جی پلاس

چرا باید در یک اتاق تاریک و خنک بخوابید؟ / تاثیر جالب نور و دما بر ساعت بدن

ریتم دمای روزانه بدن برای تنظیم ساعت بدن انسان مهم است، قرار گرفتن در معرض منابع نور مصنوعی و الگوهای خواب و بیداری نامنظم مانند نوبت کاری، سهم زیادی در برهم خوردن ساعت بدن دارند، اما کنترل‌های مصنوعی دمایی مانند تهویه مطبوع و گرمایش مرکزی نیز احتمالاً تأثیرگذارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی‌پلاس به نقل از سایت دانشگاه یو.سی. ال لندن: عدم تطابق سطوح نور و گرما می‌تواند ساعت بدن را مختل کند، تحقیقات در دانشگاه یو.سی.ال لندن روی مگس‌های میوه، نشان می‌دهد اگر سطح نور و دما در طول روز هماهنگ نباشد، عملکرد ساعت بدن می‌تواند از بین برود.

این مطالعه که در مجله Cell Reports منتشر شده است، سطوح فعالیت مگس ها را در زمان های مختلف، با درنظر داشتن میزان نور و گرما بررسی کرد. چرخه طبیعی شامل 12 ساعت نور و گرما و سپس 12 ساعت تاریکی و سرما بود. سپس چرخه های نور و دما تغییر کردند به طوری که چرخه نور در هر آزمایش بین دو تا 10 ساعت عقب تر از چرخه دما بود.

هنگامی که تاخیر زمانی اندک بود، و میانگین نور و دما تغییر کمی داشت، تأثیر بر ساعت بدن نسبتاً کم بود. هنگامی که تاخیر زمانی زیاد بود، دما نادیده گرفته شد و ساعت بدن توسط نور تنظیم شد. با این حال، تاخیر زمانی متوسط در حدود شش ساعت، باعث شد که عملکرد ساعت با اختلالات عمده در رفتار و سیگنال‌های مولکولی کنترل شده توسط ساعت، از بین برود.

 

تاثیر  نور و دمای محیط در تنظیم ساعت طبیعی بدن

راس هارپر، نویسنده ارشد این مقاله توضیح می‌دهد: «ساعت بدن یک سیستم طبیعی تکامل یافته است، بنابراین در شرایط طبیعی، بهترین عملکرد را دارد. "تغییر نور خورشید باعث تغییرات دما می شود و هر دو برای درک کردن زمان استفاده می شوند. نور و دما به طور طبیعی در ساعات مختلف، متفاوت تنظیم شده اند، اما وقتی تفاوت های بسیار بزرگ اتفاق می افتد، مانند اینکه افزایش گرما در در نیمه شب انجام شود، سیستم طبیعی بدن دما را نادیده می گیرد؛ زیرا این دیگر یک شاخص قابل اعتماد برای درک "روز" شدن نیست.

اما در این بین سردرگمی ایجاد می شود که در آن ساعت بدن دیگر نمی تواند نشانه ها را ترکیب کند، هرچند که هنوز نمی تواند آنها را نادیده بگیرد. همه پستانداران، از جمله انسان‌ها، تحت محدودیت‌های تکاملی مشابهی قرار دارند، این احتمال وجود دارد که سیستم‌های مشابهی نیز برای ساعت‌های بدن ما اعمال شود.»

در چرخه طبیعی، مگس ها در طول 12 ساعت روشنایی روز به طور فزاینده ای فعال هستند و اوج آن در عصر، درست قبل از کاهش سطح نور و دما است. با این حال، زمانی که فاصله زمانی شش ساعته بین دما و نور وجود داشت، مگس ها فقط در فاصله شش ساعته زمانی که هوا سرد و روشن بود فعال بودند. هیچ اوجی در فعالیتشان وجود نداشت و نمودار تنها خط بدون اوجی از فعالیت را نشان می داد.

 

ارتباط دمای روزانه بدن با تنظیم ساعت بدن

پروفسور جورج تی. آلبرت، از نویسندگان ارشد این پژوهش می گوید: نور، عامل شناخته شده در تعیین ساعت بدن است، اما تا همین اواخر عوامل دیگری از جمله دما نادیده گرفته شده بودند.  این پژوهش ، نشان داد که ریتم دمای روزانه بدن برای تنظیم ساعت بدن انسان مهم است و مطالعه ما نشان می دهد که تفاوت بین نور و دما نیز ممکن است نقش داشته باشد. قرار گرفتن در معرض منابع نور مصنوعی و الگوهای خواب و بیداری نامنظم مانند نوبت کاری، سهم زیادی در برهم خوردن ساعت بدن دارند، اما کنترل‌های مصنوعی دمایی مانند تهویه مطبوع و گرمایش مرکزی نیز احتمالاً تأثیرگذارند.

یکی از نتایج مطالعه دما در انسان و سایر پستانداران این است که بدن ما دما را به صورت درونی تنظیم می کند، در حالی که دمای بدن حشره تنها به دمای بیرون بستگی دارد. در حال حاضر مشخص نیست که دمای داخلی و خارجی چگونه با یکدیگر و ساعت بدن ارتباط دارند، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تعریف بهتر سهم نسبی آنها در انسان مورد نیاز است.

 

شرایط طبیعی‌ چه فوایدی برای ساعت بدن دارد؟

پروفسور رالف استانیوسکی، توضیح می‌دهد: «زندگی مدرن شامل کنترل مصنوعی بسیاری از جنبه‌های محیطی ما است، اما شرایط طبیعی‌تر احتمالاً برای ساعت بدن ما مفید است». راه‌های ساده‌ای برای بازنمایی و الگوگیری از شرایط طبیعی‌تر وجود دارد، مانند سردتر بودن دمای اتاق خواب و تاریک کردن اتاق خواب و استفاده از نور کافی در صبح. افرادی که مشکل خواب دارند باید تا حد امکان از قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا اجتناب کنند و از خوردن یا ورزش دیرهنگام خودداری کنند.

سعی کنید در شبها ساعات خواب منظمی داشته باشید. هدف باید این باشد که یک خواب خوب داشته باشید و بتوانید به طور طبیعی صبح «به موقع» بدون اینکه از ساعت زنگ دار استفاده کنید، از خواب بیدار شوید. ساعت بدن مهم است و اختلال در آن می تواند نه تنها باعث مشکلات خواب شود، بلکه باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی، اختلال در عملکرد هورمون ها و همچنین برخی از اختلالات روانپزشکی و شناختی شود.

این تحقیق توسط شورای تحقیقات اروپا، شورای تحقیقات و مهندسی بیوتکنولوژی و علوم زیستی و شورای تحقیقات علوم فیزیکی تامین مالی شده است.

دیدگاه تان را بنویسید