جشن های سی و ششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در بسیاری از کشورها از جمله لبنان، ترکیه و صربستان برگزار شد.

به گزارش جماران، در مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در سالن « قصر الملکی» منطقه البیال بیروت پایتخت لبنان برگزار شد، شیخ « نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در راس هیاتی از این حزب و به نمایندگی از« سیدحسن نصرالله » حضور یافت.

« علی بزی» نماینده مجلس، « غازی زعیتر» وزیر حمل و نقل، « عبدالمطلب حناوی» وزیر ورزش و جوانان، « سجعان قزی» وزیر کار ، «امیل امیل لحود»، « خلدون الشریف» و « میشل دوشدرافیان» به ترتیب به نمایندگی از « نبیه بری» رییس مجلس، « تمام سلام» نخست وزیر، « میشل سلیمان» رییس جمهوری سابق، « امین الجمیل» رییس جمهور اسبق و رییس حزب الکتائب ، « امیل لحود» رییس جمهور اسبق ،« نجیب میقاتی» نخست وزیر سابق و ژنرال « میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان در این مراسم شرکت کردند.
هیاتی از تجمع علمای مسلمان ، شیخ « هشام خلیفه» ، شیخ « غسان الحلبی»، « جلال اسعد»و « شاهی براسیان» به ترتیب نمایندگان « عبداللطیف دریان» مفتی کل اهل سنت لبنان ، «نعیم حسن» شیخ عقل طایفه دروز، شیخ « اسد عاصی» رییس شورای اسلامی علوی و « آرام کشیشیان» رهبر ارامنه ارتدوکس در این مراسم که با نواخته شدن سرودهای ملی ایران ولبنان آغاز شد،شرکت کردند.
« محمد المشنوق» وزیر محیط زیست ، « حسین الحاج حسن» وزیر صنعت، « حسن حجازی» نماینده « جبران باسیل » وزیر خارجه، « خالد عطوان» نماینده « اشرف ریفی» وزیر دادگستری و عضو حزب جریان المستقبل از دیگر شرکت کنندگان در این مراسم بودند.
سفرا ، کارداران و وابستگان نظامی ، فرهنگی و سیاسی برخی کشورهای مقیم لبنان از جمله « تام فلچر» ، « علی عواض العسیری»،« علی عبدالکریم علی»، « اشرف دبور» و « گابریل کاچیا» سفرای انگلیس ، عربستان ، سوریه، فلسطین و واتیکان در لبنان در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران شرکت کردند.
شمار زیادی از نمایندگان مجلس لبنان و روسای فراکسیون ها از جمله « عماد حوت» نماینده اهل سنت در مجلس وعضو « الجماعه الاسلامیه» ، شخصیت های مذهبی مسیحی، سنی ، شیعه و دروز، نمایندگان احزاب و گروه های سیاسی لبنانی و فلسطینی، اهالی رسانه از جمله « حسن فلحه » مدیرکل وزارت اطلاع رسانی لبنان ، نمایندگان ژنرال« جان قهوجی» فرمانده ارتش و ژنرال« عباس ابراهیم» مدیرکل نیروهای امنیت عمومی و « جورج قرعه» مدیرکل امنیت کشور لبنان نیز در این مراسم حضور یافتند.
در این مراسم مسئولان و کارکنان دستگاه ها و سازمان های ایرانی مقیم لبنان به همراه خانواده های خود در این مراسم شرکت کردند.
« محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در این مراسم ، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) را عید آزادی و آزادگان خواند و گفت که ایشان با این انقلاب بزرگ و با جهاد ، علم و فقه برجسته شان، امت را زنده و به بشریت ثابت کردند که پیروزی بر ظالمان با صبر، مقاومت ، عقیده راسخ و تمسک به ارزش های آسمانی میسر است.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران درسی وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حکیمانه ولی امر حضرت آیت الله العظمی امام سید علی خامنه ای و با همت دولت دکتر « حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی با عزمی راسخ مزین به اخلاص ، ایثار و فداکاری مسیر ثابت خود را ادامه داده و خواهد داد.
سفیر ایران خاطرنشان کرد که ایران بعداز انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی ، نظامی و علمی به موفقیت ها و پیشرفت های بزرگی دست یافته از جمله در فضا حضور یافته ، به باشگاه کشورهای هسته ای پیوسته ، به فن آوری پرتاب موشک دست یافته و به خودکفایی در عرصه های مختلف از جمله کشاورزی و صنعتی و علمی رسیده است.
فتحعلی، پرتاب ماهواره « فجر» در چند روز گذشته را بیانگر قدرت علمی و انسانی جمهوری اسلامی ایران دانست وبر حق کامل ایران در استفاده از فن آوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز تاکید کرد.
وی تصریح کرد: سیاست های تحریم و محاصره ایران نه تنها شکست خورده بلکه موجب شده است تا قدرت و عزم ایرانی ها برای ادامه مسیر خود به سوی پیشرفت افزایش یابد و اکنون اعتماد به نفس و قدرت ما بسیار بیشتر از گذشته شده است.
سفیر ایران اظهارداشت: مذاکرات هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 بهترین دلیل بر قصد و نیت ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و توسعه فن آوری هسته ای ، ایجاد اطمینان و از بین بردن هرگونه شک و شبهه است.
فتحعلی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده گفت وگو و تفاهم براساس حقوق مشروع و کامل خود از جمله گسترش و توسعه قدرت علمی و صنعتی با هدف فراهم کردن زمینه پیشرفت ، شکوفایی و رفاه ملت ایران است.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اصول و ارزش های خود همواره خواستار حق و عدالت ، گفت وگو و وحدت بوده و در کنار مظلومان ایستاده است و حامی واقعی و عمق راهبردی ملت های بی گناه در مقابل اشغالگران صهیونیست و تروریست های تکفیری باقی خواهد ماند.
سفیر ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش صلح و ثبات در منطقه و جهان و حفظ کرامت انسان ها و برقراری اعتدال و دوری از تندروی تلاش می کند.
فتحعلی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت ، ملت ، ارتش و مقاومت کشور برادر لبنان ایستاده است و بر اهمیت و ضرورت وحدت ملی لبنان به عنوان بهترین سلاح برای رویارویی با دشمن صهیونیستی و همه خطرها تاکید می کند.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از گفت وگوی بین همه لبنانی ها استقبال می کند و امیدوار است که در آینده نزدیک با توافق لبنانی ها بویژه مسیحیان رییس جمهوری جدید لبنان انتخاب شود.

بنا بر این گزارش همچنین به همین مناسبت مراسمی در هتل سوئیس آنکارا برگزار شد، که علاوه بر 'جودت ییلماز' وزیر توسعه ترکیه که به نمایندگی از طرف دولت این کشور حضور داشت، نمایندگان ستاد ارتش ترکیه، سفیران کشورهای خارجی و هیاتهای نظامی خارجی مستقر در آنکارا، نمایندگان مجلس و نمایندگان احزاب سیاسی ترکیه شامل رهبران و معاونین برخی از احزاب حضور داشتند.
'علیرضا بیگدلی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در این مراسم با اشاره به اینکه انقلاب ایران به رهبری امام خمینی 'ره' به پیروزی رسید گفت: این انقلاب شکوهمند امروز بعد از 36 سال به رهبری آیت الله سید علی خامنه ای در مسیر اهداف بلند خود پیش می رود.
وی گفت: دستاوردهای مادی و معنوی این انقلاب به مرزهای ایران محدود نبوده و ملل مسلمان نیز از آن بهره می برند و اگر چه دشمنان این انقلاب با فشارهای ظالمانه تلاش کرده اند آن را از مسیر خود منحرف و یا از محتوی تهی کنند ولی وعده های الهی خلاف ناپذیر است.
بیگدلی با اشاره به اینکه منطقه و جهان اسلام در برهه سرنوشت ساز و در مرحله گذار به سر می برد گفت: اراده مسلمانان برای زندگی مستقل و براساس فرهنگ خود ازیک سو و ازسوی دیگر سیاستهای اسلام هراسی؛ عادی شدن تهاجم علیه ارزشهای اسلامی و ایجاد مرزهای ساختگی از سوی رسانه های غربی در جریان است.
سفیر ایران در آنکارا افزود: اختلافات قومی، درگیری به نام مذهب، تروریسم، خشونت و افراط گری ابزارهایی برای وقفه در روند برآمدن مجدد خورشید تمدن اسلامی است ولی ظرفیتهای صلح خواهانه، وحدت و برادری که برخاسته از آموزه های دین مبین اسلام است، تحقق این آینده روشن که همه پیروان ادیان الهی به آنان باور دارند را تضمین می کند.
بیگدلی با اشاره به اینکه ترکیه و ایران دو کشور مهم و همسایه منطقه هستند، گفت: روابط دو کشور بر منافع دو ملت؛، ثبات و امنیت منطقه، عظمت جهان اسلام و صلح بین المللی تاثیرگذار است.
وی با اشاره به اینکه اراده رهبران دو کشور استفاده از همه فرصتهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و آموزشی برای تقویت مناسبات برادرانه است، گفت: در سال گذشته و در جریان سفر روسای جمهور دو کشور بر این نقاط مشترک تاکید شد.
وی فعالیتهای اقتصادی و تجاری را نماد همکاریهای دو کشور خواند که به سرعت بسوی هدف 30 میلیارد دلاری رشد می کند.
بیگدلی اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی، تسهیل حمل و نقل و بهبود مناسبات پولی و مالی را از اقدامات اخیر دو کشور در این زمینه خواند و افزود: نقطه قوت اصلی روابط ؛ گشترش و تقویت پیوندهای مردمی دو کشور است.
'جودت ییلماز' وزیر توسعه ترکیه نیز در سخنان خود ایران و ترکیه را دو کشور مهم منطقه با پیشینه تاریخی ریشه دار خواند و گفت: توسعه روابط دو کشور هم در بعد روابط دوجانبه و هم روابط منطقه ای حائز اهمیت است.
ییلماز یا تاکید بر مشترکات فراوان دو کشور گفت: طی سالهای اخیر شاهد توسعه روابط دو کشور در زمینه های مختلف هستیم و اراده سیاسی رهبران دو کشور نیز در این راستا است.
وی با اشاره به اجرای قرارداد تجارت ترجیحی بین دو کشور گفت: ما امیدوار هستیم که قرارداد یاد شده در طول زمان به تجارت آزاد بین دو کشور تبدیل شود.
ییلماز افزود: ایران و ترکیه دو عنصر استقرار و ثبات در منطقه هستند و در کنار یکدیگر ظرفیتهای فراوانی را می توانند به حرکت درآورند.
وی با محکوم کردن هرگونه تروریسم گفت: ما با تروریسم به هر صورتی که باشد مخالفیم ولی مخالف حمله به ارزشهای معنوی به بهانه آزادی بیان هستیم و آنانی که دست به این اقدام می زنند بیشترین ضربه را در اصل به آزادی بیان وارد می آورند.
وی گفت: دوستی ترکیه و ایران پاسخی به کسانی که در پی تفرقه های مذهبی و درگیریهای مذهبی هستند خواهد بود.

آیین جشن سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران سه شنبه شب با حضور چشمگیر سفرا، دیپلمات ها، مقامات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و پارلمانی صربستان از جمله معاون رییس مجلس نمایندگان در تالار هتل پلازا بلگراد برگزار شد.

مجید فهیم پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان به نمایندگی از دولت و ملت ایران اسلامی ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان از آنها برای حضور در این مراسم قدردانی کرد.

حاضرین در این مراسم نیز این روز بزرگ را به سفیر کشورمان در صربستان و ملت و دولت ایران تبریک گفتند.
سفیر کشورمان در این مراسم از ایران به عنوان عامل صلح و ثبات در منطقه یاد کرد و دراین زمینه به نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی درخصوص آشنایی آنها با تعالیم اسلام واقعی از طریق مراجعه مستقیم به منابع اصیل و همچنین نامه وزیر امور خارجه کشورمان به دبیر کل سازمان ملل متحد در رابطه با مبارزه علیه اسلام هراسی و افراط گرایی اشاره کرد.
فهیم پور گفت: در 22 بهمن 57 اراده ملت ایران با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) تحقق و دوران ستم شاهی و استبداد داخلی که مورد حمایت استکبار خارجی بود، پایان یافت و برگ زرینی در تاریخ تمدن بشری به ثبت رسید.
وی با اشاره به روابط دوستانه و سنتی ایران و صربستان گفت: ما در سال جاری هفتادمین سالگرد روابط سیاسی تهران و بلگراد را نیز جشن می گیریم و با داشتن مشترکات فراوان فرهنگی میان دو کشور زمینه برای همکاری های اقتصادی و سیاسی بیش از پیش فراهم است و اراده مقامات دو کشور بر گسترش روابط قرار گرفته و در سال 2015 امیدواریم شاهد سفرهای مقامات دو کشور باشیم.
فهیم پور گفت: ایران با ریاست بر جنبش عدم تعهد و صربستان با عهده دار بودن ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا می توانند با همکاری یکدیگر در سطح منطقه ای و جهانی نقش مهمی را ایفا کرده و به صلح و ثبات در مناطق خاورمیانه و بالکان کمک کنند.
در این آیین با شکوه میزان مشارکت شخصیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی صربستان و همچنین سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم این کشور نسبت به گذشته حضور چشمگیرتری داشتند.
در این مراسم جمع کثیری از سفیران کشورهای خارجی، دیپلمات ها، وابستگان نظامی و فرهنگی و مقامات عالیرتبه سیاسی، لشگری، علمی، دانشگاهی، مطبوعاتی و مذهبی صربستان و همچنین شماری از ایرانیان مقیم بلگراد حضور داشتند.
معاون رییس پارلمان و مشاور سیاسی ریاست جمهوری، قائم مقام وزیر دفاع، رییس تشریفات وزارت خارجه صربستان و نمایندگانی از احزاب سیاسی، نمایندگانی از پارلمان، اتاق بازرگانی و مدیران چند شرکت بزرگ صادراتی و وارداتی این کشور که با ایران همکاری تجاری دارند نیز از جمله میهمانان جشن پیروزی انقلاب اسلامی در بلگراد بودند.
همچنین شخصیت های بلندپایه مذهبی صربستان از جمله نمایندگانی از جامعه اسلامی بلگراد، نمایندگانی از جامعه اسلامی شهر نووی پازار، شماری از مسلمانان شهر نووی پازار، شهر بئوچین، نمایندگان شورای کلیسای ارتدوکس و کاتولیک و نمایندگانی از وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش صربستان نیز از جمله میهمانان این مراسم باشکوه بودند.
سفیران، کارداران و یا نمایندگان و وابستگان نظامی سفارتخانه های فدراسیون روسیه، چین، کوبا، هند، مکزیک، برزیل، الجزایر، تونس، مونته نگرو، فلسطین، لیبی، اوکراین، آرژانتین، پرتغال، واتیکان، هلند، لهستان، کرواسی، مجارستان، ترکیه، یونان، آنگولا، پاکستان، هنگ کنگ، کویت، عراق، لبنان، سوریه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، سوییس، آلمان، ایتالیا، رومانی، بوسنی و هرزگوین، نیجریه، قبرس و جمهوری چک از دیگر شرکت کنندگان جشن انقلاب اسلامی دربلگراد بودند.
نمایندگانی از رسانه های جمعی صربستان از جمله رادیو و تلویزیون صربستان، خبرگزاری دولتی و خبرگزاری خصوصی و روزنامه پلیتیکا با حضور در این آیین به تهیه فیلم و عکس پرداختند.
آیین جشن سالگرد انقلاب اسلامی ایران در رسانه های صوتی و تصویری صربستان نیز بازتاب گسترده ای داشت.
در حاشیه این آیین به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاهی از عکس و صنایع دستی ایران اسلامی، کتب ترجمه شده به زبان فارسی و همچنین نقاشی های سید حسن سلطانی استاد دانشگاه هنر تهران با هدف معرفی فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به نمایش گذاشته شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.