دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی امروز یکشنبه‌ برگزار می‌ شود که راست افراطی شانس زیادی برای پیروزی در این انتخابات دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد شهروندان برزیلی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل امروز به پای صندوق‌ های رای می‌ روند. این در حالی است که شانس «جائر بولسونارو» کاندیدای راست‌ گرای افراطی این کشور که باورها و نظرات خاص و جنجالی ای دارد، برای کسب قدرت سیاسی بالا است. 

بولسونارودر دور اول انتخابات برزیل که در تاریخ 8 اکتبر برگزار شد، توانست بخش زیادی از آرا را به خود اختصاص دهد، اما نتوانست اکثریت رای مردم را از آن خود کند و در نتیجه انتخابات به دور دوم کشیده شد. 

بولسونارو 49 میلیون رای را به خود اختصاص داد و در مجموع 46 درصد آرا را از آن خود کرد. از سوی دیگر، کاندیدای حزب کارگران، 29 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی‌ ها، بولسونارو می‌ تواند در دور دوم با کسب بیش از 50 درصد آرا به کاخ ریاست جمهوری راه پیدا کند. «فرناندو حداد» رقیب وی از حزب کارگر با وجود پیشرفت در 3 هفته اخیر، از شانس بسیار کمتری برای پیروزی در این انتخابات سرنوشت‌ ساز برخوردار است. 

بولسونارو با وجود گرفتن مواضع تند و تیز علیه زنان و اقلیت‌ های قومی در برزیل، وعده برخورد قاطع با ناامنی و جرم و جنایت در این کشور را داده است. به‌ علاوه، این نظامی سابق به شهروندان قول داده است که در صورت به قدرت رسیدن، اجازه حمل سلاح گرم به همه را خواهد داد تا از خود در برابر گروه‌ های مسلح تبهکار حمایت کنند. 

محکومیت «لولا داسیلوا» رئیس جمهور پیشین به اتهام فساد مالی و عدم اجازه دادگاه قانون اساسی به وی برای شرکت در انتخابات ضربه‌ ای جدی به جریان‌ های چپ‌ گرا و حتی میانه‌ روی برزیل وارد کرد.

به نظر می رسد در صورت پیروزی بولسونارو، به دلیل رویکرد وی و همچنین نارضایتی ها از وضعیت خشونت در شهرهای مختلف، برزیل به سوی نظامی گری پیش برود.

بسیاری از ناظران این ایده را مطرح می کنند که این نماینده دست راستی «ترامپِ برزیل» است. بولسونارو خود را سیاستمداری معرفی کرده که به هر آنچه وعده می دهد عمل می کند؛ در حالی که وعده داده سیستم سیاسی نامناسب این کشور را از بین ببرد و قصد دارد توجه شهروندانی را جلب کند که به دلیل از دست دادن جایگاه خود در یک جامعه متداول و همه جانبه هراس دارند.

بسیاری از تاکتیک های مورد استفاده توسط ترامپ و بولسونارو در کارزارهای انتخاباتی آنها به طور قابل توجهی مشابه هم بوده اند: شاید بزرگ ترین شباهت این دو و نخستین چیزی که باعث شد این دو با هم مقایسه شوند، طرز صحبت کردنشان باشد. در زمان تبلیغات انتخاباتی سال 2016 ترامپ خود را اغلب فردی معرفی می کرد که از حرف و حدیث دیگران هراسی ندارد. بولسونارو هم همین دیدگاه را دارد. 

از بالسونارو نقل می‌ شود که گفته است بزرگ‌ ترین «اشتباه» برزیل در دوران دیکتاتوری نظامی (1985-1964) این بوده است که فعالان چپ را «به جای کشتن، شکنجه کردند».

بولسونارو همچون رئیس جمهور آمریکا میانه خوبی با رسانه‌ ها ندارد. او و سه پسر بزرگش که آنها هم سیاستمدار هستند، به رسانه های اصلی تاخته و آنها را متهم دروغگویی در مورد این کاندیدا کرده اند تا صعود او در نظرسنجی ها و پیشتازی او بر کاندیداهای دیگر مشخص نشود. او و پسرانش همچون ترامپ رسانه ها را به تلاش برای مخدوش کردن کارزارهای انتخاباتی او متهم کرده اند.

 

181025-jair-bolsonaro-mc-1415_e8e5076c68031fc2c7c6c276afbd37cd.fit-2000w

 

بولسونارو همچون ترامپ از شبکه‌ های اجتماعی برای ارتباط با حامیانش بهره می‌ گیرد. برای کاندیداهایی که به رسانه های اصلی اعتمادی ندارند، شبکه های اجتماعی بهترین سکو برای تبلیغات به نظر می رسد. 

بولسونارو همچون ترامپ از توییتر و فیس بوک برای گفت و گوی مستقیم با رای دهندگان بسیار بهره می گیرد. این موضوع به ویژه زمانی ضروری تر شد که این کاندیدا در تاریخ 6 سپتامبر (15 شهریور) در یکی از فعالیت‌ های انتخاباتی با چاقو مورد حمله قرار گرفت و سه هفته در بیمارستان بود. 

بولسونارو هم بحث تقلب را مطرح کرده و گفته در این انتخابات علیه او تقلب خواهد شد.

همچون ترامپ که در تبلیغات انتخاباتی از فرزندانش برای تمجید از پدرشان بهره می برد، بولسونارو اغلب برای بیان عقیده، به سه پسر ارشدش وابسته است، گزارش های رسانه های مهم را رد می کند، و ادعاهای عجیبی را مطرح می کند.

او از جمله مدافعان تسهیل قوانین حوزه خرید و فروش سلاح و رونق دادن بازار تجارت اسلحه است؛ اقدامی که مخالفت‌ های بسیاری را با خود به همراه داشته است.

بولسونارو همچنین از جمله منتقدان سرسخت روابط اقتصادی با چین است و وعده داده تا بار دیگر واشنگتن را به شریک نخست برازیلیا در عرصه تجاری بدل کند.

او همچنین وعده داده است که جلوی پا گرفتن و ایجاد موسسه‌ های حقوق‌ بشری را بگیرد «زیرا حقوق بشر به برزیل آسیب و صدمه زده است».

در موارد متعددی بالسونارو اظهاراتی داشته است که نشانه و مهر تائیدی بر باور‌های سرشار از تبعیض و نابرابری جنسی در ذهن او دارد.

او همچنین از توقف تلاش‌ ها در برزیل در جبران بی‌ عدالتی‌ های سیاهان خبر داده و از لغو قوانین مربوط به کشتار جنسیتی حمایت کرده است.

در عین حال او در مجلس علیه بهبود شرایط و حقوق خدمتکاران رای داده است و با ارائه‌ قرص ضد بارداری توسط بیمارستان‌ ها به قربانیان تجاوز جنسی مخالفت کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.