مراسم پاسداشت شاعر و ترانه‌سرایی انقلاب اسلامی قادر طهماسبی (فرید) با حضور افرادی مانند علی‌محمد مؤدب، حاج علی انسانی، کامران شرف‌شاهی، یوسفعلی میرشکاک، علی داودی، رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، هادی سعیدی، علی لاهوتی، مرتضی امیری اسفندقه، قاسم صرافان، علیرضا قزوه و جمعی از دوست‌داران ادب در مؤسسه رسانه‌ای اوج برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، قادر طهماسبی، شاعر و محقق انقلاب اسلامی و متخلص به فرید است. اشعار وی غالباً دارای رویکرد انتقادی، اجتماعی می‌باشند. وی در شهرستان میانه متولد شد. دبستان و دبیرستان را در همان شهر گذارنید. پس از آن جهت کسب علم اقامت کوتاه و بلند در شهرهایی چون شیراز، مشهد، تبریز و تهران و اصفهان داشت. در مراکزی چون کانون پرورش فکری کودکان، هنرستان هنرهای زیبا، امورتربیتی، آموزش و پرورش، ستاد تبلیغات جنگ، انجمن‌های ادبی و بنیادشهید، ارشاد اسلامی و جهادسازندگی و جهاددانشگاهی و دانشگاه به فعالیت مشغول بوده است.

* فرید در شعر انقلاب پویا است

رحیم زریان در ابتدای این مراسم با بیان اینکه فرید شاعر انقلاب و آیین است، گفت: از سال 61 در گیلان با فرید آشنا شدم و با بزرگانی مانند سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور و میرشکاک در ارتباط بودم. در همدان هم با جواد محقق ارتباط برقرار کردم. فرید در شعر انقلاب پویا است و اشعار خوبی هم درباره جنگ دارد.

وی افزود: قادر طهماسبی آثار ارزنده‌ایی را ارائه کرده است و اشعاری حماسی را سروده که آنها هم ماندگار شدند. کارهای وی از ادبیات انقلاب محسوب می‌شود.

در ادامه رحیم زریان یکی از اشعار احمد عزیزی از شاعران معاصر که مدتها است در بستر بیماری به سر می‌برد را خواند.

* فرید روشن و واضح هشدار می‌دهد

مصطفی محدثی خراسانی هم فرد دیگری بود که درباره فرید به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: فرید در شعر انقلاب چهره منحصر به فردی است همان‌گونه که سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور، یوسفعلی میرشکاک، علی معلم، موسوی گرمارودی از چهره‌های ماندگار هستند. اینها جریان‌ساز جریانی هستند و اگر هر کدام را که تشکیل‌‌دهنده پیکره واحدی هستند بررسی کنیم می‌بینیم که هر کدام به طور مجزا منحصربه فرد هستند و همین ویژگی نقش اساسی آنها را نشان می‌دهد.

وی افزود: از ویژگی‌های خاص فرید این است که روشن و واضح هشدار می‌دهد و در مواردی که به حرف‌های عمل نشده اتفاقاتی افتاده است. وی پیشگام است و توانسته پیشرو حرکت کند.

مصطفی محدثی خراسانی هم در ادامه غزلی خواند. فاطمه طارمی یکی از شاعران جوان هم از دیگر افرادی بود که شعرخوانی کرد و شعر خود را تقدیم به استادش مرحوم خلیل عمرانی کرد.

* اشعار فرید ابوذرگونه است/ او در شعر انقلاب در جبهه مردم است

رضا اسماعیلی هم در این مراسم در مقام قادر طهماسبی گفت: چشمان ما از دیدن بزرگانی که با ما هم نفس هستند و با آنها در ارتباط هستیم به دلیل همین نزدیکی‌ها محروم است. بسیاری از شاعران بزرگوار انقلاب از قله‌های شعر انقلابی هستند و طهماسبی هم از این افراد است که خالق آثاری فاخر است.

وی ادامه داد: طهماسبی در شعر انقلاب در جبهه مردم است و شعرهای وی اعتراضی و ابوذرگونه است هرچا انحراف می‌بیند با پرخاش و با لهجه‌ مطالبه‌گرایانه اعتراض می‌کند که چرا حق مردم تضییع شود. در حوزه شعر دفاع مقدس هم اهل تذکر و یادآوری است و با حسرتی از دل برآمده به روح تلنگر می‌زند که نباید هشت فصل عشق را فراموش کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه اشعار آیینی فرید سیمایی حماسی و پیامبرگونه دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه شعر آیینی با آسیب‌های زیادی مواجه شده است و به مرثیه صرفی تبدیل شده که به جای نگریستن به گریستن تبدیل شده است.

وی افزود: انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و اکثر دولت‌مردان جمهوری اسلامی اهل مطالعه و قلم هستند اما جای بسی تعجب است که پس چرا اصحاب فکر و قلم اینقدر مظلوم ماندند در این برزخ سیاسی سیاستمداران به تاخت و تاز می‌پردازند و اصحاب فرهنگ گم شدند چرا باید فرهنگ مغلوب سیاست، اقتصاد و سینما شود. این بزرگداشت‌ها کمک می‌کند تا فرهنگ از حاشیه خارج شود.

این شاعر با اشاره به اینکه فرید از چهره‌های شاخص فرهنگی است، تصریح کرد: فرید شخصیتی عارف‌گونه دارد اهل حکمت و بصیرت است اهل مراقبه، محاسبه و تصفیه است. درد مردم و دین دارد و این ویژگی‌هایش باعث شده تا اشعارش در ذهن مردم جای بگیرد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم هم برای احیای مکارم اخلاقی برگزیده شدند شاعر هم همین گونه است و بر مسند پیامبران تکیه داده است جامعه ما دچار بداخلاقی‌های فراوانی شده است و بداخلاقی‌های اقتصادی، سیاسی، ادبی و فرهنگی باعث شکسته شدن مردم شده است باید قبول کنیم که فرزندان ما از ما دور افتاده‌اند و نسل امروز جدا مانده است.

وی افزود: اگر اصحاب فرهنگ به رسالت خود خوب عمل کنند می‌توانند آرمان شهر قیصر را جامه عمل بپوشانیم که فریب و ارزش‌های اخلاقی و آموزه‌های اخلاقی در اشعارش می‌پردازد.

وی ادامه داد: شعر وی ترویج کننده اخلاق است، مناعت تبع، درستی، پاکی، صداقت، مردمداری، شجاعت، ایثار، پرهیز از شکم پرستی و غیره را بیان می‌کند و اما یک سوال مطرح می‌شود که چرا فرید در کمتر مراسمی شرکت می‌کند زیرا فرید اهل حکمت و معرفت است و در خلوت خود با خدای خود خلوت می‌کند و سپس با صراحت و لهجه بیان می‌کند و به دنبال صنعتگری، حرف‌ها بی‌پیرایه بیان می‌کند و شعری صریح، بی‌پیرایه بیان می‌کند و شعری صریح، پرخاشگرایانه و انقلابی دارد.

این شاعر با بیان اینکه فریب در جستجوی انسان کامل است اذعان کرد: در انتخاب نام‌های کتاب فرید این نکته دیده می‌‌شود که روشنی و صداقت، مردمداری و عدالت و کرامت‌هی انسانی در برابر پلیدی و زشتی قرار می‌گیرد. فرید پریزاد خود را با سیم و زر عوض نمی‌کند و با عجوزه‌های عشوه‌گری عوض نمی‌کند و در هوای ملکوتی تنفس می‌کند زشتی‌ها و پلیدی‌ها در ذهن وی غول و دیو هستند و شعرهایش حکم شیخی را دارد که در شب با چراغ عقلانیت به دنبال انسانیت می‌گردد.

از جمله آثار وی می توان به : «عشق بی غروب»، «به رنگ خون»، «شکوفه‌های فریاد»، «پری ستاره ها»، «پری شدگان»، «ترینه ها»، «پری بهانه‌ها»، «تلاوت» اشاره کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.