پوشش برنامه های آموزشی این نهاد قرار گرفته اند.
به گفته قاسمی نیا، 120 تن از افرادی که تحصیلات خود را از نهضت سوادآموزی شروع کرده اند، توانسته اند مدارج بالای علمی را طی کنند.
وی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار دوره های عملی اقامه نماز و آموزشی تدریس به ترتیب برای 120 و 300 تن از آموزش دهندگان به صورت مجازی برگزار شد.
وی افزود: اجرای طرح حلقه های کتاب و کتابخوانی برای یک هزار و 200 تن از سوادآموزان و شرکت 400 اولیاء بی سواد دانش آموزان در دوره های سوادآموزی از فعالیت های امسال نهضت سوادآموزی قم بوده است.
سه دوره آموزشی در نهضت سوادآموزی در حال اجراست که نخستین دوره، سوادآموزی نام دارد که در این دوره فرد بی سواد 400 ساعت آموزشی را با هدف کسب مهارت های اولیه خواندن، نوشتن و درک مطلب و همچنین روخوانی قرآن کریم می گذراند.
دومین دوره آموزشی، دوره تحکیم سواد است که شامل 200 ساعت آموزش با اهدافی از جمله پیشگیری از بازگشت بی سوادی، یادگیری مهارت های اصلی زندگی و زمینه سازی برای ثبیت، تحکیم و تعمیق آموخته ها برگزار می شود.
دوره انتقال، سومین دوره آموزشی نهضت سوادآموزی است که در این دوره سوادآموزان با گذراندن 800 ساعت آموزش طی 9 ماه، با درس هایی از جمله ریاضی، علوم، فرهنگ و معارف دینی و کاربرد آن ها در زندگی بیشتر آشنا می شوند.
سازمان نهضت سوادآموزی، هفتم دی ماه 58 با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد؛ دوم تا هشتم دی ماه هفته نهضت سوادآموزی نامگذاری شده است.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.