مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: غذاهای پر حجم برای سحری استفاده نشود.

سعید مینایی مهر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی ضمن توصیه به روزه داران افزود: یکی از موضوعات مهم و مورد بحث در ماه مبارک رمضان، داشتن تغذیه‌ای سالم است که تامین کننده نیازهای اساسی بدن روزه‌داران در این ایام، باشد بنابراین از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان، برنج، سیب زمینی در وعده سحر استفاده شود چرا که مصرف این مواد باعث کاهش حس گرسنگی در طول روز می شود.

وی با بیان اینکه روزه داران از مصرف غذاهای چرب برای سحری پرهیز کنند اظهار کرد: بهتر است از نوشیدن چای زیاد نیز در سحری خودداری شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه با منابع قندی و انرژی دار مانند خرما، آب میوه، انواع شربت و شله زرد افطار شود گفت: اگر وعده افطار و شام جدا بودند، شام سبک و کم حجم میل شود. هیچ گاه چند نوع غذا با هم مصرف نگردد و بهتر است صرف شام با استفاده از میوه در حجم کم خاتمه داده شود.

وی با تاکید براینکه از زمان صرف افطار تا قبل ازخواب مایعات زیاد نوشیده شود ادامه داد: پس از صرف شام، حتما وعده مختصری شامل میوه، شیر یا انواع مغزهای گیاهی مانند پسته و بادام استفاده شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه از مصرف انواع دسرها و شیرینی هایی با شکر زیاد(زولبیا و بامیه) در برنامه افطار و سحر خودداری شود تصریح کرد: مصرف قندها و شیرینی های طبیعی مانند خرما و توت که منابع خوبی از املاح، ویتامین ها و انرژی هستند، بعنوان جایگزین انواع شیرینی تهیه شده با شکر توصیه می شود.

وی افزود: با وجود این که روزه داری می تواند، مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، چربی خون بالا، چاقی و اختلالات گوارشی را بهبود بخشد، اما افرادی که بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی وعروقی، نارسایی های کلیه و نوسانات فشار خون دارند، حتماً با پزشک معالج خود مشورت کرده و در صورت صلاحدید پزشک می توانند روزه بگیرند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.