جنگ اقتصادی فرانسه و آمریکا بر سر مالیات بالا گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: جنگ اقتصادی فرانسه و آمریکا بر سر مالیات از محصولات و شرکت های دو طرف که با توئیت توهین آمیز ترامپ وارد مرحله جدیدی شد، همچنان ادامه دارد.

دریافت مالیات از کمپانی های بزرگ اینترنتی مانند گوگل، آمازون، فیس‌ بوک و اپل، اوایل ژوئیه در مجمع ملی فرانسه به تصویب رسید. طبق این مصوبه، برای درآمد حاصل از فعالیت کنسرن‌ های بزرگ اینترنتی در فرانسه 3 درصد مالیات تعلق می‌ گیرد.

این مصوبه شامل همه شرکت‌ هایی می‌شود که درآمدشان در این کشور بالغ بر 25 میلیون یورو و در کل جهان بالغ بر 750 میلیون یورو است. این مصوبه عطف به ماسبق می‌ شود و درآمد این شرکت‌ ها از آغاز سال جاری میلادی را دربرمی‌ گیرد.

بنابر آمار کمیسیون اروپا، میانگین مالیات شرکت‌ های بزرگ دیجیتال تنها 9 درصد (از مجموع درآمد سالانه آنها) است، در حالی که شرکت‌ های اروپایی به طور متوسط 23 درصد مالیات پرداخت می‌ کنند.

تصمیم فرانسه برای اخذ مالیات از غول‌ های اینترنتی همان زمان با واکنش دولت آمریکا مواجه شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور داد در مورد تعیین مالیات دیجیتال برای کمپانی های بزرگ از سوی فرانسه تحقیق شود.

«رابرت لایت‌ هایزر» نماینده تجاری آمریکا در این باره گفت: ایالات متحده «بسیار نگران» است که هدف این قانون به گونه‌ ای ناعادلانه برای کمپانی های آمریکایی باشد.

پس از گذشت حدود دو هفته از واکنش اولیه واشنگتن، اکنون ترامپ فرانسه را به مقاله به‌ مثل تهدید کرده است. او روز جمعه در توئیتر، تصمیم فرانسه برای دریافت مالیات را «حماقت ماکرون» نامید و نوشت: «اگر کسی بخواهد از شرکت‌ های بزرگ اینترنتی آمریکا مالیات اخذ کند، این کشور باید ایالات متحده آمریکا باشد.»

ترامپ اعلام کرده اقدامات متقابل خود در برابر فرانسه را به زودی اعلام خواهد کرد. او در ادامه توئیت خود همچنین نوشت: «من همیشه گفته‌ ام شراب آمریکایی بهتر از شراب فرانسه است.» جمله‌ ای که می‌ تواند نشان دهد آمریکا کدام بخش از اقتصاد فرانسه را نشانه خواهد گرفت، به ویژه با توجه به سخنان پیشین دونالد ترامپ درباره افزایش تعرفه‌ ها بر شراب فرانسوی.

پس از این توئیت ترامپ، کاخ سفید نیز در یک موضع‌ گیری در این باره اعلام کرد: «ایالات متحده از تصمیم فرانسه برای دریافت مالیات دیجیتال به زیان شرکت‌ ها و کارگران آمریکایی، به‌ شدت سرخورده شده است.»

در مقابل اعتراض شدید ترامپ در خصوص اخذ مالیات بیشتر از جانب فرانسه بر روی 4 شرکت معتبر آمریکایی موسوم به «گافا» (گوگل - آمازون - فیس بوک - اپل) و تهدیدات دوباره ترامپ «برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه اعلام کرد فرانسه دولتی با حاکمیت مستقل است و منافع خود را تامین می کند.

لومر افزود: این شرکت ها تاکنون مالیات منصفانه ای پرداخت نکرده اند. من و رئیس جمهور فرانسه مایل هستیم تا به یک توافق عادلانه برسیم.

شرکت های بزرگ اینترنتی که در سطح بین‌ المللی فعال هستند، معمولا در اروپا مالیات ناچیزی پرداخت می‌ کنند. اتحادیه اروپا از مدت ها پیش در تلاش بود مقررات واحدی را برای دریافت مالیات از این شرکت‌ ها وضع کند اما این تلاش‌ ها  با مقاومت چندین کشور عضو اتحادیه شکست خورد.

به دلیل فقدان یک راه‌ حل بین‌المللی یا اروپایی درباره دریافت مالیات از فعالیت شرکت های اینترنتی، فرانسه تصمیم گرفت خود به تنهایی در این باره اقدام کند. شرکت‌ های گوگل، آمازون، فیس‌ بوک و اپل در فرانسه حدود 25 میلیون یورو درآمد دارند و باید 3 درصد این پول را به عنوان مالیات به نهادهای فرانسوی پرداخت کنند.

دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نظیر اتریش، انگلیس ، اسپانیا و ایتالیا نیز اعلام کرده‌ اند که قصد دارند بر شرکت‌ های دیجیتال مالیات ببندند. آنها تعیین مالیات را از این نظر ضروری می‌ دانند که شرکت‌ های بزرگ و چندملیتی اینترنتی نظیر فیس بوک و آمازون سود خود را در کشورهایی مانند ایرلند که نرخ مالیات پایین است، تضمین کرده‌ اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.