گزارش جی پلاس؛

اسکی واقعا ورزش پولدارهاست! / یک روز اسکی در ارتفاعات تهران چقدر آب می خورد؟

یک روز اسکی در پیست های پایتخت بدون هزینه های جانبی بین 400 تا 700 هزار تومان هزینه دارد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ با آغاز زمستان و موج های بارشی جدید در مناطق کوهستانی و سردسیر، پیست های اسکی هم به رونق افتاده و آن هایی که برف چندانی نداشتند هم مهیای بهره برداری شدند. نمونه آخری شان هم پیست دیزین که ششم دی و قدری دیرهنگام بازگشایی و آماده بهره برداری علاقمندان شد.

اسکی هنوز هم در چشم اغلب مردم ورزش گران و هزینه بری است. گزاره ای که شاید خیلی هم بیراه نباشد و حساب سر انگشتی نشان می دهد که یک برای یک روز اسکی باید هزینه قابل توجهی را بپردازد که برای خیلی ها مقدور نیست.

اسکی گران بود و حالا هماهنگ با تورم شدید و سنگین در تمام زمینه ها هم خودش را به روز کرده و هزینه هایش افزایش چشمگیری داشته است.

گران شدن 30درصدی ورودی پیست!

اتفاقی که افتاده بیشتر شبیه به یک تصمیم جمعی است که از نهادی بالاتر دستور داده شده! چرا که اکثر پیست های مطرح تهران رقم ورودی شان را با تقریب بسیار خوبی 30 درصد افزایش داده اند.

به‌طور مثال پیست اسکی توچال به‌عنوان مرتفع‌ترین و نزدیک‌ترین پیست به پایتخت، بلیت روزانه اسکی‌اش را از 75000 تومان به 98000 هزار تومان رسانده. اگر 30 درصد را دقیق محاسبه کنیم، به رقم 97500 تومان می‌رسیم که البته 500 تومان به بالا گرد شده تا به رقم کنونی برسد.

پیست دیزین هم همین شرایط را دارد. اسکی‌بازان در فصل اسکی گذشته برای یک روز اسکی در این پیست باید رقم 132 هزار تومان را می‌پرداختند اما حالا یک روز اسکی در دیزین برایشان 150 هزار تومان آب می‌خورد. اینجا هم با تقریب بسیار خوبی 30 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.

البته این قیمت پیست دیزین برای روزهای شنبه تا چهارشنبه است و در دو روز آخر هفته 40 هزار تومان گران‌تر می‌شود.

پیست دربندسر هم در روزهای شنبه تا چهارشنبه 150 هزار تومان و در دو روز پایانی هفته، 190 هزار تومان بابت یک روز اسکی (8 صبح الی 15 بعد از ظهر) هزینه دریافت می‌کند

هزینه سنگین آموزش

آغاز اسکی به‌عنوان تفریح هم نیازمند آموزش حداقلی است تا اسکی‌باز نه‌تنها به خودش بلکه به سایرین هم آسیب نزند. به همین خاطر بازار مربیان اسکی هم در این فصل سال داغ می‌شود.

هزینه کلاس چهار جلسه‌ای آموزش اسکی به‌صورت گروهی رقمی حدود 800 هزار تومان و کلاس خصوصی دو برابر این مبلغ و بیش از یک و نیم میلیون تومان است! یعنی برای هر جلسه گروهی چیزی حدود 200 تومان و هر جلسه خصوصی 400 هزار تومان!

یک روز اسکی چقدر آب می خورد؟

اگر قصد بر داشتن کلاس چهار جلسه ای هم نباشد و تنها در یک روز حضورمان بخواهیم قدری آموزش ببینیم، باید یک جلسه کلاس عمومی یا خصوصی داشته باشیم.

اگر بخواهیم حداقل هزینه را بپردازیم، وسط هفته با 2 دو ست دیگرمان به پیست توچال می رویم (ارزان تر است). نفری صد هزار تومان ورودی پیست، نفری دویست هزار تومان هزینه آموزش و اگر تجهیزات هم نداشته باشیم، حدود صد هزار تومان هزینه اجاره آن هاست.

یعنی بدون هزینه رفت و آمد و خورد و خوراک یک صبح تا بعد از ظهر، حداقل چهارصد هزار تومان برای یک روز اسکی باید هزینه کنیم!

حالا اگر در آخر هفته و به صورت خصوصی آموزش ببینیم و به پیست های دیگر برویم، 190 هزار تومان باید ورودی بدهیم، 400 هزار تومان بابت هزینه آموزش پرداخت کنیم و صد هزار تومان هم بماند برای تجهیزاتی که خریدشان البته چند میلیون هزینه برمی دارد. این یعنی هزینه یک روز اسکی در پیست های دیزین و دربندسر می تواند تا هفتصد هزار تومان هم برسد!

به گزارش جی پلاس؛ پس شاید واقعا باید اعتراف کرد که اسکی همچنان ورزش و تفریح افراد متمول یا همان پولدارهاست و بهره بردن از آن از دسترس بخش بزرگی از مردم دور است. مردمی که اگر در گذشته زورشان به تفریحاتی از این دست نمی رسید، حالا با تورم سنگین به وجود آمده دیگر توان فکر کردن به موارد اینچنینی را هم از دست خواهند داد!

دیدگاه تان را بنویسید