علی زینی وند روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه ساخت نیروگاه خورشیدی میان 2 شرکت ایتالیایی و چینی با استانداری ، شهرداری و شورای شهر یزد با اشاره به ظرفیت های استان اظهار کرد: ایران با ایتالیا و چین تقریبا بیشترین مبادلات تجاری را در میان سایر کشورها دارد.
وی با اشاره به ذهنیت مثبت ایرانیان به این 2کشور افزود: یزد در میان 31استان ایران بیشترین مبادلات تجاری و بازرگانی را با ایتالیا دارد و بر همین اساس سفیر آن کشور به یزد دعوت شد و در حال پیگیری برای دعوت از رایزن های این کشور هستیم.
به گفته معاون استاندار یزد این استان مبادلات زیادی با چین نیز دارد و مبادلات هر روز در حال افزایش است و امیدواریم در حوزه انرژی نیز شاهد گسترش همکاری های فی مابین باشیم.
زینی وند با بیان آمادگی مسئولان استان برای حمایت از سرمایه گذاری در حوزه انرژی آفتابی تصریح کرد: یزد با حدود چهار هزار واحد صنعتی و تولیدی متنوع ، ظرفیت های بالایی در صنایع نساجی ، کارخانه ها و گارگاه های صاحب برند در فولاد و صنایع دستی دارد.
وی آینده یزد را در حوزه گردشگری امیدوار کننده عنوان کرد و یادآور شد: هرچند ایتالیا به دلیل وجود شهرهای تاریخی با یزد قرابت دارد اما در بافت تاریخی کهن شهر یزد، هتل ها و خانه های بسیاری وجود دارد که در جهان بی نظیر است.
این مسئول تأکید کرد: همه این ظرفیت ها در کنار قرار گرفتن در مرکز ایران و موقعیت بالا در انواع حمل و نقل، سرمایه گذاری در یزد را توجیه پذیر کرده است و امضای تفاهم نامه در بخش انرژی خورشیدی می تواند شروعی برای تداوم سرمایه گذاری ها باشد.

** یزد پایتخت انرژی پایدار در سال 2019میلادی
شهردار مرکز استان هم در مراسم یادشده گفت: یزد شهری اسطوره ای و افسانه ای است که مانند تونل زمان ، انسان را به گذشته های دور می برد و شاید نمونه آن در جهان وجود نداشته باشد.
مهدی جمالی نژاد افزود: یزد به دلیل داشتن چنین ظرفیت هایی به عنوان بزرگترین شهر خشتی جهان تیرماه 1396در فهرست آثار جهانی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد(یونسکو) قرار گرفت.
وی با اشاره به ثبت یزد در میان شهرهای پایدار انرژی ادامه داد: بر اساس اعلام « ولفگانگ نیومن »، رئیس بنیاد جهانی انرژی ،یزد به عنوان پایتخت انرژی پایدار در سال 2019 معرفی خواهد شد.
شهردار یزد اظهار کرد: در این شهر قناتها در دل زمین و بادگیرها برفراز ساختمان ها در بافت تاریخی با خانه های منحصر بفرد و دست نخورده جلوه گری می کند و در واقع شهری در دل خاک است که نمونه آن در جهان وجود ندارد.
همچنین رئیس شورای شهر یزد گفت: یزد یک سال قبل در فهرست آثار جهانی و 6 ماه قبل در جمع شهرهای پایدار انرژی قرار گرفت.
غلامعلی سفید افزود: پیشینیان به ما آموختند که چگونه از کویر، تابش نور خورشید و سختی های طبیعت استفاده کنیم و با آنها همزیستی داشته باشیم.
موضوع تفاهم نامه بسته شده با 2 شرکت چینی و ایتالیایی ، ساخت 500 تا یکهزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در مقیاس بزرگ بالای 100 مگاوات (10 تا 30 مگاوات )، ساخت 20هزار نیروگاه خانگی پنج کیلووات و ساخت کارخانه تولید پنل های خورشیدی اعلام شده است.
شرکت دنیکون ایتالیا ، شرکتی فعال در زمینه شناسایی، ارتقا و توسعه فرصت های سرمایه گذاری بین المللی است و شرکت سانیو استیل چین هم یک شرکت دولتی بین المللی در حوزه معادن ، فلزات ، نیروگاه و حمل و نقل است که تاکنون 2.5 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرده است.
یزد به عنوان بهشت انرژی خورشیدی به علت وسعت جغرافیایی و تعداد روزهای بیشتر آفتابی مطرح است و با ورود بخش خصوصی برای احداث نیروگاه های خورشیدی کوچک ، سال های آینده میزان استفاده از سوخت های فسیلی در آن کاهش محسوسی خواهد یافت.
متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و 200 ساعت است به همین دلیل توان زیادی برای ایجاد و توسعه نیروگاه های خورشیدی در استان فراهم است و همین امر موجب شده تا دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و جذب سرمایه گذاران در این بخش داشته باشد.
هم اکنون تعدادی سرمایه گذاری داخلی و خارجی متقاضی ساخت 700 مگاوات انرژی خورشیدی در استان یزد هستند.
رئیس بنیاد جهانی انرژی سه شنبه شب هفته گذشته با بیان علاقه مردم ایران به پایداری محیط زیست، تاکید کرد: ایرانیان گام های عملی و نیز اقدام های زیادی تاکنون برای پایداری انرژی و محیط زیست انجام داده اند که این تلاش آنها قابل قدردانی است .
« ولفگانگ نیومن » در آیین امضای تفاهم نامه شهرداری یزد با بنیاد جهانی انرژی در شورای شهر مرکز استان اظهار علاقه کرد که تصویر واقعی از ایران را در معرض دید جهانیان قرار دهد.
وی اظهار کرد: متاسفانه در خارج از ایران تصویری که از این کشور وجود دارد، این است آنها به دلیل برخورداری از منابع غنی و سرشار انرژی، تفکری در خصوص پایداری انرژی و محیط زیست ندارند.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.