« ترامپ توانسته با تحریم ها، طبقه متوسط ایران را به دشواری اندازد یعنی همان طبقه ای که خواهان اصلاحات بیشتر است و نشانه هایی وجود دارد که موقعیت تندروها را در ایران تقویت کرده است.»

به گزارش جماران،  یو.اس.تودی نوشت:

1. از زمانی که دونالد ترامپ مبارزات انتخاباتی اش را آغاز کرد، مکرر لاف می زد که تحت رهبری او، آمریکا آنقدر پیروزی بدست می آورد که از آن خسته شود. اکنون دو سال و نیم پس از رسیدن وی به قدرت، بیشتر به نظر می رسد که از انتظار برای پیروزی خسته ایم!

2. چه در جنگ تجاری سیزده ماهه با چین، چه در رویارویی با دیکتاتور کره شمالی بر سر برنامه هسته ای این کشور و چه در هماوردی با رفتار   ایران در خاورمیانه، دستاوردهای سیاست خارجی دولت او، بسیار اندک و کم مایه بوده اند.

3. نمایش ترامپ در برابر ایران، بویژه گیج کننده بوده است. خروجش از یک توافق نامه چندملیتی که در اجرا موفق بود و اعمال دوباره تحریم ها، بی آنکه هدف مشخصی را دنبال کند.

4. به نظر می رسد که ترامپ در دام غرایز متناقض خود گیر افتاده است: اشتیاق به نابودی میراث باراک اوباما و تلاش اش برای بدست آوردن یک توافق مشابه؛ گرایش به دوری جستن از یک جنگ تازه در عین آنکه می خواهد نیرومند و خطرناک به نظر آید؛ و نیازش به شکل دادن به ائتلاف هایی با دیگرامضاکنندگان برجام که از کناره گیری آمریکا ناخرسندند.

5. همه اینها در کاخ سفیدی رخ می دهد که غرق در اختلافات است. پمپئو خواهان تغییر رژیم است و بولتون فراتر از آن خواهان توسل به زور است. اما ترامپ تمایلی به هیچکدام از این گزینه ها ندارد.

6. البته سردرگمی های او به این موارد هم ختم نمی شود: پانزدهم می گذشته، خبر میدهد که ایران به زودی گفتگو خواهد کرد و چند روز بعد وزیرخارجه را تحریم می کند. می گوید خواهان ائتلافی برای مراقبت از تنگه هرمز است اما تنها انگلستان است که می پیوندند چرا که بقیه احتمالا از توئیت دیگر ترامپ دلسردند که گفته بود کشورها باید خودشان از کشتی هایشان مراقبت کنند. همیشه گفته که برجام یک فاجعه است اما هفته گذشته معافیت از یکی از بخش های اصلی همکاری هسته ای با ایران را تمدید کرد.

7. آری، ترامپ توانسته با تحریم ها، طبقه متوسط ایران را به دشواری اندازد یعنی همان طبقه ای که خواهان اصلاحات بیشتر است و نشانه هایی وجود دارد که موقعیت تندروها را در ایران تقویت کرده است.

8. سیاست آشفته ترامپ، به روحانیون این امکان را داده که آمریکا را گیر بیندازند، تهران را به واکنش های پرخاشگرانه وادار ساخته، ثابت کرد که آمریکا به حرف و امضایش پایبند نیست و یک بحران هسته ای باالقوه را دامن زده است.

9. اگر پیروزی این است، خدانکند که شکست را ببینیم!

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.