به گزارش ایرنا، احمد مجتهدی روز سه شنبه در نشست کمیته سلامت جوانان مراغه افزود: طرح غربالگری به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات حوزه بهداشتی این شهرستان از سال 95 در مراکز جامع سلامت و خانه های بهداشت شهری و روستایی در حال اجرا است.
وی ادامه داد: بر اساس نتایج این غربالگری، متاسفانه آمار بروز فشار خون و دیابت و اختلال چربی خون در این شهرستان بالا و شایع بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.
مجتهدی با اشاره به وجود مشکل چاقی در بین جوانان اضافه کرد: این معضل به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز بروز بیماری های غیرواگیر بوده و نتیجه تغییر در سبک زندگی است.
وی گفت: پیشگیری از بیماری ها در کاهش بار بستری در بیمارستان ها و هزینه های ناشی از درمان بیماران، حائز اهمیت و حیاتی است.
وی افزود: چهار بیماری فشار خون، دیابت، بیماری های تنفسی و همچنین سرطان ها عامل 80 درصد مرگ و میر در بین جوانان بوده و چاقی به عنوان یکی از عوامل مهم در بروز این بیماری هاست.
وی ادامه داد: تغذیه نامناسب، سیگار و کم تحرکی عامل بروز چاقی در افراد به ویژه جوانان بوده و کنترل وزن در افراد را به عنوان یکی از راه های موثر کاهش بروز بیماریهای غیر واگیر است.
وی اضافه کرد: خودمراقبتی افراد به عنوان یکی از مهم ترین راهبردهای سلامتی در پیشگیری از بیماری ها بوده و آموزش به مردم به ویژه جوانان وظیفه ای همگانی است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 14 مرکز بهداشت شهری در قالب مراکز جامع سلامت و 71 خانه بهداشت روستایی در شهرستان مراغه خدمات بهداشتی ارائه می دهند.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.