در یک اقدام کم سابقه، وزارت خارجه اسپانیا مراتب اعتراض شدید مادرید به تصمیم جدید آمریکا درخصوص افزایش تعرفه گمرکی را به سفیر این کشور در اسپانیا منتقل کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ال پایس گزارش داد دولت اسپانیا سفیر آمریکا را در اعتراض به اعلام واشنگتن مبنی بر افزایش تعرفه گمرکی کالاهای اروپایی از جمله محصولات اسپانیایی، احضار کرد.

در چارچوب این اقدام کم سابقه، معاون اتحادیه اروپایی وزارت خارجه اسپانیا مراتب اعتراض شدید مادرید به تصمیم جدید آمریکا را به سفیر این کشور در اسپانیا منتقل کرد.

دولت اسپانیا با انتشار بیانیه ای تصریح کرد چنانچه آمریکا اراده گفت و گو با اتحادیه اروپا را نداشته باشد، اقداماتی بسیار فوری و قاطع درخصوص دفاع از حقوق شهروندان و شرکت‌ های خود در هماهنگی با کمیسیون اروپا و شرکای اروپایی و در چارچوب چندجانبه‌ گرایی اتخاذ خواهد کرد.

تصمیم جدید آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه گمرکی کالاهای اروپایی، حدود یک میلیارد یورو محصولات صادراتی مختلف اسپانیا به آمریکا از جمله روغن زیتون و لبنیات را متاثر خواهد کرد.

در پایان هفته گذشته تنش ها میان اروپا و آمریکا وقتی که واشنگتن اعلام کرد می خواهد 7.5 میلیون دلار برای محصولات اروپایی تعرفه های گمرکی تنبیهی اعمال کند، دوباره بالا گرفت. آمریکا بعد از دریافت چراغ سبز سازمان تجارت جهانی در چارچوب جنگ قضایی 15 ساله میان بوئینگ و ایرباس، این تصمیم را اعلام کرد.

سازمان تجارت جهانی به زعم خودش، به بخشی از دعوای 15 ساله میان آمریکا و اتحادیه اروپا خاتمه داد و میلیاردها یورو یارانه این اتحادیه به شرکت هواپیماسازی ایرباس را غیرقانونی اعلام کرد.

بر پایه این تصمیم سازمان تجارت جهانی، آمریکا اجازه دارد تعرفه گمرکی برای واردات هواپیماهای اروپایی را تا صد در صد افزایش دهد.

آمریکا اعلام کرده که از 18 اکتبر تعرفه گمرکی برای واردات هواپیما از اروپا را 10 درصد افزایش می‌ دهد. این افزایش شامل قطعات هواپیما نمی‌ شود.

گرچه شرکت هواپیمایی ایرباس در کانون دور جدید جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، افزایش تعرفه‌ های گمرکی شامل برخی دیگر از کالاهای اروپایی نیز می‌ شود که ارزش آنها 7.5 میلیارد دلار گزارش شده است.

مشروب، پنیر و روغن زیتون فرانسه، ایتالیا و اسپانیا، مشروب ایرلند و اسکاتلند، محصولات پشمی انگلیس و ابزار و عدسی دوربین ساخت آلمان از دیگر محصولات اروپایی هستند که قرار است تعرفه گمرکی واردت آنها به آمریکا به 25 درصد افزایش یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.