به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، محمود زمانی قمی در هفتمین برنامه « شب یزد» با عنوان « میراث بی آبی، روایت یک بحران» در خانه فرهنگ شهید صدوقی در گزارشی در باره وضعیت آب استان اظهار داشت: از مهمترین محدودیت های امروز استان گذشته از شرایط اقلیمی و تنش آبی ، مهاجرت از استان های دیگر و سایر کشورها و حمل مواد مخدر از استان به دیگر نقاط است.
وی افزود: در موضوع آب استان چند بحث مطرح بود که نخستین مورد مربوط به خط انتقال آب از زاینده رود اصفهان است که بر اساس تخصیص اولیه در سال 68 و زمان مرحوم حجت الاسلام محمدعلی صدوقی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سابق یزد تعیین شده بود.
استاندار یزد تصریح کرد: در آن مقطع تنش آبی مانند امروز در کشور و این منطقه وجود نداشت به همین دلیل مشکلی در انتقال آب ایجاد نشد اما به مرور بویژه در 10 سال اخیر با کاهش بارندگی ها در حوزه آبی مشکلاتی ایجاد شد به گونه ای که حجم آب سد زاینده‌رود به کمترین حد در 47 سال اخیر رسید و در 50 سال گذشته نیز کمترین میزان بارندگی ها گزارش شد.
زمانی قمی با بیان اینکه در این شرایط شورای هماهنگی حوضه زاینده رود تشکیل شد ، ادامه داد: در این شرایط تأمین آب شرب در اولویت قرار گرفت و مطمئنا هیچ استانداری به تنهایی در تغییر و کاهش سهمیه ها تصمیم گیر نیست و مطالب رسانه ها در ارائه اخبار در این خصوص ، توهم و غیرواقعی است.
وی گفت: با تصمیم این شورا سهمیه آب شرب هر سه استان 20 درصد کاهش یافت که به دلیل فرهنگ یزدی ها در قناعت و صرفه جویی، وجود مدیران پیگیر و دلسوز حوزه آب ، مشکلات استان در مدیریت آب کمتر بود.
این مسئول راهکار دیگر را تغییر الگوی مصرف بویژه در صنعت عنوان کرد و یادآور شد: این کار در استان یزد از 100 سال قبل انجام شد که بخشی از آن در صنعت نساجی دیده می شود به گونه ای که به ازای مصرف هر مترمکعب آب در صنایع یزد 22 میلیون تومان، اصفهان 15 میلیون و کرمان 6 میلیون تومان ارزش افزوده ایجاد می شود.
استاندار یزد در باره تعرض عده ای در شرق اصفهان به خط لوله انتقال آب به یزد هم گفت: از اسفند ماه سال قبل تاکنون 12 بار به خط لوله خسارت وارد شد ولی برای حل این مشکلات با تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری‌ها مستمر و بلند همتی و همراهی مردم علاوه بر اینکه مسأله حقوقی انتقال آب برای همیشه حل شد، طرح حفاظت از حوضچه ها و تیرهای برق در مسیر 100 کیلیومتری آماده شده است.
زمانی قمی در ادامه با اشاره به اینکه سهمیه آب صنعت استان در سال 68 حدود 20 درصد بود ، اظهار داشت: تاکنون این سهمیه به هیچ وجه از 9 درصد بیشتر نشده و مابقی در شرب استفاده شد با این حال در تمامی بخش ها ، اعتمادسازی در میان مردم هر سه استان ، سرلوحه برنامه ها بوده و هست.
وی درباره خط دوم هم اظهار داشت : مسیر اول همواره با تنش آبی مواجه بود و مطالعات زیست محیطی آن نیز انجام نشد ضمن آنکه برای اجرای آن می بایست یک شهر چهار هزار نفری جابجا می شد ضمن آنکه ضریب اطمینان از آب شرب آورده آنها نیز مطلوب نبود که در مطالعات وزات کشور نیز این موارد تأیید شد.
وی افزود: به همین دلیل مسیر جدیدی دنبال شد که مطالعات زیست محیطی آن انجام و قرارداد آن با قرارگاه خاتم الانبیا بسته شده است .
رئیس هیأت مدیره موسسه کوثر که در زمینه تأمین آب استان یزد فعال دارد ، گفت: بحث دیگر انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان برای برخی بخش های صنعتی استان است که مجتمع صنعتی چادرملو با همکاری مجتمع مس سرچشمه کرمان و گل گهر سیرجان در حال اجرای آن هستند و سهم استان 20 میلیون مترمکعب است.
زمانی قمی مسأله نهایی در این بخش را انتقال آب از دریای عمان برشمرد و تصریح کرد: در این خصوص درخواستی از استان به دولت ارائه شد ولی در هیچ جای ایران به این گستردگی آب دریا برای یک استان شیرین و انتقال داده نشده است به همین دلیل مدل اجرایی و مالی مشخص و شناخته شده ای در کشور نداریم.
وی با بیان اینکه هزینه چنین طرحی 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود ، تأکید کرد : برای اجرای چنین طرح بزرگی هیچ دولتی سرمایه گذاری نخواهد کرد بنابراین باید به فکر ترغیب سرمایه گذارن بخش خصوصی داخلی و خارجی با ارائه طرح های تشویقی بود و دولت نقش حاکمیتی داشته باشد.
نشست های ماهانه شب یزد با هدف شناسایی، تحلیل و درک مناسب فرصت ها و چالش های پیش رو در حوزه های مختلف و دستیابی به گفتمان مؤثر در این عرصه، به صورت مستمر به میزبانی خانه فرهنگ شهید صدوقی، چند ماهی است که در حال برگزاری است.
هم اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک هزار و 78 میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که از این مقدار 833 میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ تامین می‌شود.
آب تجدید شونده منابع زیرزمینی استان 827 میلیون مترمکعب ولی کسری مخزن حدود 300 میلیون مترمکعب است که به همین دلیل این امر هرسال موجب افت بیش از 50 سانتی‌ متر سطح آب‌های زیرزمینی یزد می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 1387،سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 لیتر در ثانیه کاهش یافت.
بخش دیگر تامین آب استان در کنار منابع زیرزمینی داخلی ، خط انتقال آب از کوهرنگ است که حدود 50 درصد آب شرب استان در فصل سرما و 20 تا 30 درصد در تابستان را تامین می کند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت داشت.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.