دکتر محمد رضا صائینی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس 53 درصد از آقایان و 63 درصد خانم ها در استان دچار اضافه و وزن و چاقی هستند که این میزان در کشور به ترتیب در آقایان 57 درصد و خانم ها 63 درصد است.
وی اظهار کرد: این موضوع بیانگر آن است که میزان اضافه وزن و چاقی در جمعیت بالای 18 سال استان نسبت به کشور پایین تر است.
صائینی خاطرنشان کرد: طبق این مطالعه درصد چاقی افراد بالای 18 سال در استان 20 درصد شامل 10 درصد آقایان و 30 درصد خانم ها بوده که این میزان در سطح کشور 23 درصد شامل 15 درصد آن در آقایان و 30 درصد در خانم ها اعلام شده است.
وی بیان کرد: توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای فعالیت بدنی روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ( افزایش حدود 20 درصدی تعداد ضربان قلب) اعلام شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، ارزیابی میزان فعالیت بدنی افراد بالای 30 سال جز برنامه های اصلی حوزه سلامت قرار گرفت و برنامه هایی در این راستا انجام شده است.
به گفته این مسئول و بر اساس آخرین آمار از سامانه سیب، تا پایان سال گذشته حدود 274 هزار و 523 نفر ( 50 درصد ) از افراد بالای 30 سال از نظر فعالیت بدنی ارزیابی شده و آموزش های لازم در زمینه افزایش فعالیت بدنی به آنها ارائه شده است.
صائینی افزود: عموم مردم به رعایت سبک زندگی خود باید توجه بیشتری داشته بانشد و این مهم بدین معنی است که هر فردی در زندگی روزمره خود از الگو یا طرح رفتاری مشخص پیروی می کند.
وی یادآوری کرد: در واقع سبک زندگی سالم یعنی تمرین عادت های خوب و سالم و بکار بستن آنها در تمام مراحل زندگی و همچنین دوری کردن از عادت های زیان بار و غیر سالم دلالت دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: امروزه با کنترل بیمارهای واگیر و از طرف دیگر سبک زندگی ناسالم شامل کم تحرکی، تغذیه نامناسب، استعمال دخانیات، مصرف الکل و همچنین افزایش استرس و اضطراب های ناشی از زندگی ماشینی موجب بروز و افزایش بیماریهای غیرواگیر شده است.
به گفته این مسئول، بیماریهای غیرواگیر مسئول بیش از 53 درصد بار بیماری ها در سراسر جهان است که بیش از 76 درصد کل بار بیماریها در ایران نیز به بیماریهای غیرواگیر اختصاص دارد.
به گزارش ایرنا، پیش از این نیز دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه شیوع 2 برابری اضافه وزن و چاقی در 73 کشور جهان از سال 1980 تا 2015 گفته بود که در ایران نیز 29 میلیون نفر دچار اضافه وزن و چاقی هستند که مرگ های ناشی از چاقی در کشور هم 2 برابر گزارش شده است.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.