اسکن لیزری محوطه تاریخی کمر زرین انجام شد/ شروع فصل دوم کاوش‌ها پیش از پاییز

​سرپرست هیئت کاوش کمر زرین اصفهان از اسکن لیزری و نقشه‌برداری این محوطه تاریخی در پایان فصل نخست کاوش خبر داد و گفت: فصل دوم کاوش‌ هم تا پیش از شروع فصل پاییز آغاز می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جماران، بهمن‌ماه پارسال بود که گودبرداری بیش از اندازه شهرداری در گذر کمر زرین لایه‌های تاریخی تازه‌ای را در این منطقه نمایان کرد. 

گذر کمر زرین از کهن‌ترین مناطق شهر اصفهان در نزدیکی مسجد جامع عتیق یکی از بخش‌های میدان امام علی (ع) است چندی پیش شهرداری در آن قصد داشت با پایین آوردن سطح گذر به طبقه‌های اول پاساژ کمر زرین دسترسی ایجاد کند و از سوی دیگر دسترسی سواره به پارکینگ تسهیل شود؛ اما با شروع خاک‌برداری‌ها شواهدی از ۲ سازه معماری به دست آمد. 

با رسیدن به سازه‌های تاریخی کار، متوقف و عملیات باستان‌شناسی شهری با توافق بین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و دانشگاه هنر آغاز شد. 

با حضور باستان‌شناسان در این محدوده، پنج ترانشه در عملیات باستان‌شناسی گذر کمر زرین  گشوده شد و در زیر رسوبات ترانشه اول، شواهدی از یک‌سری تن‌پوشه‌های منقوش به‌دست‌آمده که احتمالاً مربوط به دوران پیش از حمله مغول به اصفهان باشد.

این تن‌پوشه‌ها در خارج از ترانشه در هر ۲ سمت ادامه دارند و این پرسش  را برای باستان‌شناسان مطرح  کرده است که اگر قرار بوده این سازه‌های آبی از زیرِ زمین عبور داده شوند، چرا تزیینات داشته‌اند؟ 

دکتر علی شجاعی اصفهانی سرپرست هیئت کاوش کمر زرین اصفهان درباره آخرین وضعیت کاوش‌ها در این محدوده در جمع خبرنگاران گفت: امروز  (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آخرین روز کاوش در محوطه کمر زرین است و ما برای اسکن کامل محوطه آماده می‌شویم و همچنین برای کاوش‌های فصل دوم آماده می‌شویم. 

او ادامه داد: متولی این عملیات باستان‌شناسی شهری، سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و مجری آن دانشگاه هنر است و با نظارت اداره کل میراث‌فرهنگی استان انجام شده است و یافته‌های بسیار ارزشمندی از ادوار مختلف دوره اسلامی از قرن چهارم و پنجم تا دوره قاجار داشتیم. 

 

محوطه تاریخی کمر زرین (5)

 

او از جالب‌ترین نکات این کاوش، را حفاری تا ۷ متر زیر زمین دانست و توضیح داد: همچنان آثاری در این محدوده وجود دارد و ما هنوز به خاک بکر نرسیدیم و فکر می‌کنیم اگر چندین متر دیگر هم برای لایه‌نگاری ترانشه‌ها پیش برویم باز هم یافته‌های فرهنگی قابل‌مشاهده خواهد بود. همچنان که امیدواریم شواهدی هم از دوره پیش از اسلام به دست بیاوریم.

او با اشاره به این که گذر کمر زرین شامل مجموعه کارگاه‌های پخت سفال بوده است، افزود: کوره‌ای یافت شده که نمونه آن تا کنون در اصفهان پیدا نشده است. نمونه‌های به‌دست‌آمده متأسفانه مربوط به چندین دهه پیش است که  خارج از اصفهان و در  کاشان و... به‌دست‌آمده و تخریب شده است. 

سرپرست هیئت کاوش کمر زرین با اشاره به این که گودبرداری و خاکبرداری عملیات عمرانی کمر زرین تخریب زیادی را به این کوره وارد کرده است، گفت: اما همچنان وضعیت آن مشخص است و مطالعات خیلی خوبی می‌توان بر روی آن انجام داد. 

او کشف تنپوشه‌های سفالی با این حجم از ابعاد را از دیگر یافته‌های این فصل از کاوش‌ها دانست و توضیح داد: این نشان از اهمیت منطقه‌ای دارد که در کمتر از ۲۰۰ متری آن منطقه، مسجد جامع دوره سلجوقی قرار دارد و از شکل‌گیری این مسجد و تاثیر آن بر ساخت سازه‌های اطراف آن در اصفهان اطلاعات خیلی خوبی داریم. 

 

محوطه تاریخی کمر زرین (2)

 

او گفت: هر جایی از اصفهان در این محدوده را دست بگذارید می‌توانید به یافته‌های ارزشمندی از گذشته اصفهان‌ به عنوان مهمترین شهر ایران در ادوار مختلف اسلامی  پیدا کنید که با بغداد و قاهره رقابت می‌کند. 

شجاعی در ادامه از لایه‌نگاری تا ده لایه تاریخی و رسیدن به آثار قرن چهارم و پنجم هجری خبر داد و گفت: لازم است سفال‌های هر لایه کنار هم قرار بگیرند، مقایسه و طراحی شوند تا با اطمینان بیشتری در مورد آنها سخن گفت. 

او با یادآوری این نکته که هیات کاوش در کل ترانشه‌ها به آثار رسیده است، توضیح داد: به نظر می‌رسد آثار زیادی در این محدوده وجود دارد که باید مورد مطالعه و کاوش قرار گیرد و سپس به یک سایت موزه گردشگری تبدیل شود و دسترسی عابر پیاده به مسجد جامع که متاسفانه مسجد جامع از آن محروم است. 

وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه‌به یافته‌های کنونی در نزدیکی مسجد جامع آیا شهرداری در تعیین مسیر مترو تجدیدنظر خواهد کرد، گفت: من به تیم مدیریت شهری فعلی خیلی امیدوارم و نگاه مثبتی نسبت به حوزه میراث‌فرهنگی دارند و این موضوع برایشان دغدغه است. اما در مورد مترو مجال دیگری می‌طلبد و باید مفصل در مورد آن صحبت شود. خیلی در جریان خطوط مترو نیستم. شاید باید پیش‌تر یک تدابیر بهتری اندیشیده می‌شد.

وی در خصوص مجتمع تجاری که سمت چپ آثار تا دست‌کم عمق چندمتری زیر زمین پیش رفته است، توضیح داد: خیلی موضوع پیچیده‌ای نیست و قطعاً لایه‌های باستانی با این عمق حفاری از بین رفته است. یک مجتمع تجاری که تا ۱۰ متر زیر زمین را کنده و دوطبقه پارکینگ دارد و طبیعتاً همین‌طور که این‌سو آثار وجود دارد قطع سمت دیگر گذر هم وجود داشته؛ اما مدیریت شهری در آن دوره نگاه میراثی نداشته است.

او ابراز امیدواری کرد در ادامه فصل نخست،فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی در کل گذر کمر زرین تداوم یابد. 

به گفته شجاعی در پایان کاوش‌ این فصل هم این تیم  یک لیزر اسکن کامل و نقشه برداری  انجام می‌دهد و تلاش می‌شود جزییات سایت به طور کامل اسکن شود.  او در پایان از آغاز فصل دوم کاوش‌های کمر زرین تا پیش از شروع فصل پاییز خبر داد.

دیدگاه تان را بنویسید