در این میزگرد که در آستانه روز خبرنگار (17 مرداد) در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز یزد برگزار شد، محمدرضا حایری زاده سرپرست روزنامه کیهان در استان یزد، مسعود میرجلیلی عکاس و خبرنگار آزاد، سعیده السادات درخش صاحب امتیاز و مدیرمسئول دوهفته نامه سی و سه و علی امینی مدیر باشگاه خبرنگاران صدا و سیما مرکز یزد حضور یافتند.
ورود افراد غیرحرفه ای در حوزه رسانه استان، نبود تعریف درست از خبرنگار واقعی، لزوم واگذاری امور مرتبط با رسانه به خانه مطبوعات، ضرورت تفکیک رسانه های حرفه ای از غیرحرفه ای، اهمیت عشق و علاقه برای ورود افراد به حوزه رسانه و توجه به موضوع مهم آموزش از جمله موارد طرح شده در میزگرد بود.

** نبود تعریف درست از خبرنگار واقعی
سرپرست روزنامه کیهان در استان یزد با بیان اینکه تعریف درست و واقعی از خبرنگار وجود ندارد، گفت: در حالیکه شمار معدودی افراد نسبت به پوشش برنامه های خبری اقدام می کنند، در زمان تجلیل از آنها حدود 200 نفر به عنوان خبرنگار در نشست مرتبط حضور می یابند.
محمدرضا حایری زاده افزود: معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 15 سال اخیر برای تعداد زیادی نشریه مجوز صادر کرد، نشریه ها هم بدون در نظر گرفتن توانمندی افراد، افرادی را به عنوان خبرنگار معرفی کردند.
وی ادامه داد: حتی افرادی که برای دریافت مجوز نشریه به صورت الکترونیکی در آزمون قانون مطبوعات شرکت کنند توانایی پاسخ به پرسش ها را ندارند و افراد دیگری به جای آنها در آزمون شرکت می کنند.
وی اضافه کرد: برخی سرپرستی روزنامه های سراسری در یزد صرفا برای جذب آگهی و هدیه تاسیس شد و برای مثال یک نفر بدون در نظر گرفتن توانمندی، برای فرزند و دیگر اقوام خود مجوز گرفته و مدعی هم هست.

** افرادی که یک شبه خبرنگار می شوند
سرپرست روزنامه کیهان در یزد با بیان اینکه افرادی یک شبه خبرنگار می شوند، تصریح کرد: در حالیکه کمتر کسی در استان یزد تخصص حرفه ای مرتبط با خبرنگاری دارد در زمان نشست های خبری حدود 50 خبرنگار ظاهر می شوند که بسیاری آنان ابتدایی ترین آموزش های لازم را در این حوزه فرا نگرفته اند
حایری زاده با تاکید بر لزوم استفاده از مدرسان برجسته و مهارتی برای آموزش خبرنگاران افزود: وقتی خبرنگار یک خبرگزاری غیردولتی که خودش در تنظیم خبر دچار مشکل است به آموزش افراد مبتدی می پردازد نباید انتظار داشت که خبرنگار حرفه ای در استان تربیت شود.
وی ادامه داد: ارتقای کیفیت در حوزه خبر استان زمانی رخ می دهد که اهالی رسانه با یکدیگر متحد و همدل شوند و از انشقاق در این حوزه پرهیز کنند.
این فعال رسانه ای با بیش از 20 سال سابقه فعالیت خبری ، اظهارداشت: در این مدت تلاش کرد، صادقانه انجام وظیفه کند، حتی به دادگاه احضار شد، خوشبختانه همه مسائل و مشکلات رفع شد.
به گفته سرپرست روزنامه کیهان در یزد، بسیاری از مدیران و کارکنان روابط عمومی اداره های استان نیز آموزش مناسبی در حوزه خبر ندیده اند و برخی از آنان حتی اسامی و چگونگی کارکرد خبرنگاران و رسانه های مختلف را نمی دانند.

** لزوم واگذاری امور رسانه به خانه مطبوعات
حایری زاده با ابراز خرسندی از تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد ارشاد مبنی بر واگذاری بسیاری از فعالیت های مرتبط با حوزه رسانه به خانه مطبوعات استان ها تصریح کرد: این تشکل صنفی باید مشکلات موجود را شناسایی و نسبت به رفع آنها تلاش کند.
وی افزود: مواردی از جمله تشکیل کمیته های مختلف، برگزاری دوره های آموزشی برای خبرنگاران و روابط عمومی ها، فهرست بندی مشکلات و چالش های موجود و ارتباط تنگاتنگ با معاونت مطبوعاتی وزارتخانه ،سطح بندی خبرنگاران، صدور کارت خبرنگاری متحدالشکل باید در دستور خانه مطبوعات باشد.
وی با ابراز خرسندی از برگزاری دوره های آموزشی توسط پنجمین دوره خانه مطبوعات استان گفت: فردی که استعداد کار خبری داشته باشد با ارائه آموزش مهارت ها را فرا خواهد گرفت، کسی که استعداد و علاقه ندارد، آموزش پذیر هم نیست.

** ورود افراد غیرحرفه ای در حوزه رسانه استان
عکاس و خبرنگار آزاد استان یزد که سابقه 22 سال کار در حوزه خبر دارد در این میزگرد با بیان اینکه مشکلات قشر خبرنگاران بسیار است، می گوید: واقعیت این است که « خبرنگاری» بعنوان حرفه‌ای مستقل هنوز در استان چندان شناخته شده نیست.
مسعود میرجلیلی با اشاره به چالش ها و ضعف های اطلاع رسانی در حوزه رسانه های استان افزود: یکی از دلایل این است، افراد مختلفی به این حوزه ورود پیدا کرده اند و با چاپ یک نسخه از نشریه در سال خود را رسانه ای می دانند در واقع این افراد خود مدعی تر از دیگر فعالان رسانه ای که سال ها در این حوزه فعالیت دارند، هستند.
وی اظهارداشت: یکی دیگر ضعف های رسانه های استان این است، پالایش و ساماندهی تفکیک رسانه از غیر رسانه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام نشده و این بی انصافی است بلکه باید به خبرنگاران حرفه ای بیشتر توجه شود زیرا بار دوش خبر بر عهده آنهاست.
میرجلیلی که خود تجربه خبرنگاری را در روزنامه ها و خبرگزاری های مختلف دارد، در ادامه یادآور شد: بیمه نبودن خبرنگاران از دیگر دغدغه های این قشر است.
وی با اشاره به راه اندازی صندوق هنرمندان و نویسندگان در دولت اصلاحات افزود: البته با راه اندازی این صندوق بخشی از مشکلات خبرنگاران رفع شد اما هنوز تعدادی از خبرنگاران در پیچ و خم بیمه در انتظار هستند.
میرجلیلی با اشاره به حق الزحمه بودن بسیاری از خبرنگاران استان ادامه داد: دستمزد خبرنگاران بسیار پایین است و کفاف زندگی آنها را نمی دهد.
وی افزود: اوج بی انصافی است که یک نشریه محلی که یارانه و آگهی دریافت می کند و در عرصه خبر فعالیتی انجام نمی دهد بیشتر مطالب آن کپی از خبرگزاری ها و سایت های خبری است به یک چشم دیده شود.
این فعال رسانه ای خاطر نشان کرد: با همه این اوصاف به راستی آنها به درستی یا نادرستی خبرنگار معرفی و قدم در این وادی گذاشته اند، آیا واقعا خبرنگار هستند، آیا تمامی افرادی که وارد این حرفه می شوند، قابلیت داشتن این توانایی ها را دارند؟
میرجلیلی اضافه کرد: ورود افراد غیرحرفه ای، بدون علاقه و توانایی به عرصه خبرنگاری باعث وارد شدن خدشه به ماهیت کار در این عرصه نیز می شود.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ورود آسان و بدون مانع افراد غیرحرفه ای به حوزه خبرنگاری و مطبوعات استان باعث افت ارزش اجتماعی این حرفه شد، طوریکه دیگر اهمیت چندانی به این رشته در جامعه داده نمی شود.
میرجلیلی تصریح کرد: مهمترین آسیبی که ورود افراد غیرحرفه ای به حوزه خبر وارد کرده ، افت کیفیت مطالب و اطلاع رسانی است که چهره نامطلوبی را از رسانه در ذهن مردم و مسوولان نقش بسته است.
این خبرنگار که از سال 73 در حوزه رسانه فعالیت دارد می گوید: سرپرستی روزنامه‌های سراسری منابع مالی و آگهی های خود را از استان تامین می کنند و در این زمینه با رسانه های محلی رقابت می کنند، این در حالیست که در تولید محتوا و پیگیری مشکلات استان نقشی ندارند و از ظرفیت خود برای طرح مسائل استان در سطح ملی استفاده نمی کنند.
وی ادامه داد: برای ورود افراد به این عرصه هیچ معیار و یا فیلتری وجود ندارد، کسانی وارد این مجموعه می شوند که از صلاحیت و سواد مطبوعاتی لازم هم برخوردار نیستند.
این عکاس خبری اظهارداشت: در سال هایی که در حوزه رسانه فعالیت داشت، بارها شاهد ورود چهره های جدیدی به این عرصه بود، مشخص نیست آنها چگونه یک شبه خبرنگار شدند.
میرجلیلی تعداد زیاد نشریه را یکی از آسیب های حوزه رسانه استان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 130 نشریه در استان مجوز فعالیت دارند به این معنی که از نظر تعداد و کمیت نشریه مشکلی نداریم اما کیفیت کار برخی نشریه ها پایین است، در حالی یک یا دو نشریه استان مطالب آنها با کیفیت و پرمخاطب است.

** پاسخگو نبودن مسئولان
وی پاسخگو نبودن برخی مسوولان استان را از دیگر مشکلات حرفه خبرنگاری بیان کرد و گفت: مدیران، مهمترین منابع اطلاعاتی خبرنگاران هستند پس باید ارتباط خوب و مطلوبی با خبرنگاران داشته باشیم ، زیرا این قشر موجب اطلاع رسانی عملکرد دستگاه مطبوع آنها هستند.
میرجلیلی اظهارداشت: پاسخگو نبودن مدیران موجب می شود خبرنگاران برای اطلاع رسانی صحیح به مردم با مشکل مواجه شوند و برخی مدیران حتی سالی یکبار نیز حاضر به برگزاری نشست خبری نیستند.

** ضرورت تفکیک رسانه های حرفه ای از غیرحرفه ای
این فعال رسانه ای عنوان کرد: اگر خبرنگاران حرفه ای و غیرحرفه ای در استان تفکیک شوند وضعیت رسانه های استان هم قطعا بهتر خواهد شد.
میرجلیلی در این ارتباط بیان کرد: کسی خبرنگار حرفه ای است در نشست های خبری شرکت و مطالب را منتشر کند و پیگیر مشکلات استان باشد نه کسی که آگهی می گیرد و اخبار از پایگاه های خبری کپی کند.
وی بر این عقیده است: فعالیت اینگونه افراد رسانه ای است اما خبرنگاری نیست.
این خبرنگار آزاد استان می گوید: با وجود اینکه تفکیک خبرنگار حرفه ای و غیرحرفه ای بارها در شورای اطلاع رسانی استان طرح اما به آن عمل نشد ، بار دیگر پیشنهاد می کنم این شورا با اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در جهت کیفیت بخشی به حوزه رسانه استان نسبت به رتبه بندی و پالایش مطبوعات استان اقدام کنند.

** عشق و علاقه در خبرنگاری مهم است
صاحب امتیاز و مدیرمسئول دوهفته نامه سی و سه هم در این میزگرد اظهار داشت: افراد زیادی که وارد حرفه خبرنگاری می شوند از بیرون این حرفه را پرهیجان و جذاب می بینند.
درخشش اظهار داشت: در این راه کسانی که با عشق و علاقه این حرفه را انتخاب کردند خود را با مشکلات و سختی ها آن وفق می دهند.
وی ادامه داد: کسانی نگاه حرفه ای به این شغل ندارند و به آن با عنوان سکوی پرش برای ورود به اداره های دولتی نگاه می کنند، نسبت به درخواست مجوز نشریه اقدام و به قولی خبرنگارنما می شوند.
درخش می افزاید: باید پذیرفت، برخی رسانه ها به معنای واقعی رسانه نیستند، هر کسی که روزنامه یا رسانه ای دارد می خواهد از آن استفاده کند که به مقامی دست یابد از این روست اینگونه رسانه ها دغدغه خبرنگاران خود را ندارند.
این فعال رسانه ای تصریح کرد: آنها نمی دانند هدف و رسالت رسانه چیزی دیگری است و نباید برای اهداف شخصی از آن استفاده کند.
به گفته وی همچنین افرادی که از دانشگاه ها به این شغل روی می آورند به دلیل آشنایی با مباحث نظری، در عمل دچار مشکل هستند.
مدیرمسئول دوهفته نامه سی و سه اظهار داشت: در مجموع افرادی که تخصص و توانایی لازم در این حرفه ندارند و کار افراد حرفه ای و خبره را به زیر سئوال می برند.
درخش مشکلات مالی را از دیگر دغدغه های خبرنگاران دانست و اضافه کرد: خبرنگاران در ازای زحمتی متحمل می شوند دستمزد ناچیزی دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه خبرنگاران مطالبات همه صنوف را می نویسند به جزو حرفه خود، پرسید، به راستی چه کسی مسئول پرداختن به مشکلات قشر خبرنگاران است؟
مدیرمسئول دوهفته نامه سی و سه با اشاره به قانون مشاغل و سخت زیان آور، خاطرنشان کرد: در این قانون 22 عنوان شغلی مطرح شد که حرفه خبرنگاری جزو این عناوین نیست در این زمینه کمیته ای در تامین اجتماعی تشکیل شده که در آن شغل خبرنگاری از لحاظ سختی کار مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با 16 سال سابقه فعالیت در حوزه خبر،افزود: چرا خبرنگاران در مقابل این قانون سکوت می کنند بلکه باید شغل خبرنگاری مانند دیگر مشاغل سخت زیان آور در کنار دیگر شغل های دیده شود در واقع در این قانون ابهام وجود دارد اگر خبرنگاران با هم متحد شوند بسیاری از مشکلات آنها از جمله این مورد رفع می شود.
درخش تصریح کرد: باید تفاوتی وجود داشته باشد بین روزنامه ای که نیرو تربیت و برای تعدادی شغل ایجاد می کند تا نشریه ای که دفتر و نیرو ندارد.
وی با بیان اینکه اداره فرهنگ ارشاد و اسلامی استان یزد در این زمینه باید ورود پیدا کند، پیشنهاد کرد: باید رسانه های فعال و غیرفعال رتبه بندی شوند.

** بایکوت خبری از دیگر چالش های خبرنگاران
درخش در ادامه به آموزش خبرنگاران اشاره کرد و گفت: هم اکنون کلاس های آموزشی در زمینه خبرنویسی از سوی خانه مطبوعات استان درحال برگزاری است شاهد هستیم افرادی در این کلاس ها حضور پیدا می کنند که اصلا رسانه ای نیستند.
وی ادامه داد: جای سئوال است، چرا رسانه های استان برای ارتقا سطح علمی خود قدم بر نمی دارند؟
مدیرمسئول دوهفته نامه سی و سه خاطر نشان کرد: مدیران نشریه ها و رسانه ها باید خبرنگاران خود را به سمت آموزش ترغیب و با سرمایه گذاری ، نیروهای آموزش دیده تربیت کنند.
وی پاسخگو نبودن مدیران را از دیگر چالش های حرفه خبرنگاری بیان کرد و گفت: هنوز جایگاه رسانه ها برای دستگاه های اجرایی و نهادهای مختلف و روابط عمومی های استان ثابت نشد و در ارائه اطلاعات به رسانه ها مقاومت می کنند.
درخش افزود: روابط عمومی دستگاه های اجرایی تمایل به همکاری با رسانه های همسو با خود دارند که از آنها تعریف و تمجید کند، که این یک آفت است .
وی در ادامه گفت: به نظرم روابط عمومی اداره ای قوی است که از رسانه ها بخواهد کارکرد آنها را نقد و بررسی تا در جهت رفع آنها اقدام کند.
وی ادامه داد: موضع گیری نسبت به رسانه ها در قبال انتشار اخبار واقعی، اما خلاف میل دستگاه های اجرایی و بایکوت خبری از دیگر چالش های خبرنگاران در عرصه اطلاع رسانی است.
مدیرمسئول دوهفته نامه سی و سه افزود: خبرنگار فردی به شمار می رود که با اتکا به ذوق و استعداد شخصی خویش، پس از گذراندن دوره آموزش تجربی در کنار تحصیلات علمی و با توجه به مسئولیت اجتماعی این حرفه، قدرت تجزیه و تحلیل مطالب را داشته باشد.

** ورود چهره های جدید به حوزه خبرنگاری
مدیر باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیما مرکز یزد هم گفت: برخی مواقع در نشست های خبری با چهره های جدیدی آشنا می شویم که از طرفی خوشحال کننده و از طرفی شاید بازدهی نداشته باشد.
امینی با بیان اینکه مهمترین موضوع در حوزه رسانه آموزش است، افزود: رسانه هایی که سابقه طولانی دارند به اهمیت و نوع فعالیت خود آشنا هستند، اما برخی رسانه های جدید نیروهایی را بدون هیچگونه آموزشی به کار می گیرند که رفتارها و نحوه برخورد آنان وجهه خبرنگاری را به زیر سئوال می رود.

** لزوم ساماندهی خبرنگاران
وی با بیان اینکه هیچگونه ساماندهی در خصوص خبرنگاران وجود ندارد، ادامه داد: باید یک نهاد مشخص مانند خانه مطبوعات یا روابط عمومی استانداری اسامی همه خبرنگاران فعال در رسانه ها دریافت و برای آنان کارت متحدالشکل صادر کند.
مدیر باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیما مرکز یزد اظهار داشت: در این مجموعه افرادی بدون رابطه استخدامی به صورت حق الزحمه ای فعالیت دارند که با مشکلاتی از جمله بیمه خبرنگاری مواجه هستند.

** تعامل صدا و سیما و اداره ارشاد برای بیمه خبرنگاران حق الزحمه ای
امینی خاطر نشان کرد: خبرنگاران حق الزحمه ای صدا و سیما در 2 استان کشور با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان از بیمه خبرنگاری استفاده کردند، امیدواریم این مهم در یزد نیز محقق شود.
وی با تاکید بر لزوم ساماندهی خبرنگاران توسط نهادی مشخص ادامه داد: خبرنگاری حرفه ای دشوار است و فعالیت در این حوزه بدون عشق و علاقه ممکن نیست.
مدیر باشگاه خبرنگاران صدا و سیما مرکز یزد اظهار داشت: برگزاری نشست های مشترک اهالی رسانه به صورت هفتگی یا ماهانه تاثیر زیادی بر ایجاد روحیه همدلی و اتحاد در بین خبرنگاران دارد و بسیاری از مشکلات را رفع می کند.
امینی با یادآوری ناهماهنگی در دعوت خبرنگاران در برنامه های خبری افزود: برخی مواقع برای یک برنامه خبری از سه نهاد مختلف دعوتنامه دریافت می کنیم، امیدواریم با ساماندهی این موضوع، دعوت ها فقط از یک مرجع رسمی مشخص صورت گیرد.
158 رسانه شامل رسانه های چاپی، الکترونیک - برخط و الکترونیک - غیربرخط در یزد دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.
ایرنا به عنوان تنها خبرگزاری رسمی کشور همواره بر اساس رسالتی که بر عهده دارد نسبت به برگزاری میزگردهای مختلفی با هدف ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه اقدام می کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال 1313 خورشیدی با نام «آژانس خبری پارس» به عنوان ششمین خبرگزاری جهانی تاسیس شد و در بیش از هشت دهه فعالیت، علاوه بر جریان سازی خبری یکی از منابع مهم خبری رسانه های داخلی و خارجی است.
17 مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز خبرنگار نامگذاری شده است.
شهید صارمی سال 1347در شهر بروجرد چشم به جهان گشود و 17 مرداد 1377 در شهادت دیپلمات های ایرانی به دست گروه طالبان در شهر مزارشریف مرکز استان بلخ در شمال افغانستان به شهادت رسید.
7532/ 2088/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.