استاندار تهران تعداد گورخوابان را بین چهار تا پنج نفر اعلام کرد و خبر از ساماندهی و هدایت همگی آنها به مراکز نگهداری و درمان داد.

حسین هاشمی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در مورد اقدامات استانداری برای ساماندهی معتادان و کارتن خواب ها و جمع آوری آنها از سطح شهر اظهار کرد: وظیفه استانداری هماهنگی بین دستگاه های مختلف اعم از شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های مرتبط است.

استاندار تهران گفت: در ابتدای دولت یازدهم فقط امکان نگهداری چهارصد نفر معتاد متجاهر وجود داشت که با توجه به وضعیت غیر بهداشتی مرکز شفق آنجاتعطیل شد. این در حالی است که امروز برای دوره سم زدایی، درمان و نگهداری هشت هزار و ششصد نفر ایجاد فضا شده که تقریبا بیست برابر اول دولت یازدهم است.

وی تصریح کرد: این مراکز در جاهای مختلف اطراف تهران پراکنده است و در طول سال 95 یازده هزار نفر جمع آوری و نگهداری شدند که دوره نگهداری آنها چهار ماهه است و بعد از آن هم بر اساس هماهنگی که با شهرداری شده بود مرکز بهاران را با ظرفیت دو هزار و پانصد نفر ایجاد کردند تا بعد از اینکه این افراد سم زدایی و پاک شدند برای یک دوره شش ماهه آنجا بروند که آموزش های لازم را ببینند و با کاری آشنا شوند که بعد از خارج شدن بتوانند جایی کار کنند.

هاشمی ادامه داد: برای اشتغال آنها هم با سازمان فنی و حرفه ای هماهنگ شده که دوره هایی برای این افراد بگذارند و به آنها آموزش دهند که در سطح تهران از این طریق برای 392 نفر ایجاد اشتغال شده است.

وی افزود: در رابطه با متکدیان نیز در طول این دوره در مجموع بیش از پنج هزار متکی جمع آوری شده است. در تمام شهرها این امر بر عهده شهرداری است و در تهران نیز بر عهده شهرداری است. آنچه که مشکل ساز است اینکه پنجاه درصد معتادان متجاهر از تهران نیستند و از استان های دیگر هستند و این موضوع کار را سخت می کند. اگر ساکن تهران یا اطراف تهران بودند این فضا صد در صد برای آنها کافی بود و مشکل نداشت.

استاندار تهران با اشاره به ضرورت تلاش برای ساماندهی افرادی که در سطح خیابات هستند، گفت: در مدتی که سرما بود در شهر تهران به فضاهایی که برای آنها پیش بینی شده بود جمع آوری و هدایت می شدند. حتی برای همراهان بیمارانی که از شهرستان در تهران بستری می شوند جانمایی شد که در سرما در شب داخل خیابان نمانند.

وی در مورد گورخوابان نیز گفت: من وقتی شنیدم بلافاصله دستور دادم رسیدگی کردند و روز بعد هم که آقایان نهاوندیان، ربیعی و من به اتفاق هم مرکز اخوان و هم آنجا را بازدید کردیم دیدیم که آنجا به لحاظ توزیع مواد مخدر یک منطقه آلوده است و قرار شد خرده فروش هایی که در آن منطقه هستند که تقریبا یک مسیر قاچاق هم تلقی می شود را یک پاک سازی جدی انجام دهند.

هاشمی تأکید کرد: افرادی که به عنوان قبرخواب مطرح شدند همگی معتاد بودند. آدم عادی وقتی شب به قبرستان برود می ترسد؛ چه برسد به اینکه در داخل قبر برود و بخواهد آنجا بماند اما وقتی که مواد مصرف می کنند دیگر حالت عادی ندارند.

وی از ساماندهی و هدایت همه قبر خوابان به مراکز نگهداری خبر داد و تصریح کرد: داخل قبر یک زن و شوهر و دو نفر دیگر بودند و مجموعا وقتی که ما رفتیم گزارش کردم بین چهار تا پنج نفر آنجا بودند که به مرکز اخوان و جاهای دیگر هدایت شدند و الآن تحت درمان هستند.

استاندار تهران: معتاد متجاهر بحثی است که بوده و هست و چیزی نیست که آن را انکار کنیم. افراد بی خانمان در تمام دنیا هم هست و برای هر کشور و نظام مخصوصا نظامی که اسلامی باشد سخت و تلخ است که افرادی حتی معتاد هم باشند به چنین وضعی گرفتار باشند. آنچه که در توان ما بود برای ساماندهی و نگهداری آنها انجام دادیم و ظرفیت مراکز تهران را بیست برابر کردیم؛ این حرکت بزرگی است و امیدواریم با هماهنگی هایی که دارد انجام می شود بتوانیم با هماهنگی دستگاه های ذیربط چهره تهران را به طرف بهتر شدن هدایت کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.