به گزارش ایرنا 'علی زرافشان' روز سه شنبه در جمع شماری از مدیران مدارس متوسطه دوره اول و دوم استان یزد افزود: دانش آموزان در کنار تحصیل باید به فراگیری مهارت ها نیز توجه کنند تا در آینده دغدغه نداشته و در بازار کار بتوانند فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه 38 درصد دانش آموزان دوره متوسطه در شاخه کار دانش و فنی حرفه ای تحصیل می کنند گفت: این دانش آموزان دغدغه ای برای شغل ندارند و همزمان با تحصیل، مهارت و حرفه می آموزند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه، تعداد دانش آموزان شاخه نظری را 550 هزار نفر بیان و اظهار داشت: 120 هزار نفر از این تعداد تا پایه یازدهم ادامه تحصیل می دهند و بعد مدرسه را رها می کنند، آنها به علت نداشتن مهارت با مشکل شغل در جامعه روبرو می شوند.
زرافشان در ادامه به طرح کاشف اشاره کرد و گفت: موضوع این طرح، کارآفرینی است که دانش آموزان علاوه بر درس خواندن، یک مهارت فنی را کسب می کنند تا بتوانند در آینده برای خود شغلی ایجاد و زندگی خود را اداره کنند.
وی افزود: کارآفرینی، جایگزین نگاه کارمند پروری و پشت میز نشینی است و دانش آموزان را پویا و فعال می کند تا با نوآوری و خلاقیت برای خود درآمد کسب کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم آسیب های کنکور از بین برود باید کاری به موزات آن انجام دهیم که دانش آموزان برای زندگی کردن به آن نیاز داشته باشند که اجرای طرح کاشف یکی از این برنامه ها است.
وی تصریح کرد: هدف از نظام تعلیم و تربیت این است که دانش آموزان بتوانند مسیر حرکت را یاد گیرند و انسانهای باشند که عمل صالح انجام دهند و تنها از این طریق نظام تعلیم و تربیت موفق می شود.
زرافشان ادامه داد: ما باید در مدارس بیش از هرچیز انسان ساز باشیم یعنی رشد ابعادی انسان های یاد گیرنده باید اولویت نخست باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: اجرای طرح سند تحول ،دست شما مدیران مدارس است، حتما روی میز خود قرار دهید و در مدرسه به آن عمل کنید.
وی به طرح برنامه ویژه درسی در مدارس در دوره ابتدایی و متوسطه اول اشاره کرد و گفت: 10 تا 20 درصد برنامه های آموزشی باید به حرفه ها ، هنرها ، آیین رسوم منطقه ای و شرایط ویژه جغرافیایی استان اختصاص داده شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: این طرح کاملا مدرسه محور است و شورای مدرسه در مورد آن تصمیم گیری می کند.
در سال تحصیلی گذشته 239 هزار دانش آموز در یکهزار و 500 باب مدرسه مشغول به تحصیل بودند.
18 هزار فرهنگی تعلیم و تربیت این تعداد دانش آموز را بر عهده دارند.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.